Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Ecos 1: Nu al antiek?

Gestart door evan, 06 februari 2013, 23:13:25 PM

evan

Hoi,

In een draadje over ECOS van ESU had ik al ns eens gemeld dat m'n ecos in herstelling was, maar ook dat ik er tevreden over ben.
Nu ben ik dus heel tevreden met dit toestel en gebruik het vaak op tentoonstellingen.  Niet zo lang terug had ik me zelfs een 2e gekocht met kleurenscherm.

Het defect van m'n ecos is door verstrooidheid en dan ook m'n eigen schuld, maar wou hem snel laten herstellen.
Nu kreeg ik van ESU toch wel een verrassend bericht. 
Vermits het een ECOS 1 is (dus zwart-wit scherm) zijn de stukken niet meer herstel of vervangbaar en is de Ecos verloren.  Ze doen me nu een voorstel om voor 450 Euro een Kleuren Ecos in de plaats te krijgen.  Op zich wel tof, maar reeds geen service op het vorig model zit me wel wat dwars.  het feit is dat ik ze echt alle twee nodig heb en heb ik bijna geen keuze  :-[

Ik had nu niet verwacht dat ik na 5 a 6 jaar reeds antiek in huis zou hebben. ???
Jammer :(

M'n kleuren-Ecos 2 is ook binnen omdat het scherm-beeld niet stabiel was.  Ik hoop dat dit snel rond is want 10 maart moeten ze beiden weer dienst leveren!

Toch blijft het een goede installatie.

Groetjes

E
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Het klinkt onwaarschijnlijk dat een toestel op 5-6 jaar al volledig achterhaald is.
Nu zie ik dat fenomeen ook wel bij pc's, gsm's, ...
De consumptie/vervang-cultuur ten top. Vroeger werd er veel meer hersteld, nu is het "vuilbak en nieuwe"

Een (of meer) ecossen op de tweedehandsmarkt zoeken? Van 2 defecte 1 goeie maken? ... ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Gerolf en Evan
heb hetzelfde meegemaakt met de handregelaar van MM2. Ik dacht eerst dat mijn 53 was maar na een bezoekje bij Guido was het snel gevonden. De handregelaar herkende gewoon de adressen niet meer.Met een nieuwe ging het wel.( uit een start doos)
Kontakt genomen met Roco . Leuk emailtje terug. Beter de MM3 maar ja 299€ enz...enz..( reclame dus)
antiek na 4,5 jaar dus.
Ondertussen toch maar gezocht naar een nieuwe MM2 en gekocht 69€ voor betaald. Hoelang dat deze het gaat volhouden ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Martin Welberg

Als ik het goed begrijp willen ze je een nieuwe ecos 2 leveren ? Idd weinig keuze als je de 10de al weer wat nodig bent. Vind het niet helemaal kloppen dat ze je zomaar voor een onvoldongen feit plaatsen. En dat er na 5 a 6 jaar geen reparaties meer mogelijk zijn aan een machine  ???

Decapod

Het zou me niet verbazen moest er in die toestelletjes ook één of ander chipje zitten dat de boel 'opblaast' na x aantal keren gebruik. In printers en laptops zitten ze ook ... . Wegwerpcultuur, inderdaad. Ook niet verrassend: ik denk dat heel wat van onze modelleveranciers een groot deel van hun winst moeten halen uit de DCC-apparatuur. Kijk maar eens in de nieuwe Roco/Fleischmann-catalogi: hoeveel reclame er daar gemaakt wordt voor dat nieuwe spul ... en het blijkt dan nog niet eens zo goed te werken.
Klinkt een beetje zoals Microsoft-spullen: duur, onbetrouwbaar, snel versleten, enz.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

dgrr57

In het frans noemt men dat Obsolescence programmée (xwie vertaald dat).

De bedrijven moeten winst doen. Hoe doe je winst ? Door te verkopen ? Hoe doet je de mensen kopen ? Door alles kapot laten gaan na een zekere tijd (bij voorkeur, juist na de garantie periode)  >:( >:( >:(

Als uw spul te goed is, ga het niet kapot en na een zekere tijd verkoop je niets meer => failliet.

Jurgen

Dat is juist, denk maar aan het bedrijf dat die lelijke Crocs produceerde. Zij zijn ook failliet gegaan doordat die dingen onverwoestbaar bleken en niemand kocht dus nieuwe Crocs.
Er zullen nog wel voorbeelden zijn, maar dit is het meest recentste denk ik.



Meestal is het ook zo dat repareren bijna zoveel kost als een nieuw model met opnieuw garantie, "betere" en meer functies en...
Zo had mijn vader een camera van amper 3 jaar oud. Het LCD-aanraakscherm werkte niet meer, de aanraakfunctie was stuk. Reparatie kostte net niet evenveel als een nieuwe camera, maar het was niet zeker dat een reparatie mogelijk was. Om dat te kunnen zien moest hij zijn camera eerst naar Sony opsturen waar ze voor € 50 eens zouden nakijken wat het probleem was, zonder het op te lossen. Als er een reparatie mogelijk was dan werd die € 50 wel van de reparatiekosten afgetrokken, maar voor hetzelfde geld was een reparatie niet mogelijk. Hij heeft uiteindelijk gewoon een nieuwe camera gekocht met garantie.

Ik denk dat met de tegemoetkoming om een nieuwe Ecos te kopen aan verminderde prijs een mooie geste gemaakt wordt door ESU. Alternatieven zijn er uiteraard genoeg, maar welke centrale beantwoord aan jouw eisen hé? Als je echt tevreden bent van de Ecos zou ik gewoon het aanbod aannemen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Beste,

dat iets na5 jaar antiek is of niet meer hersteld wordt klopt, maar die dingen kosten dan ook maar een fractie van vroeger.
Enkele voorbeelden:
KleurenTV zonder afstandsbediening en slechts 12 posten: in 1974: 1000 euro in 2013: 450 euro
Videocamera: in 1987 2300 euro in 2013: 500 euro
PC: in 1992: 1000 euro, in 2013: 750 euro

Door de prijzen van consumptiegoederen sterk te drukken, zijn deze voor een groter aantal mensen toegankelijk, uiteindelijk is er - op lange termijn -niets veranderd.

Roland

Huugooke

Als je het voorbeeld van de camera's aanhaalt: daar krijg je niet eens het aanbod om een nieuw toestel te kopen tegen "een prijske".
Als je een prijsvergelijking met vroeger maakt moet je er ook het inkomen bijtellen: een kleur-TV van 30.000 frank (in de zeventiger jaren) kostte vier maandlonen, en kost nu omgerekend nog steeds zoveel, alleen is dat nu een vierde van een maandloon!
In de vlucht gerekend, val hier nu niet over!
Die TV werd tot in den treure hersteld, want het was een investering. Je zag het ook aan de uitvoering: de kast alleen was een meubelstuk dat mocht gezien worden (en waar werk van gemaakt was!)
Een decenium later hadden de TV's "modules", zodat herstellen vrij eenvoudig was. Door de verregaande miniaturisatie van de elektronica bestond een TV op de duur nog slechts uit één print.
Een herstelling was (en is) dus nog eigenlijk het vervangen van het hele toestel.
Een technicus betalen om fouten te herstellen is niet meer houdbaar, daar hoort dan ook een magazijn met reservestukken en personeel bij.
Door miniaturisatie, assemblage door robot's en productie in de lageloonlanden, zijn de kosten zo laag.
Denk er ook aan dat bepaalde onderdelen slechts een beperkte tijd verkrijgbaar zijn. Misschien zijn ze speciaal in opdracht van de fabrikant gemaakt.
Wettelijk moet een fabrikant een voldoende voorraad reserveonderdelen voorzien, maar ja...


PietB

Citaat van: evan op 06 februari 2013, 23:13:25 PM
Ik had nu niet verwacht dat ik na 5 a 6 jaar reeds antiek in huis zou hebben. ???
Jammer :(
Hi Evan,
Als is jou was zou ik de oude(niet te repareren) gewoon op de plank leggen en eens goed de diverse verkoopsites in de gaten houden.
Als er dan een 2e hands Ecos 1 wordt aangeboden deze aanschaffen(mits de prijs gunstig is), dan heb je altijd een onderdelen apparaat.

grt Piet.

evan

Bedankt voor de Tips, maar 10 maart is er snel ;)

Ik heb hen nog reactie gegeven en laat het resultaat nog weten ;-)

Tot kort ;-)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janieburton

Citaat van: bossie op 07 februari 2013, 16:01:33 PM

Als er dan een 2e hands Ecos 1 wordt aangeboden deze aanschaffen(mits de prijs gunstig is), dan heb je altijd een onderdelen apparaat.

grt Piet.

Ik denk dat je zelf niet veel zal kunnen herstellen, want ik veronderstel dat daar 1 of 2 microprocessers in zitten met nog een heleboel onderdelen op 1 print gesoldeerd en dat alles zo kort bij elkaar staat dat zelfs onze soldeerbout van 20Watt nog te dik om iets los te solderen.

Misschien is het een indianenverhaal, misschien niet, zoals Decapod het zegt mbt een (timer)chip die alles opblaast na x aantal keren gebruik. Ik denk dat het een indianenverhaal is mbt tot die chip.

Kan het misschien aan het verschil in type electronica onderdelen zitten? ttz:

Het is spijtig dat we echt naar een wegwerp cultuur evolueren in alles wat met media, pc, gsm en electronica te maken heeft.
 

krispy

Dat ivm de  ic dat het slechts x maal doet geloof ik niet , dit zijn fabeltjes die de wereld ingestuurd worden.

Wat meestal wel het geval is  is volgend : men heeft consumenten electronica ,duurzaame electronica
en veiligheids electronica .
In de IC wereld zelf heeft men ook 2 domeinen :de eene bestaat uit gewoone ic's met een plastiek behuizing ( dus eigenlijk minder tegen warmte kunnen ) en de andere reeks zijn eigenlijk bedoeld om militaire , medische en luchtvaart toepassingen ( hier worden ceramische en andere behuizingen toegepast , deze kunnen tegen hoge werktemperaturen omdat hierin de hotspots worden aangepakt waardoor alle warmte overdracht  gelijkmatig verdeeld wordt over de ic  behuizing )
Deze laatste hebben als voordeel dat ze VEEEEL langer meegaan ( al wordt er dezelfde silicon DIE in gebruikt ) maar hun prijskaartje is ook meestal x maal deze van de andere reeks , waardoor het veel duurder uitvalt .

De electronica schakelingen zelf  zijn in 3 klasses ingedeeld :

klasse 1 : omvat de produkten die als eis hebben het werken /functioneren van de eindtoepassing
maw consumeneten electronica : als ze defect gaan zijn ze het herstellen niet meer waard : PC's , TV's , GSM's , decoders enz.... ( zelfs de ecos )eigenlijk bijna alles  ;)

klasse 2 : toegewijde service electronica maw industrieele electronica
omvat produkten waarvoor continue werking en lange levensduur vereist is en waarbij ononderbroken dienst gewenst is maar niet noodzakelijk is

klasse  3 : Hoge betrouwbaarheids electronica luchtvaart ,medisch en militair . mag eigenlijk niets critisch met voorvallen , hierin zijn meestal backup schakelingen in weggewerkt zodat de kans op levensgevaarlijke pannes zo miniem mogelijk gehouden wordt , zouden niet mogen uitvallen en tegen extreme omstandigheden kunnen
Van deze laatste reeks gaat er denk ik niemand iest in huis hebben ( buiten bepaalde delen in de auto's )

spijtig genoeg is onze maatschappij zodannig ontwikkeld dat we voor 95 % met klasse 1 te maken krijgen en dit enkel uit winstbejag  :-[
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

SuSke

Citaat van: dgrr57 op 07 februari 2013, 13:13:03 PM
In het frans noemt men dat Obsolescence programmée (xwie vertaald dat).

geprogrammeerde overbodigheid

(waar kunnen we zoiets ook nog gebruiken  ::) 8) :-X)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dgrr57

Citaat van: SuSke op 08 februari 2013, 14:29:53 PM
Citaat van: dgrr57 op 07 februari 2013, 13:13:03 PM
In het frans noemt men dat Obsolescence programmée (xwie vertaald dat).

geprogrammeerde overbodigheid

(waar kunnen we zoiets ook nog gebruiken  ::) 8) :-X)
Merci  ;)