Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

terugmelder

Gestart door TBCédric, 02 februari 2013, 16:42:15 PM

TBCédric

Kan je een terugmelder gebruiken voor een sein om van kleur te veranderen? Of is er iets extra voor nodig of is het iets anders?



Alvast bedankt, Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Hangt er van af wat je met een terugmelder bedoeld
Stroomdetectie ? Dan is het niet zo moeilijk om er een led mee te doen branden
Terugmelding van een wissel kan je ook gebruiken om een lichtsein te doen branden
Is het de bedoeling dat je sein het spoor/de trein beïnvloedt? Dan heb je waarschijnlijk meer nodig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Het is de bedoeling met stroomdetectie. Aan de trein zijn gedrag moet niks geberuen als het sein van kleur verandert
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

En heb je al een stroomdetector? Heeft die een logische uitgang ?
Dan kan je met een transistortje en twee weerstanden een led schakelen
Met een tweede transistor en weerstanden kan je een led in de tegengestelde toestand doen branden
=> en zo bvb wisselen tussen rood en groen licht ;-)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Nee, dat heb ik nog niet maar een kennis kan er misschien aangeraken. Kan je dit systeem ook op ren belgisch sein van henk*rs aansluiten ==> op het printplaaje. Nog  een vraagje: om die drie lichten te schakelen, hoeveel detectoren heb je dan nodig?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Om "dubbelgeel" of zo iets te tonen moet je de toestand van het volgende-volgende blok kennen, dat is dus één detector meer  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

4 ? Die snap ik niet  :-\
Als je met een sein wil tonen dat je vlak-erop-volgende blok bezet is, heb je één bezetmelder nodig (om "rood" of "doorrijden" te tonen)
Wil je ook een onderscheid maken tussen groen en (dubbel-)geel, dan moet je een bezetmelder hebben die het erna-volgende meldt.
Dat zijn dus twee bezetmelders voor één sein
En natuurlijk kan je met die erna-volgende melder een volgende (tweede) sein tussen "rood" en "doorrijden" laten tonen...
Stel dat je een ovaal hebt met 4 blokken en je wil 4 seinen aansturen, dan heb je wel 4 bezetmelders nodig (en een aantal transistors en weerstanden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 03 februari 2013, 18:21:05 PM
4 ? Die snap ik niet  :-\
Als je met een sein wil tonen dat je vlak-erop-volgende blok bezet is, heb je één bezetmelder nodig (om "rood" of "doorrijden" te tonen)
Wil je ook een onderscheid maken tussen groen en (dubbel-)geel, dan moet je een bezetmelder hebben die het erna-volgende meldt.
Dat zijn dus twee bezetmelders voor één sein
En natuurlijk kan je met die erna-volgende melder een volgende (tweede) sein tussen "rood" en "doorrijden" laten tonen...
Stel dat je een ovaal hebt met 4 blokken en je wil 4 seinen aansturen, dan heb je wel 4 bezetmelders nodig (en een aantal transistors en weerstanden)

Ik snap het eigenlijk niet zo goed.  :-[ ik rij gewoon digitaal en niet met blokken. ik weet niet maar door deze uitleg is het misschien duidelijker: ik heb één sein, en als de trein voorbijrijd moet hij op rood springen en na dat de laatste rijtuig een meter over het sein is moet het terug op oranje springen en een meter verder op groen. dus een stroomdetector voor het sein, één vlak na het sein en nog twee stroomdetectoren? en hoeveel bezetmelders heb je dan nodig? als ik het in jouw uitleg lees 2?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Klaas Zondervan

In dat geval heb je aan twee stroomdetectors genoeg. De eerste werkt op de meter na het sein, de tweede op de volgende meter (hoewel ik secties van een meter wel erg kort vind)

Dan werkt het als volgt: als de trein het sein voorbij rijdt raakt de eerste stroomdetector bezet, sein gaat rood.
Trein bereikt de tweede stroomdetector, maar het einde van de trein rijdt nog steeds op de sectie van de eerste, sein blijft rood.
Einde van de trein raakt uit de eerste sectie, sein gaat geel (niet oranje, die kleur bestaat niet in Belgische seinbeelden)
Als de trein helemaal uit de tweede sectie is, zijn beide stroomdetectors vrij en gaat het sein terug naar groen.

Om het goed te laten werken moet de laatste wagen van de trein ook stroom afnemen.

TBCédric

Al mijn wagons/rijtuigen nemen stroom af. Danku voot de hulp
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Weet er iemand of je dit in een starterset vind en is dat goedkoper?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Klaas Zondervan

Wat wil je in een startset vinden?

TBCédric

terugmelder, die stroomdetectors en de draadjes om te verbinden.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Klaas Zondervan

Nee, ik heb nog nooit meegemaakt dat dat in een startset zit.