NMBS logistics in de etalage?

Gestart door doomslu, 26 januari 2013, 10:15:49 AM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

itchy

#1
Ik wil wel eens weten hoeveel miljoenen euro's er sinds pakweg 2006 naar ZEER dik betaalde managers, consultants, adviseurs,... is gevloeid om op dit debacle op uit te komen. Dat ze dat geld ook maar allemaal terug vragen. Oké, de (zware) industrie in België - en dus logischerwijs een groot deel van het goederenvervoer per spoor - heeft het afgelopen decennium een grote terugval gekend, maar met een paar grote havens (waaronder één van Europa's grootste) heb je toch altijd wel iets te vervoeren? Zie naar het succes van de privé-operators. Maar niemand ligt in België nog wakker van een goederenoperator en al zeker NMBS Holding niet.
[edit: tikfout verbeterd]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

Hier het artikel uit De Standaard (bron: Belga)



BRUSSEL - De NMBS-groep heeft beslist een partner te zoeken voor haar verlieslatende goederendochter NMBS Logistics. De toestand is dramatisch, luidde de conclusie. Logistics boekte in 2011 185 miljoen euro nettoverlies. Het gecumuleerde nettotekort over de voorbije tien jaar bedraagt ruim 1 miljard euro. Dat staat zaterdag in De Tijd.
De raden van bestuur van NMBS Holding, de NMBS en NMBS Logistics zijn tot de conclusie gekomen dat de financiële toestand van het goederenbedrijf Logistics dermate dramatisch is dat er op zoek moet worden gegaan naar een partner. Logistics is voor 93 procent in handen van de NMBS en voor 7 procent van de Holding.
De Belgische spoorwegen zoeken al jaren naar een oplossing voor hun in zwaar weer verkerende goederendochter. Vorige week dook opnieuw het gerucht op dat de NMBS over de verkoop van haar logistiek filiaal onderhandelt met Deutsche Bahn, maar dat werd bij Logistics ontkend.
"We werken aan een herstelplan', was toen te horen, 'en zolang dat niet is afgewerkt, kunnen we niet communiceren'. Officieus was wel te horen dat er belangstelling was (geweest) van de Duitse spoorwegen en dat er al maanden gesprekken aan de gang zouden zijn. Een optie die op tafel lag, was dat Deutsche Bahn de meerderheid zou nemen in Logistics. Een tweede optie was een minderheidsparticipatie. Een derde mogelijkheid was de oprichting van een gemeenschappelijke vennootschap waarin alle cargo-activiteiten in België worden ondergebracht.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

Gecumuleerde schuld van meer dan 1 miljard euro... dat is dus 40 000 000 000 oude Belgische Franken, of zo'n 11 miljoen oude Belgische Franken PER DAG verlies gemiddeld over de laatste 10 jaar.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

stefan

Wel tof dat het personeel er zo moet achter komen. En dan verschieten de mensen dat er gestaakt word, ze zijn te laf om hun eigen personeel in te lichten!!!