Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

OlivierV

Niet veel modelbouw, maar toch iets anders om over na te denken.

Omwille van het feit dat de opstelruimte op mijn baan nogal beperkt is zocht ik een beetje naar een oplossing. Niet omdat ik er geen probleem mee heb om niet alles op de baan te hebben op de opstelsporen, maar vooral omdat ik het vervelend vind om alles in en uit de doosjes te halen (behalve met locs en rijtuigen is ook nog vrij goed te doen).

Daar ik altijd volgens tijdperk rij, op dit moment tp 3, daarbij heb ik plaats over, maar geen zin heb om die tijdperk IV en V wagens allemaal terug in hun doos te doen heb ik maar 2 plankjes genomen en er bij elk 2 blokjes opgezet en ze voorzien van wat goedkope Lima flexrails die hier nog lagen. Zo voorzie ik mezelf van een 6,7m mobiel extra opstelspoor. Wel zal ik nog een boord moeten voorzien zodat de wagens er niet kunnen afdonderen en eventueel de 2 planken aan mekaar schroeven.
Deze 2 geïmproviseerde laden schuiven mooi onder het linkse segment en dan zijn de wagens toch nog een beetje stofvrij.

Tevens is het handig om op de baan wat plaats over te hebben op de opstelsporen, dan kan je eens een trein van kant laten wisselen en een beetje dienstregelinggewijs gaan rijden.



Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

een leuke oplossing...  en goedkoop ook.
Hoe ga je dat inpassen in je baan ?  Ga je een soort  "aansluitpunt" voorzien zodat je de treinen kan laten op de baan rijden en een andere parkeren op de plank ?  of ga je het gewoon gebruiken als éstockage"  en met de hand je materieel wisselen ?

Lijkt me een leuk idee om mee te spelen en verder te ontwikkelen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Ik denk het gewoon als extern stuk opstelspoor te gebruiken, onafhankelijk van de baan, wanneer ik van tijdperk wissel doe ik dat wel met de hand. Een soort van kokers die ik kan aansluiten op een wissel was ook handig geweest, maar dit is minder gedoe en sneller en dan kan ik er zelf nog bij in de ruimte.

Zal mij later op een andere baan laters in mijn eigen woonst als het ooit zover komt toch wel een serieus schaduwstation mogen bouwen opdat alles er in zal gaan.

Goedkoop is het wel, een paar planken en blokjes en wat gratis rails en wat flexen van €3/stuk die hier al een tijd lagen. 'k Ben in ieder geval af van het altijd uit de doos halen van goederenwagens, want dat werkt gewoon niet lekker, altijd al dat gepriegel en gepruts.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

daar ben ik het wel mee eens... dat gedoe met die doosjes en het risico dat er iets af breekt.
Anderzijds, stof kruipt overal tussen...

in elk geval een goedkope oplossing, dat is een feit !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

als je nu bakjes zou maken die je met een schuifje aan een kant kunt open schuiven en dan aansluiten op een stukje spoor
dan kun je al je wagons die bij een stel horen in dat bakje zetten en zo op je baan schuiven
en dan al die bakjes in een schuif dat is nog makkelijker dan steeds alle wagons een voor een terug op het spoor te zetten

nu moet ik nie veel zeggen want al mijn loco's en wagons zijn op dit ogenblik ook allemaal ingepakt 
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Citaat van: dani op 05 augustus 2015, 11:06:14 AM
daar ben ik het wel mee eens... dat gedoe met die doosjes en het risico dat er iets af breekt.
Anderzijds, stof kruipt overal tussen...

in elk geval een goedkope oplossing, dat is een feit !

Zal het nog wel een keertje verder uitwerken, om der een soort van kistjes van te maken...

Anderzijds, vandaag wat gekliederd met gips.

Van achter het schaduwstation heb ik dit zicht op de tunneluitgang, best prettig, want het is net alsof je aan de overkant van de Maas zit te kijken naar passerende treinen.



Hier weer mijn tunnelportaal geïnspireerd op dat van Seilles op de foto. Echter ben ik vandaag een beetje beginnen kliederen met gips en heb ik een demonteerbare berg gecreëerd. De spoorberm hier is eveneens demontabel om toegang te verlenen naar de zolder (trap komt dan tussen de uitsparing te staan.

Werken met beperkte diepte is niet makkelijk maar het gaat wel. Meer naar rechts zal het nog een groter uitdaging vormen omdat er dan slechts 7cm tussen spoor en muur zit. Ik zal allicht opteren om dat stuk te schilderen op een schildersdoek. Dan kan ik mijn achtergrondschilderskills ook eens testen.

De volgorde is hier bij mij wel lichtelijk omgekeerd. De tunnel van Seilles komt voor het stuk rots dat naar Marche-les-Dames leidt, deze eerste dikke rots is daar alvast het begin van.
Naast het spoor loopt ook een pad/smal weggetje, dit ter compensatie van de weg die ik omwille van beperkte diepte niet langs de rechterkant kan plaatsen. Alhoewel het pad er sowieso is.

De stukjes groen en grijs die links en rechts de kop opsteken heb ik niet net geplaatst, dit komt omdat er heel wat isolatieplaat van de vorige baan gerecupereerd is. Dat brengt met zich mee dat er hier en daar een strookje "aangekleed" is zeg maar.



Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

het neemt vorm aan, fijn !
Dat werken aan de modulebakken op de club heeft jou precies geïnspireerd ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: dani op 06 augustus 2015, 20:45:20 PM
het neemt vorm aan, fijn !
Dat werken aan de modulebakken op de club heeft jou precies geïnspireerd ?
Bedankt Dani, inspiratie ja en neen zeg maar, een eenvoudige dubbelsporig stuk spoor uit een dubbelsporige hoofdlijn zoals L125 (Namen-Luik)(doorslag voor dit is er gekomen door enkele foto's op flickr (onder andere de enkele prenten ter inspiratie die nu boven de baan hangen)) maakt het mogelijk om zonder pardon met allerlei materieel te kunnen rijden, ook lange samenstellingen (tot 7 rijtuigen op schaal in deze beperkte ruimte). Dat maakt deze baan voor mij ideaal, alhoewel ik ook heel graag rangeer, daar komt dan misschien nog wel een apart baantje voor.

De modulebaan op de club vind veel inspiratie uit de lijnen 42 en 43 (zie steunmuur Tillf etc.).

Wat wel helpt is de opgedane ervaring in het maken van allerlei "natuurproducten", met de bouw van mijn vorige baan en mijn producties op de modulebaan van de club zie ik dat helemaal goed komen bij deze baan, ook is het iets dat ik wel graag doe. Het is misschien niet de kwaliteit van Martin of Evan of PeterVG of Wim en wie je daar nog allemaal hebt, alhoewel dat toch streefdoelen zijn wat betreft afwerking en kwaliteit!

Tenslotte is het allemaal met vele fantasie dat je het moet interpreteren, maar ik vermaak me wel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Ziet er zeker goed uit Olivier. Dat wordt een mooi stukje daar.
En het belangrijkste is idd dat je er plezier aan hebt  ;)

Floris

Citaat van: OlivierV op 06 augustus 2015, 20:26:40 PM

Van achter het schaduwstation heb ik dit zicht op de tunneluitgang, best prettig, want het is net alsof je aan de overkant van de Maas zit te kijken naar passerende treinen.



Fijn uitzicht! wordt erg gaaf zo te zien!

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 06 augustus 2015, 20:26:40 PM
Van achter het schaduwstation heb ik dit zicht op de tunneluitgang, best prettig, want het is net alsof je aan de overkant van de Maas zit te kijken naar passerende treinen.

Misschien een idee om die Maas ook te verwezenlijken op een ploat die neerklapt wanneer je de zoldertrap moet gebruiken...

;)

Martin Welberg

Citaat van: dani op 07 augustus 2015, 09:53:31 AM
Citaat van: OlivierV op 06 augustus 2015, 22:06:49 PM
maar ik vermaak me wel.
Dat is de kern van de zaak, maatje !!

En zo is het !! Beter worden gaat vanzelf als je de lat steeds hoger legt..en dat doe je als ik je vorderingen zo bekijk..

OlivierV

#479
Allen bedankt voor de positieve commentaren (ben er tot nu toe ook tevreden over).

@ Rudy, er komt een stuk water hoor, een strook van een 7-tal cm breed.

Vandaag geen modelbouw (geklieder met gips) maar een ander werkje dat gedaan moest worden, ben er nog niet klaar mee maar het brute werk is toch weer gepasseerd.

Ik rij heel eenvoudig digitaal zonder extra beveiliging (dat komt misschien ooit wel, dan kan ik automatisch met 4 treinen rijden).

Voorlopig houdt dat in dat alles van de sturing gecentraliseerd wordt op dit kastje. Links een Multimaus voor het besturen van de treinen. De Maus zelf heeft aan de segmenten hier en daar een vijs, om ze snel op te hangen zeg maar.
Rechts een analoge Fleischmann transformator, zo kan ik eventueel nog analoog ook rijden moest het nodig zijn, alhoewel dat niet snel zal gebeuren. Deze transfo z'n voornaamste nu is het sturen van alle wisselstroomartikelen, zoals onder andere de Hoffmann wisselaandrijvingen die her en der onder de baan hangen.

Bovenin vinden we een rits molex-aansluitingen, dit zijn van origine interne pc-stekkers die op toestellen zoals dvd-lezers staan en vroeger ook op harde schijven. Deze stekkers bevinden zich ook op de segmentbakken. Van hieruit loopt er dan naar elke bak een kabel om die van stroom te voorzien. Er staan er met opzet enkele te veel op, dit omdat er dan later nog een uitbreiding kan komen.



De rest van het kastje bevat een stekkerdoos waar de 50VA Roco transfo en de Fleischmann transfo hun energie halen, van hieruit gaat het dan richting stopcontact.

Onderin het kastje bevindt zich de versterker van Roco voor de Multimaus en de bijbehorende 50VA transfo, eveneens van Roco.



Zo is alles gecentraliseerd en is het kastje zelfs voor meerdere banen bruikbaar, indien men daar ook dergelijke stekkers gebruikt (of ik maak een overgangsstukje).

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan