Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

Nice, je hebt ook echt die heel belgische 2-sporen-met-1-mast-palen!

OlivierV

Goed gezien, echter 1 wijziging die over het hoofd werd gezien.

Deze overloopwissels gaan er uit. Ik gebruik de verbinding zelden of nooit, dus de beslissing was snel gemaakt.

Het werd dan gewoon recht spoor dat werd doorgetrokken. Zo blijven deze 2 modules vrij universeel inzetbaar in een latere modelbaan.

De 2025 van Roco mocht met een internationale trein langs lijn 125 passeren. Er staan op dit moment reeds enkele onbeschilderde portalen. De portalen zijn deze van Sömmerfeldt, Echter omdat ik de niet standaard breedte voor H0 gebruik was ik ertoe genoodzaakt om het portaal aan te passen naar mijn normen. Dat is naar mijn mening vrij goed gelukt. De meeste portalen zullen steunen op 1 poot, enkel dat voor het tunnelportaal staat op 2 poten. Afstand tussen portalen is op het rechte gedeelte zo'n 70cm, dat komt mooi overeen met de realiteit voor rechte stukken spoor. De overgang naar de bocht krijgt een afstand van 40cm en onlangs de ruime bogen moet ik de portalen in de boog nog op een afstand van iets meer dan 30 cm plaatsen.

De bovenleiding werd verkregen op een aangename manier. Onlangs was Rudy's pc stuk, een kameraad van me die ook lid is van AMSAC. Deze snel gerepareerd en in orde gebracht. Bijgevolg kon ik enkele vooraf gemonteerde portalen die hij over had van zijn baan verkrijgen. Aangename beloning als je het mij vraagt.

De pantografen zullen bij mij niet echt tegen de bovenleiding schuren. Elke e-lok z'n panto's worden met behulp van een stukje lakdraad gefikseerd op vaste hoogte opdat de pantograaf net enkele millimeters onder de rijdraad zou zweven. Zo vermijd ik problemen met haperende bovenleiding en moet ik na de modules zelf geen bovenleidingsvangers maken.

Ziezo, straks weer een beetje verder knutselen hier en vanavond dan maar weer aan de modulebaan op de club.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

RD25

Olivier, knap werk en good evocatie van de werkelijk  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

dani

ik zal je eens ee tip geven : als je zo op die manier een pc herstelt, leg er een "time bomb" in.   Dan moet hij om de paar maanden terug komen en verdien je elke keer wat extra bovenleiding... voor je het weet is heel je baan ok.

Maar niet doen met dien brave RUdy hee, die mens verdient dat niet :-)

Voor de rest :  HEEEEEEL goed bezig jongeman !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: dani op 24 augustus 2015, 16:13:46 PM

hoewel ?  :-\ ;D ;)

reeves

Ziet er goed uit Olivier,  ik was eerst ook bang omdat ik in m'n huidige woning maar een baantje kon leggen van max 62cm diep, maar je ziet dat er op deze afstand ook mooie dingen te verwezelijken zijn!!
Ik vindt persoonlijk zelfs banen met een beperkte diepte mooier dan van die taarten van 4m/4m

Top! Ben benieuwd naar de aankleding van je rotsformaties

Groet Tom

TBCédric

Knappe vorderingen Olivier!

Ben benieuwd naar de verdere aankleding maar je hebt jezelf daarbij al bewezen.  ;)
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

Arnout Weber

Hallo Olivier,

Je schiet lekker op.

Effe een vraag: Hoe diep is je landschap gedeelte langs de rivier?

Ik ben zelf een nieuwe baan aan het ontwerpen. Ongeveer net zo,n idee
als jij. Ik wil een niet te diepe baan bouwen. Ik dacht tussen de 40 en 50cm max.

Gr Arnout.

OlivierV

Bedankt heren voor de positieve commentaar.

Citaat van: dani op 24 augustus 2015, 16:13:46 PM
ik zal je eens ee tip geven : als je zo op die manier een pc herstelt, leg er een "time bomb" in.   Dan moet hij om de paar maanden terug komen en verdien je elke keer wat extra bovenleiding... voor je het weet is heel je baan ok.

Voor de rest :  HEEEEEEL goed bezig jongeman !

Ik ben daar te eerlijk voor, bij de Rudy zal ik zoiets al zeker niet doen!

Citaat van: reeves op 24 augustus 2015, 16:47:52 PM
Ziet er goed uit Olivier,  ik was eerst ook bang omdat ik in m'n huidige woning maar een baantje kon leggen van max 62cm diep, maar je ziet dat er op deze afstand ook mooie dingen te verwezelijken zijn!!
Ik vindt persoonlijk zelfs banen met een beperkte diepte mooier dan van die taarten van 4m/4m

Top! Ben benieuwd naar de aankleding van je rotsformaties

Groet Tom

Het is een kwestie van doen he, 't is wel pas met ervaring dat zo'n ideeën boven komen en dat je ze ook goed kan uitwerken. :)

Citaat van: LS Models op 24 augustus 2015, 20:45:27 PM
Knappe vorderingen Olivier!

Ben benieuwd naar de verdere aankleding maar je hebt jezelf daarbij al bewezen.  ;)

Al kan het natuurlijk altijd beter, telkens de lat een tikkeltje hoger leggen tot je in de buurt komt van het niveau van Martin, Evan, Wim en aanverwanten.

Citaat van: Arnout Weber op 24 augustus 2015, 21:06:37 PM
Hallo Olivier,

Je schiet lekker op.

Effe een vraag: Hoe diep is je landschap gedeelte langs de rivier?

Ik ben zelf een nieuwe baan aan het ontwerpen. Ongeveer net zo,n idee
als jij. Ik wil een niet te diepe baan bouwen. Ik dacht tussen de 40 en 50cm max.

Gr Arnout.
Bedankt Arnout, de zichtbare delen zijn zo'n 40cm breed voor het rechte stuk, bocht is ook 40cm op de koppen maar variërt naar een 50-60tal centimeter naar het midden toe.
Als je kan zou ik toch voor modules van 60 centimeter breed gaan, ook al liggen er maar 2 sporen door, dan kan je toch wat meer spelen met landschap, want ik had persoonlijk ook graag de weg uitgebeeld die daar normaal in het echt nog naast de sporen langs de rots loopt, alsook die huisjes gebouwd die daar staan, maar dat gaat nu niet.

Het landschap van de sporen tot in mijn Maas moet zo'n 15-centimeter bedragen, achter de sporen zo'n 10-6cm.

Daarnet begonnen met stukken gips een grijzige kleur te geven. Zo worden ze meer en meer rots. Vorige week had ik sommige delen reeds een laagje bruin-beige gegeven (overschot van muurverf). Aanvankelijk had ik een beetje schrik wat het zou geven om hier op te schilderen met grijs, wit en een beetje blauw uit den Action, maar het komt er best goed uit te zien. Dat bruin-beige geeft een leuke ondertint aan de rotsen. Iets om op verder te breien dus!

Groet,
Olivier

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 24 augustus 2015, 23:58:32 PM
Ik ben daar te eerlijk voor, bij de Rudy zal ik zoiets al zeker niet doen!

Ge moest eens durven!  >:(

;)

Gerolf

Mooi - nu die ritsen wat kleur krijgen  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

OlivierV

NMBS Type 99

Deze recente toevoeging aan de collectie zal vooral ingezet worden in zware rangeerdiensten, of als baanloc met kortere goederentreinen, alhoewel hij toch heel wat in zijn mars heeft qua trekkracht.

Het betreft een witmetalen bouwkit van Jocadis op een onderstel van Fleischmann. De loc zelf was zo goed als afgebouwd bij aanschaf. Echter is er nog heel wat te doen. Laatste stukjes plaatsen, primer op de loc, loc zijn kleur geven, het uitgekozen nummer aan de loc geven, decoder inbouwen, verlichting plaatsen, personeel op de loc. Enige wat ondertussen reeds gebeurd is, is het plaatsen van profi koppelingen met behulp van een nem-schacht.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met dit werkpaard erbij.

Na een avondje knutselen en prutsen zijn er reeds een aantal zaken die van het to-do-lijstje kunnen geschrapt worden. Het hele onderstel kreeg zijn behandeling, likjes verf waar nodig (zwart bijwerken), drijfwerk rood schilderen. Cilinders werden reeds groen geschilderd. De rest van het spuitwerk ga ik samen met Stephen doen, kwestie van de loc niet te verprutsen.

Verder heeft er ook een lokpilot 4 onder de kap plaats genomen. Dat was toch een lastige bevalling, motorschild moest op meerdere plaatsen een snede krijgen om alle basiselementen van de decoder te scheiden van de massa. Verder was het nog lastig omdat die kap van de loc constant kortsluiting maakte. Ik heb er dan maar bij wijze van spreken een hele rol isolatietape ingedraaid. Nu ja, hij rijdt weer.

Volgende job is het spuiten, nadien volgt dan nog het aanbrengen van verlichting en personeel.

Vandaag trok ik met deze loc en nog wat andere naar kameraad Stephen, hij had voorgesteld om de loc bij hem te spuiten, zo gezegd zo gedaan, even in onze agenda's gekeken wanneer het paste voor ons beiden en hoppa toen waren we dinsdag.

Ik zelf vond dat ook een zeer goed voorstel aangezien Stephen meer ervaring had met het spuiten van locs met een airbrush. Als ik zoiets voor het eerst doe kan ik dat maar beter met iemand met ervaring doen.

Zo geschiedde, laagje per laagje met instructies, tips en wat hulp van onze goede kameraad.

Eens thuisgekomen ging ik rustig verder met de loc, ik schilderde de kleine hoekjes bij waar je niet aankon met de airbrush en voegde eveneens de rode banden toe op de loc.

Een dikke merci aan onze kameraad Stephen en zijn goede tips!

Groet,
Olivier

OlivierV

Onze 99 is weer rijvaardig, verlichting echter niet werkend omdat de kabels van de verlichting constant kortsluiting gaven binnen in de witmetalen kast. Jammer want het werkte wel goed (de korte tijd die het werkte).

Wat nog gaat komen:
- Vernis op de loc
- Belettering en zinnig depot kiezen.
- Lichten fiksen
- Eventueel gouden sierbanden.

Groet,
Olivier