Desiro Treinstellen

Gestart door janieburton, 12 februari 2013, 13:26:42 PM

janieburton

Zojuist op het radio nieuws van 13h, de NMBS ziet af van de verdere levering van 250 Desiro treinstellen, gemaakt door Siemens, die nog moeten geleverd worden omdat ze blijkbaar ook niet voldoen.

Ze hadden er een 300tal besteld.

Ze gaan een schadevergoeding vragen aan Siemens. :o 8) ::) Ik denk niet dat ze daar in zullen slagen om een schadevergoeding te krijgen. :(

De Italianen leveren geen kwaliteit, nu leveren de Duitsers ook geen kwaliteit; er zijn geen zekerheden meer :D

Wordt dit een 2de Fyra sage? :) ;) :D

 

Jurgen

Hoezo? Ze rijden toch?

Wat was/is het probleem dan?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

SuSke

Ook de Desiro's die al rijden hebben in de start van hun loopbaan op het Belgische spoor een tijdje aan de kant moeten staan wegens "niet-conformiteiten" wat die dan ook mogen geweest zijn.

Blijkbaar wordt dat een standaard procedure: ga even aan de kant staan om te leren hoe je op het Belgische spoor moet rijden.
Zal misschien te maken hebben met de linkerkant van het sppor in plaats van de rechterkant ?? Wie weet  ??? ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik rij als passagier bijna-dagelijks met deze dingen, en ik kan bevestigen dat er dagelijks wel iets niet in orde is met het treinstel: deuren die niet open gaan, het uitklapbaar trappetje dat niet wilt uitklappen, plotse uitval en stilstand en niet meer willen rijden gedurende 10 minuten... En dat is wat ik als passagier merk. Ik weet niet wat er zich in de "kokpit" afspeelt.

En naast de techniche problemen zijn deze treinstellen ronduit oncomfortabel. De stoel drukken verkeerd en ik krijg telkens na 10minuten zitten een "slapend been", de knieruimte is te krap (ik ben toch maar 1m88), en je moet steeds je buur storen om op te staan bij aankomst, geen vuilbakjes naast de zetels, dus men gooit alles maar op grond, het gangpad langs het toilet is zo smal dat iedereen moet rechtstaan wanneer je langs komt of het is wringen, en deuren die 10 seconden nodig hebben om te snappen dat ze open moeten!

En dan zwijg ik over de eerste klasse, want men betaalt extra, maar men zit gewoon samen met de tweedeklassers; zelfde lawaai, zelfde lucht, zelfde ruimte, zelfde zetels behalve een extra kopsteun.

Lang leve de klassiek tweetjes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steven123

Voor zover ik tot hier toe heb kunnen waarnemen zijn het vooral de ingebouwde computers die niet altijd willen meewerken,
bij sommige bestuurders gaat het vanzelf, bij anderen loopt er iets (soms onverklaarbaar) fout en moet er bv opnieuw worden opgestart met tijdverlies als gevolg.
Ik had er al veel slecht over horen spreken maar ik heb er wel vertrouwen in dat (het rijgedrag) zal verbeteren.

Wat Michiel zegt daar kan ik ook inkomen, ik stel me ook wel een aantal vragen hierover
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

chef garde

Misschien kan men investeren in een volgende lichting AM96's????  De voordelen:

- oerdegelijk gerief met weinig mankementen
- Belgisch gerief
- je bevordert zowel de tewerkstelling in de sector als ook in de fel geplaagde metaalsector
- grensoverschrijdend materiaal (Frankrijk)
- ...

:D ;D ;)

Mattias

Citaat van: chef garde op 12 februari 2013, 17:36:06 PM
Misschien kan men investeren in een volgende lichting AM96's????  De voordelen:

- oerdegelijk gerief met weinig mankementen
- Belgisch gerief
- je bevordert zowel de tewerkstelling in de sector als ook in de fel geplaagde metaalsector
- grensoverschrijdend materiaal (Frankrijk)
- ...

:D ;D ;)

Dan wel zonder doorloopkop!
Bij wat regen zijn de voetjes al snel nat..

Nee, de Desiro's zijn goeie stellen!
Maar wat de ingenieurs uit de ivoren toren ervan hebben gemaakt (via het lastenboek), trekt weer op niks...
Kleine besparingen die ervoor zorgen dat er grote problemen komen..
Maar daar denkt men in Brussel niet aan..
Desiro's rijden al jaren rond in Duitsland zonder problemen.
Dus aan de moderstellen en het bedrijf op zich zal het niet liggen.
De wensen van de klant daarintegen???
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Michiel

'k Weet het, wij Belgen werden verwend met die M4's en klassieke tweetjes op het vlak van comfort. Alleen het schudden en schokken bij optrekken kon wat minder, maar voor de rest, niets dan lof! Die Desiro's zijn eerder Misero's op het van van comfort, behalve dat ze wat zachter en stiller zijn. Sorry, maar ze kunnen mij niet bekoren; typische spitsuur-railbussen bedoeld voor vervoer van grote hoeveelheden pendelaars.

De klant werd verwend met de oude M4 en klassikjes, en doet nu moeilijk. De wensen van de Belgische klant ligt inderdaad hoog.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Die oude tweetjes zijn dan ook lekker ruimt, ghoh het lawaai en het rammelen boeit mij niet, het bolt wel leuk. Hetzelfde comfort krijg je in die Breaks maar dan iets stiller en met wat minder gerammel/geschud.

Van wat ik van de Desiro's gezien heb op foto's lijkt het inderdaad een lijnbus op het spoor met te weinig beenruimte voor al wie groter is dan 1m80.

Misschien was het een beter idee geweest om van die rubberneuzen in driedelige uitvoering te gebruiken op de stoptreinen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

2012

Ik denk da ze deze keer iets voorzichtiger tewerk zullen gaan om fyra verhal ni te laten herhalen ... in elk geval rijden er nog veel desiro's rond (en doen het toch beter dan de fyra's)  :P

argilla

In de Morgen van vandaag op blz 3 het hele verhaal met welke defecten en..enz...
Ook blijkt nu de topman van Finmeccanica  te zijn opgepakt voor corruptie in Italie . In Italie dat wil toch wat zeggen .
Enfin .......dit ter info want volgens sommigen is het Bon Ton om af te geven op de media. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rgp

Dag,

Media.  Als ik lees dat een pantograaf wordt omschreven als een arm die de rijdraad raakt, dan heb ik het gehad met de media.

Voor wat zijn de Desiro's feitelijk besteld ?  Voor het GEN ! en niet om ritten van twee uur te rijden aan maximum snelheid.

Bekijk en beoordeel de Desiro eens vanuit dat oogpunt, ttz een treinstel die veel passagiers in maximum 20 minuten ter bestemming brengt !  Men rijdt uiteindelijk ook geen F1-prijs met een 2 pk'tje.

Roland

Michiel

Ik vraag me af welk stel hier het 2pk'tje is. De klassieke treinstellen doen ook het forenzenwerk naar behoren, en de M4-rijtuigen tijdens de spits als P-trein ook, de AM75 (varkensneus) of de AM86 (duikbril) zijn ook allemaal een stuk pendelaarvriendelijker. Jammer dat een blits en nagelnieuw stel zo bekrompen bemeten is. Ze doen wat ze moeten doen, maar jammer dat we als reizigers moeten inleveren kwa reisplezier. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik ben ervan overuigd dat er ook mensen zijn die deze Desiro's wel een verbetering vinden.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

2012

de klassieke stellen hebben zich idd wel bewezen gedurende al die jaren, maar dat wil niet zeggen dat men dezelfde technieken kan blijven gebruiken he. Als je ziet welke kolossen van motoren daar inzitten, met collectoren, men moet aanzetten met een ganse cavalerie weerstanden om de spanning en stroom te beperken tijdens aanzet fase ... al deze dingen zijn energie vreters, ze hebben veel minder vermogen en veel meer onderhoud nodig (zeker de collectoren)

daartegen over staan energie zuinige en krachtigere motoren die veel kleiner zijn en veel minder onderhoud nodig hebben. Wat ze wel nodig hebben (en dat is de boosdoener van de moderne tijd blijkbaar) is een gans electronisch systeem...

Hoe dan ook zal men blijven gebruik maken van de huidige technologien en de dingen uit de jaren 50-60 worden nu niet meer zo gemaakt he, wat ik wel normaal vind. Over de zetelopstelling en ruimtes tja, daar kan idd over gediscutieerd worden, feit is da alles meer moet opbrengen in deze tijden en dus meer zetels is mee opbrengst. Er is al jaren een capaciteits probleem, dus verstaanbaar dat men meer plaatsen voorziet dan vroeger, toen stak het niet zo nauw.

rgp

Michiel,

Zet even veel volk in volgende treinen:
een lok en 12 M4 rijtuigen
4 AM 96
4 AM 75
6 AM 66
6 AM 86

Bekijk de uitstap en instaptijden (belangrijk voor een voorstadsnet) en je komt dan uit bij de DESIRO.  Gebruik dat stel zoals ik zeg op korte afstanden (20 min reistijd), maar gebruik het niet om van Charleroi naar Antwerpen te rijden !
Motoren en stuurelectronica zijn ook voorzien om slechts korte afstanden op vol vermogen te rijden en niet 50 km (planche) te moeten rijden.

Roland