Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Ombouw Re4/4" naar dubbeltractie en Swiss Express naar digitaal

Gestart door Redskin, 27 januari 2013, 00:08:14 AM

Redskin

Hallo mede-forummers,

Hierbij weer een verslagje van een ombouw. Het is er weer eentje in de categorie 'gemakkelijk', want onlangs tikte ik voor een mooi prijsje een jongebruikte digitale Re4/4" van Minitrix op de kop. Het binnenwerk heb ik omgeruild voor dat van de Swiss-Express variant van deze loc, ook een Minitrix.

Hier de beide Zwitserse locjes gebroederlijk op de plaat, na de 'slachtpartij' ???



De Swiss Express heeft nu het digitale binnenwerk van de groene variant. Lekker makkelijk ::). Hier heb ik gebruik gemaakt van een multiprotocol-decoder van Minitrix, omdat de decoderinterface van Minitrix voor een ander merk decoder erg %^#$@! (censuur) is.



Wel moest ik even het keuzeschakelaartje voor bedrijf op baan of bovenleiding repareren. Het rode knopje was finaal afgebroken en het contact haperde. Ook niet erg betrouwbare en nogal achterhaalde techniek. Met de onderdelen van de 'plukloc' had ik niettemin onderdelen genoeg :)



Dan hier de Swiss Express in vol ornaat. Deze digitale uitvoering van Minitrix bestaat niet en ik heb 'm lekker wel :P. Minitrix heeft in ik meen 2010 een digitale Swiss Express uitgebracht, maar die heeft de modernere hoekige frontseinen (ander tijdperk), persoonlijk vind ik deze ronde mooier





Het oorspronkelijk binnenwerk van de Swiss Express heb ik geheel verwijderd, echt alles: printplaat, motor, loden gewichtjes, tandwielen en de stroomopnemers die tegen de wielen aandrukken. Heb bleek dat deze simpele messing plaatjes enorm veel mechanische weerstand opleverden, dus weg ermee...





Hier de groene Re4/4" na de 'ombouw'. Deze loc is samen met een Re6/6 (Hobbytrain) in bedrijf genomen voor dubbeltractie. Dat wordt dan ook wel Re 10/10 genoemd.



Hier een lekker dynamisch plaatje van de 'Re10/10', met 15 tankwagons aan de haak. Klik op de foto voor een filmpje van de ze trein


Dezelfde dubbeltractie, bij stilstand. De plek en de kleuren van de grijze 'rok' en de witte streep van zowel de Re4/4" (Minitrix) als de Re6/6 (Hobbytrain) komen opvallend goed overeen. Het groen wijkt wel ietsjes af, maar dat is in het echie natuurlijk ook.


Over 'in het echie' gesproken, van Gottardo begrijp ik dat een Re4/4" in werkelijkheid niet gebruikt wordt voor dubbeltractie. Er is een klein aantal Re4/4's aangepast met een speciale transmissie (vanwege de hellingen), en deze hebben ook een iets schuinere snuit en dubbele pantografen. Nu ja: ik had deze Re4/4" beschikbaar en ik ben er ;D mee zo.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Een mooi ombouwverslag, met mooi verzorgde foto's!  8) En die groene Re4/4 heeft me steeds op een of ander manier gefacineerd. Is het misschien een verre associatie met onze oude types 121?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Bedankt Michiel! :)

Tja, we hebben allemaal wel associaties met en gevoel bij bepaald materieel. Waardoor weet ik niet precies (de 'eenheidsworsten' op wielen tegenwoordig?), maar met het allernieuwste materieel heb ik zelf niet veel :P.

Zo vanaf de eerste elektrische locs tot en met die uit de tachtiger jaren vind ik gewoon het mooist. Die reeks 121 (als ik het goed begrepen heb enkele modellen van een Zwitserse onderserie van de reeks 28?) is inderdaad ook mooi. Nu weet ik niet of die specifiek nog in bedrijf zijn, maar materieel van toen werd zo gruwelijk degelijk gebouwd dat het zomaar na een halve eeuw nog steeds dienst doet. Wat mij betreft prima zo! Volgens mij is dat trouwens nog eens heel erg 'groen' ook ;D.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

conducteur

Citaat van: Michiel op 05 februari 2013, 10:43:45 AM
Is het misschien een verre associatie met onze oude types 121?
Verklaar je nader, dit wist ik niet?


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Rian, ze zouden familie kunnen zijn, de Re4/4 en onze type 121. Beiden lijken afgeleid van een gezamelijke voorouder, de Zwitserse loc Ae4/4, een vrij revolutionaire eloc kwa constructie.

Zie ook oa  http://www.belrail.be/F/fiches/traction/index.php?type=hle121
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Ah, ik stuitte door jouw opmerking op een Franse wiki-site. Klik daarvoor HIER.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

C.B.

Citaat van: Redskin op 27 januari 2013, 00:08:14 AM
Hallo mede-forummers,


Over 'in het echie' gesproken, van Gottardo begrijp ik dat een Re4/4" in werkelijkheid niet gebruikt wordt voor dubbeltractie. Er is een klein aantal Re4/4's aangepast met een speciale transmissie (vanwege de hellingen), en deze hebben ook een iets schuinere snuit en dubbele pantografen. Nu ja: ik had deze Re4/4" beschikbaar en ik ben er ;D mee zo.

"En waarom mogen die niet in dubbeltractie"?  (treinschakeling dus  ;) ) nochtans , dat zie je daar toch genoeg , hoor.
De aangepaste Re 4/4 waarover je het hebt zijn de Re 4/4's III (Re 430) waar ook de Re 421 familie van is.
De Re 4/4 II (Re 420) en Re 4/4 III hebben allemaal een schuinere front en een langere stuurpost , behalve die met de enkel stroomafnemers en de Swiss Express lokomotieven (die hebben dan weer een langere chassis.)



Ik zal hier een tabelletje toevoegen met de verschillende afmetingen van de lok's (ik had dit ook doorgestuurd naar Gottardo)

11101 -> 11106 - 14800 mm - 1780 mm stuurpost
11107 -> 11155 - 14900 mm - 1780 mm "
11350 ex SOB 41  14900 mm - 1780 mm " een speciale Re 4/4 III , en gemaakt geweest door Roco (zat in de rode SBB set Re 10/10)
11156 -> 11397 - 15410 mm - 2035 mm stuurpost

Hopelijk voor u nuttige info.  ;)
Groetjes.
Claudio.

Redskin

Citaat van: C.B. op 06 februari 2013, 07:54:54 AM

Hopelijk voor u nuttige info.  ;)

Zeker! Bedankt voor het delen van je kennis ;). Voor mij valt over dit soort zaken nog een boel te leren. :-\
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Redskin

Citaat van: C.B. op 06 februari 2013, 07:54:54 AM
11350 ex SOB 41  14900 mm - 1780 mm " een speciale Re 4/4 III , en gemaakt geweest door Roco (zat in de rode SBB set Re 10/10)

Weer wat geleerd: ik heb deze Re 4/4 (ik begrijp dus dat het hier om een Re 4/4''' gaat). Ik heb deze in de nog SOB-uitvoering van Fleischmann (7344).

Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

C.B.

Yep  8) , volgens catalogusnummer zou het om de SOB 44 gaan. (juist?)  ;)

Deze lok rijdt nu (terug)  bij de SBB als Re 4/4 III 11351.
Groetjes.
Claudio.

Redskin

Citaat van: C.B. op 06 februari 2013, 22:40:23 PM
Yep  8) , volgens catalogusnummer zou het om de SOB 44 gaan. (juist?)  ;)

Heb 't even opgezocht: het blijkt locnr. 41 geweest te zijn ::).
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Gottardo

#11
Een aantal postings geleden schreef Redskin het volgende :

"Over 'in het echie' gesproken, van Gottardo begrijp ik dat een Re4/4" in werkelijkheid niet gebruikt wordt voor dubbeltractie. Er is een klein aantal Re4/4's aangepast met een speciale transmissie (vanwege de hellingen), en deze hebben ook een iets schuinere snuit en dubbele pantografen. Nu ja: ik had deze Re4/4" beschikbaar en ik ben er mee zo."

Kleine rechtzetting : er worden inderdaad wel degelijk Re4/4II-, Re4/4III-, Re420- en Re421-loks gebruikt voor de Re10/10-dubbeltracties op de Gotthard, maar dit betreft de versies met schuine fronten (zoals CB me per PM leerde ook wel "lange" versies genoemd  ;)).
De Re4/4II van Minitrix betreft echter de "korte" versie met recht front en één panto (allereerste "batch" Re4/4II-loks die eveneens gebruikt werden voor de Swiss-Express en waarvan er daarna een aantal overgenomen werden door de BLS).  Wat ik Redskin dus wilde vertellen is dat deze "korte" Minitrix Re4/4II -voor zover ik weet- nooit gebruikt wordt in een Re10/10-combinatie (in elk geval heb ik het nog nooit gezien).

De Re4/4III-loks hebben allemaal een schuiner front en 2 panto's.  Ze hebben een speciale "bergversnelling" (en bijgevolg een iets lagere topsnelheid) en zijn dus bij uitstek geschikt voor de Gotthard waar ze vaak in Re10/10-schakeling rijden.  De SOB met haar extreem steile hellingen heeft een aantal van deze Re4/4III-loks overgenomen (maar die zijn intussen weer terug bij de SBB).

Dus : Re4/4II komt wel degelijk voor binnen Re10/10, maar dan wel de "lange" versies met schuine fronten en 2 panto's (bijv. van Fleischmann Piccolo of vroeger van Arnold).  Maar laat dit het plezier aan jouw Re10/10 zeker niet bederven, Redskin.  Meer nog : op je filmpje en foto zie ik inderdaad dat de Minitrix en Hobbytrain-loks qua kleurstelling perfekt met elkaar overeenkomen (beter zelfs dan met de "goede" "lange" Fleischmann Re4/4II)  ;D

Ik dank hierbij ook CB die me heelwat duidelijk gemaakt heeft in de wereld van de Re4/4-loks  ;)

Trouwens, die éne panto op de eerste "batch" Re4/4II-loks zou eventueel verklaard worden door het feit dat de toenmalige SBB-hoofdingenieur afkomstig was van de BLS, waar hij ook op de Ae4/4, Ae6/8 en Re4/4 één panto gemonteerd had (o.a. voor gewichts- en onderhoudsbesparing - deze BLS-loks rijden zelfs vandaag nog met één panto rond).  Bij de volgende "langere" onderreeksen (met schuin front dus) van de SBB Re4/4II werden terug 2 panto's gemonteerd, o.a. omdat dit makkelijker was voor de inzet in het buitenland (buurt Singen)).  En zo sluit de cirkel en werd de Ae4/4 ook hier genoemd, die -zoals Safraan terecht aanhaalde- mede aan de basis lag van de Belgische 121.

Gottardo

Redskin

Bedankt voor de aanvulling! :)

Nog even wat beeld voor het kleurverschil/-overeenkomst: oordeel zelf aan de hand van de foto's. Houdt daarbij nog rekening met het feit dat het beeld erg vergroot is (het zijn tenslotte maar locjes van ruim een decimeter lang), de lens een kleurafwijking t.o.v. de werkelijkheid veroorzaakt en dat de beeldchip én ons scherm geen werkelijke kleuren weergeven. Het jasje van de Re4/4 van Minitrix is iets dieper groen en de grijs van de streep een tintje bruiner dan de grote broer van Hobbytrain. Zowel de belijning als eerder genoemde 'grijze rok' zijn perfect op hoogte. Al met al een opmerkelijk goede combinatie en beslist een van mijn favorietjes.


Hier heb ik de Re6/6 even losgekoppeld en direct op het volgende spoor naast de Re4/4 geparkeerd. Voor het plaatje 8)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController