Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Win-digipet en belgische seinbeelden

Gestart door Koen, 12 februari 2013, 10:50:52 AM

Koen

Een vraagje naar de Win-digipet gebruikers.
Sinds enige tijd ben ik seindecoders aan het testen. Tot op heden heb ik enkel testen uitgevoerd met Koploper maar overweeg om een Win-digipet  upgrade2009 aan te schaffen.
Ik heb de handleiding bekeken en blijkbaar is het niet zo eenvoudig om de seinen met bijhorende decoders aan te maken (vooral wanneer men verschillende decodertypes wenst aan te maken).
Heeft er iemand ervaring met Win-digipet versie 2009 in combinatie met Belgische seinbeelden alsook seinbeelden voor tegenspoor (inclusief balk en snelheidscijfer)? Werkt dit programma even vlot als Koploper?
Graag had ik jullie ervaring hieromtrent gelezen.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

thor

Stel deze vraag even op het Win-Digipet nederlandstalige forum.
Voor mij is Win-Digipet een aangenaam en veelzijdig programma.
Heb eertijds met versie 8.0 gewerkt, nadien met versie 9.0 en sinds 2 jaren overgeschakelt op versie 2009.3
Het programma bevat onder andere belgische seinen,welke je zowel virtueel kan laten schakelen als via decoders.
Je kan je gehele baan volledig automatiseren en tegelijkertijd je locs zelfs desgevallend manueel besturen.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Koen

Bedankt Ronny,

Dit ga ik zeker doen. Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Ik heb Win-digipet versie X en ben daar eveneens tevreden over.
Toch stel ik mij vragen naar het gebruik van de verschillende seindecoders in combinatie met deze software.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

thor

Hallo Koen
Heb je met het Win-Digipet forum al kontakt genomen ivm de seindecoders?
Normaliter zou dit moeten werken als je dit als magneet artikel kunt ingeven.
Ben benieuwd naar het resultaat, vermits ik eveneens van plan ben de VB seinen aan te schaffen, op voorwaarde dat ze binnen het WDP gebeuren naar behoren zullen functioneren.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Koen

Dag Thor,

Ik heb contact gehad met de importeur van Windigipet. Na het antwoord van deze blijf ik helaas op mijn honger zitten wat de mogelijkheden van de programmatie betreft. Er zijn een aantal standaard decoders voorzien en men kan andere decoders aanmaken maar men is beperkt in het aantal seinbeelden.
Op zich werkte ik zeer graag met dit programma maar ik denk dat, voor een Belgische baan met realistische seinbeelden, het programma niet optimaal is.
De complexiteit om seinbeelden aan te maken, is in verhouding met Koploper veel te groot.

Bedankt voor je interesse.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

pahasoft

Hoi,

Het was ook complex om het te realiseren in Koploper. Nu voor de gebruiker is het niet al te moeilijk als deze maar de seinen op een realistische manier plaatst. Als je al die voorwaarden als gebruiker zelf moet samenstellen is het natuurlijk wel flexibel, maar vaak hogere wiskunde en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Mvg,
Paul.

knibbelknabbel

Koen, met Windigipet heb ik het ook eens geprobeerd, maar je bent inderdaad beperkt in het aantal seinbeelden. Ik heb een aantal programma's getest en heb het enkel kunnen doen zoals ik het wilde met Railroad & Co. En dan nog via een omweggetje met "virtuele seinen" die de decoder daadwerkelijk gaan aansturen. Ik heb er 3 nodig om 1 sein aan te sturen...

bellejt

mijn ganse baan draait op koploper met Belgisch seinstelsel.Simpel in programmatie.Seinstelsel genereren,juiste seinen plaatsen,koppelen aan het bijhorende blok,en ZEER BELANGRIJK koploper 2 blokken vooruit laten kijken.Anders krijg je nooit de juiste seinbeelden.

Iebor

#8
In het baanplan kun je elk sein plaatsen wat je wilt, je kunt zelfs de icoontjes wijzigen met de Icoon-Editor. Maar besef wel dat de seintjes die je tekent op de baan in principe geen echte (veiligheids)functie hebben. M.a.w. de veiligheid in WDP wordt niet bepaald door de plaatsing/stand van de seinen maar door het programma zelf. Je zou de seintjes dus ook weg kunnen laten en dat heeft verder geen invloed op de werking van het programma.

D.w.z. de seintjes in WDP zijn slechts een optisch middel en dat geeft je dus de vrijheid om elk seinbeeld te plaatsen op de baan. Dus als je een sein zoekt (ik heb geen idee hoe het Belgische seinbeeld er uit ziet) met een bepaald seinbeeld, zoals bijvoorbeeld Belgisch sein dat overeenkomt met een Duits inrijsein met 10 ledjes, dan kun je natuurliojk ook het Duitse sein tekenen in het baanplan, het gaat er dan slechts om welke decoder gebruik je want als je het Duitse sein kunt aansturen, maakt dit geen verschil met de aansturing van het Belgische sein. Een voorwaarde, die Icoon-Editor zit volgens mij niet bij Win-Digipet ProX maar wel bij de laatste versie Win-Digipet 2012, oftewel versie 12!

Is het misschien mogelijk om de in WDP ontbrekende Belgische seinbeelden hier op te sommen (benaming een afbeelding), dan kan ik eens kijken of die wel in de laatste versie van WDP zijn geplaatst? Mag ook via een privemailtje.

Iebor