Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Pendon Baan

Gestart door PeterMarx, 09 februari 2013, 12:17:03 PM

PeterMarx

Ik ben op zoek naar het materiaal (karton) dat zij gebruiken voor de huisjes die zij zelf maken. Nu heet dat in het Engels Whitecard. Er bestaat hier geen Nederlands woord voor en dus heb ik zelf die kartonsoort nog niet kunnen vinden. Nu hebben ze (medew. Pendonbaan, service!!!!) me een stukje van het karton opgestuurd. Voordat ik de vakhandel hiervoor benader kan iemand de Nederlandse aanduiding voor het woord Whitecard aanreiken.
Concrete vraag: hoe heet het karton dat zij gebruiken in Nederland?
Alvast bedankt voor de reactie.
M.vr.gr. Peter

Klaas Zondervan

Als je gaat googlelen op white card, dan vind je alleen maar Engelse leveranciers. Het is dus waarschijnlijk een woord dat alleen maar daar wordt gebruikt.
Ik heb het idee dat passepartoutkarton er heel dicht bij komt. Ik heb dat ooit een keer gekocht in een kunstbenodigdhedenwinkel. Het bestaat in verschillende diktes, kleuren en structuren. De soort die ik heb gekocht was 1 mm dik, en aan beide zijden glad en helder wit.
Je zou eens met je voorbeeldstukje naar zo'n winkel kunnen gaan om te zien of ze iets dergelijks hebben.

Dirky

lijkt me verdacht veel op ivoorkarton...

Klaas Zondervan

Ivoorkarton, dat is het woord. Kon er eerst niet op komen.

gardevil

Zoek eens op steinbach karton, is een soort pase partoutkarton dat wij in mijn opleiding fotografie veel gebruikten.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?


Gerolf

Gaat het voor modelbouw niet om het architectenkarton, zoals Nouiallier gebruikt?
Ook gekend als depron, bij Schleiper onder de merknaam Colson (gelige schuimlaag tussen twee lagen papier)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Nee, het is geen geschuimde laag. Ik heb het spul in het Pendon museum gezien, en het is echt karton waar ze mee werken, geen kunststof.

marc goovaerts

Je kan best in een winkel voor kunstbenodigdheden zoals Schleiper of Lukas binnenspringen. Steinbachkarton ga je er niet vinden, wel karton van Steinbach. Het is nl. een merk met een heel ruim assortiment, net zoals Canson, Clairefontaine...

Ook in de buurt van kunstscholen vind je meestal winkels met een ruime keuze. Maar die durven al eens stevig door te rekenen.

Gerolf

Ik heb het topic even in een meer geschikte rubriek geplaatst.
Even gaan snuisteren bij een winkel zoals Schleiper (in Antwerpen, Gent, ... ) is inderdaad een goed idee.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Ik weet Gerolf , hier dicht bij in Meerhout heb je een grote Lucas en daar hebben zij architekten karton in alle diktes.Maar daarmee is Petermax niet geholpen tenzij hij de verplaatsing doet of course.
Trouwens hebben daar ook figuurtjes, auto's (niet beschildert) in alle schalen van 220 tot 25. Dit voor het maken van dio's .




PS iets totaal anders weet iemand hoe ik hier de spellings checker moet instellen aub ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Citaat van: argilla op 11 februari 2013, 10:54:47 AM
PS iets totaal anders weet iemand hoe ik hier de spellings checker moet instellen aub ?
Voor iets totaal anders start je best een ander draadje  ;)
... en bij mijn weten si er geen spellchecker op het forum, wel in sommige browsers  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterMarx

Allereerst bedankt voor de suggesties. Zal wellicht komend weekend naar een 'artshop' kunnen gaan. Samen met het stukje karton van Pendon en jullie suggesties moet het lukken. Laat jullie weten hoe het uiteindelijk heet.
Groet,
Peter Marx