Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Scenery uit de 3D-printer

Gestart door marc goovaerts, 10 februari 2013, 19:29:17 PM

marc goovaerts

Mijn eerste prille ervaring met 3D-printen... een stripverhaaltje.
- Het standbeeld van Peeter van Coudenbergh in de Antwerpse kruidtuin. Aan alle zijden gefotografeerd en opgemeten.
- Maattekening gemaakt in Adobe Illustrator



- Tekening gemaakt in het gratis 3D-programma Google Sketchup. Ziet er mooi en perfect uit.
- Tot David het binnenhaalt en controleert op fouten (erg rood, jawel).



- Hij heeft er de fouten uitgehaald en geprint op een FDM-apparaat met ABS-draad in laagjes van 0,15 mm. Op de foto nog wat natte grijze verf die er ter verduidelijking opgezet was.
Mijne kleine, schone kleine. Maar het is duidelijk dat die nog heel wat nabewerking nodig zal hebben. De schuine kanten onderaan zijn geen schuine kanten meer, maar trapjes. Natuurlijk trapjes van 0,15 mm. Het hele beestje is dan ook maar 13,5 mm hoog.
- Verf een beetje verwijderd, maar nog niet nabewerkt. Erop een TT-ertje, ervoor een N-ertje. Met een N-ertje erop denk ik dat het zelfs voor Z zou kunnen dienen.



En als uitsmijter nog een keer het klassieke eurocentje ernaast, voor wie niet gelooft dat het N is...



En wat hebben we geleerd ?
- Dit biedt niet enkel mogelijkheden voor rollend materieel, maar zeer zeker ook voor scenery. Vermits het helemaal vectorieel is kan het ook makkelijk naar andere schalen omgezet worden.

- Zonder nabewerkingen zal het (voorlopig ?) nog niet gaan. Ik heb dan ook een paar exemplaren bijbesteld om te experimenteren met putty en schuurpapier. Want van je eerstgeborene blijf je natuurlijk af.

- Ik heb nog héél veel te leren in SketchUp èn in andere gratis programma's zoals Meshlab en netfabb om mijn files foutloos te kunnen aanleveren.

Daarna zit de harde schijf hier al vol met uitgetekende mogelijke onderwerpen en experimenten.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Ik heb zo'n gevoel dat je misschien beter resultaten zou krijgen als je dat  op zijn zijkant zou printen. Je krijgt dan veel meer laagjes op de schuine kant. Je moet dan wel een printer hebben die een steunstructuur kan printen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Citaat van: Havoc op 10 februari 2013, 20:24:10 PM
Ik heb zo'n gevoel dat je misschien beter resultaten zou krijgen als je dat  op zijn zijkant zou printen. Je krijgt dan veel meer laagjes op de schuine kant. Je moet dan wel een printer hebben die een steunstructuur kan printen.
Tja, maar wat is de 'zijkant' ? Zowel boven- als onderaan heeft de machine een kleine roosterstructuur achtergelaten. Niet echt een oplossing. En ook ondersteuningsmateriaal laat sporen na. Shapeways geeft er zelfs een hele uitleg over waarom...

MARKLINRIJDER

Marc,

Ik zal het eens op verschillende wijze printen, begin volgende maand een nieuwe zending

Grtjs,

David

Havoc

Ik bedoel de zaak gewoon op zijn zij leggen (zodat het mannetje horizontaal zou liggen). Maar je bezwaar klopt. Dan zou je zo'n printer die in poeder werkt moeten hebben, die kan misschien betere resultaten geven. Maar waarschijnlijk ook andere problemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Nog een half maandje slapen, en dan zien wat David me toezendt.

doomslu

Citaat van: marc goovaerts op 14 februari 2013, 21:12:32 PM
Nog een half maandje slapen, en dan zien wat David me toezendt.
Dan zal je in ieder geval uitgeslapen zijn!  ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gardevil

Citaat van: doomslu op 14 februari 2013, 21:49:21 PM
Citaat van: marc goovaerts op 14 februari 2013, 21:12:32 PM
Nog een half maandje slapen, en dan zien wat David me toezendt.
Dan zal je in ieder geval uitgeslapen zijn!  ::)

Als je heel de tijd niet wakker ligt van de zenuwen ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?