Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

modelbaan ho

Gestart door Kees, 11 februari 2013, 21:37:18 PM

Kees

Hallo, ik ben een nieuw lid van Modelspoormagazine.
ik had een vraag: ben nu bezig om een nieuwe baan aan te leggen,daar ik met een beperkte ruimte zit moet ik een u baan leggen.
Daar mijn baan een afmeting heeft van 205cm bij 0,70cm en 260cm bij 90cm en 207cm bij 90cm.
omdat ik een schaduwstation wou aanleggen werd mij dat afgeraden om de reden dat de bochten te kort zouden zijn voor een spiraal, deze baan is 297cm bij 85cm.
Gebruik c rails.
Heeft iemand een goed idee?

Gr. Kees

itchy

Dag Kees, welkom!
Kijk hier eens: http://meb.gerolf.be/index.htm?N203030
niet alles, maar toch heeel veel over klimspiralen. Succes!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Kees

Bedankt voor u reactie dat geeft mij weer wat moed om door te gaan.

itchy

Graag gedaan. Nog een tip: om een schaduwstation aan te leggen onder je baan, hoef je niet noodzakelijk plaats te hebben voor een klimspiraal. Je kan het hoogteverschil ook overbruggen met een doordacht opgesteld stuk (of stukken) rechtdoor lopend spoor in helling. Bijvoorbeeld langsheen de 'buitenzijde' van jouw U.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

OlivierV

Heb je geen plattegrond van je ruimte waar je in werkt?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kees

OlivierV

Citaat van: Kees op 11 februari 2013, 23:26:36 PM
Nee helaas niet.

Ik bedoelde eerder de afmetingen van de beschikbare ruimte + waar de deur zit enzo, want je spreekt om te gaan werken in een U-vorm en dat schaduwstation niet mogelijk is.

Misschien dat we zo een betere oplossing kunnen bedenken voor je "probleem".

modeltreinbart

Hou wel rekening dat je spoor maximaal 2cm op 100cm stijgt m.a.w. het stijgingspercentage mag max. 2% zijn.
Bij deze geef ik een voorbeeld : Stel ,je schaduwstation ligt 10cm lager dan je normaal spoorniveau (+0cm) dan heb je minimaal 5 meter spoorlengte nodig om te stijgen.
En dit telt ook voor een klimspiraal daar zit de moeilijkheid dan nog extra in dat je moet rekening houden met vrije ruimte ( d.w.z. spoorbeding + spoor + trein +eventueel bovenleiding + vrije ruimte om met je handen er aan te kunnen indien er iets misgaat)
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

Kees

Citaat van: OlivierV op 11 februari 2013, 23:34:14 PM
Nee helaas niet.

Ik bedoelde eerder de afmetingen van de beschikbare ruimte + waar de deur zit enzo, want je spreekt om te gaan werken in een U-vorm en dat schaduwstation niet mogelijk is.

zal u die morgen doorsturen

OlivierV

Citaat van: Kees op 11 februari 2013, 23:51:29 PM
Citaat van: OlivierV op 11 februari 2013, 23:34:14 PM
Nee helaas niet.

zal u die morgen doorsturen

Of even in paint een tekening maken van de ruimte en dat plaatje uploaden, dan kunnen anderen meedenken. ;)

Gerolf

Welkom op ons forum, Kees !
Je hebt intussen mijn klimspiraal-webpagina al gevonden. In MSM staat het nog uitgebreider beschreven  ;)
Een klimspiraal hoeft niet rond te zijn: Afgeronde rechthoek of ovaal kan ook. Op de rechtere stukken kan je stijging ietsje meer zijn,  want dan heb je minder last van rolweerstand.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees

Citaat van: Gerolf op 12 februari 2013, 00:28:27 AM
Je hebt intussen mijn klimspiraal-webpagina al gevonden. In MSM staat het nog uitgebreider beschreven  ;)
Een klimspiraal hoeft niet rond te zijn: Afgeronde rechthoek of ovaal kan ook. Op de rechtere stukken kan je stijging ietsje meer zijn,  want dan heb je minder last van rolweerstand.
even een vraag hoe kan ik mijn tekening van mijn werkplek via modelspoormagazine uploaden :-\

Kees

Citaat van: Kees op 12 februari 2013, 17:15:35 PM
Citaat van: Gerolf op 12 februari 2013, 00:28:27 AM
even een vraag hoe kan ik mijn tekening van mijn werkplek via modelspoormagazine uploaden :-\
ja ik heb u webpagina gevonden en bekeken dat ziet er heel goed uit. ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *