Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Stoomloc reeks 26

Gestart door thor, 25 januari 2013, 19:52:29 PM

thor

Een vraagje aan de stoomloc specialisten onder jullie:
ik heb ondertussen de Roco stoomloc reeks 26 besteld / gereserveerd, is de eerste keer trouwens dat ik een stoomloc bestel, vermits periode IV & V mijn voorkeur  zijn, dus heb ik m.a.w. niks ervaring met het stoomtijdperk.
Kwestie is, wat kan ik achter die loc hangen inzake personen vervoer?
Suggesties zijn welkom :)
groeten
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Michiel

Deze locomotief werd voornamelijk voor goederenvervoer ingezet, maar heeft toch een aantal vaste personendiensten uitgevoerd, gaande van omnibusritten met een allegaartje aan oude twee- en drieassige rijtuigen aan de haak, tot gesloten stammen M1 rijtuigen in semi-directe dienst. Gezien ze gedurende de jaren 1955 tot 1963 uit dienst werden genomen, was het zelden tot onwaarschijnlijk dat ze nog M2-rijtuigen heeft getrokken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

thor

Dank je Michiel, op mijn baan gaat ie uitsluitend dienst doen als toeristentrein, M1 rijtuigen heb ik, doch ik dacht tevens L-rijtuigen of K-rijtuigen aan te schaffen. Was op internet achter afbeeldingen aan het zoeken.....
groeten
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Michiel

Een sleep L-rijtuigen zou historisch gezien ook heel goed kunnen, K-rijtuigen minder.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

Wat ook kan is een sleep GCI-rijtuigen.
Ook zou kunnen is dat N rijtuigen er achter hingen.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Jurgen

Heeft het TSP ook geen type 26 staan die gerestaureerd zou moeten worden?

Als ik me niet vergis heeft de NMBS ook nog een type 26 ingezet voor toeristische treinen tot de loc is stukgegaan. Welke rijtuigen hing men hier achter?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

De museum T26 zijn geen Belgische type 26 locs. De Belgische T26 hebben oa een open cabine. De T26 van de toeristische treinen is een gerecupereerde pool (dacht ik), ex Duitse BR52 met oa de gesloten cabine.

Om onze museum 26.101 in model te hebben, zou beter (ik dacht) een Lilliput versie dienen. Zij hebben ook een Duitse BR52 met gesloten cabine omgeschilderd in Belgische kleuren. Enkel nog het nummer aanpassen. (Ik ben niet helemaal thuis in het H0 stoomlocgamma)

Van de museum T26 zijn er veel foto's op internet tijdens een of andere toeristische rit. Rijtuigen zijn makkelijk af te leiden ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

#7
Citaat van: Jurgen op 26 januari 2013, 14:01:08 PM
Heeft het TSP ook geen type 26 staan die gerestaureerd zou moeten worden?

Als ik me niet vergis heeft de NMBS ook nog een type 26 ingezet voor toeristische treinen tot de loc is stukgegaan. Welke rijtuigen hing men hier achter?

HIER héél veel info over de 26.101.
Die komt uit Polen en werd zo genummerd, omdat de 100 nmbs exemplaren allen verschroot zijn ...
Zowel de 25 als de 26 waren typische HKM-locs. Ik herienner mij niet ooit een foto met HKV gezien te hebben ...
Maar 't is niet daarom, dat het nooit gebeurd is, hoor ...
Mocht iemand een foto weten staan, graag link !   8)
Modelspoorse groeten.
Eric.

Edit :
en DEZE telt dus niet mee !  ;)
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

#8
Het type 26 was inderdaad een typische goederenloc en werd zo ook meestal ingezet, maar ze werd wel degelijk ook af en toe ingezet als reizigersloc. Ik refereer dan naar Dambly's "Vapeur en Belgique" waar dat geschreven staat, en ook een paar foto's. Ook heeft  Ton Pruissen een T26 met Belgische donderbussen gefilmd in Luik.  ;)

edit: een paar foto's op het internet ven een T26 met rijtuigen aan de haak bij www.belgisch-spoorweg.net
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

#9
Mooi Michiel !
Een hlv 26 met een sleep GCI's ! Waaw !  :)
Ik wist dat we op U konden rekenen !
Die onderste foto is wellicht wel een BR52, van de DB met een internationale trein, niet NMBS dus ...
En de foto in het boek van Phil D. is een type 25 met M1's, niet direct de vraag van onze collega, maar ook leuk.
Zo is zijn vraag héél goed beantwoord.
En wat zeggen we dan, Thor (Ronny) ?
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : deze locs kwamen volgens mij wel niet in Vlaanderen, alleen in Wallonië.
Volg dus Uw verbeelding, beste Ronny.  ;)
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

@ Rixke, had de NMBS ook geen type 26 als museumloc of was dat de 26.101 van het TSP?
Ik moet ergens nog foto's hebben van tijdens de ene of de andere museumrit of expo van jaren geleden, maar waar, dat is de vraag. Wat ik wel weet is dat ik toen nog niet zo op nummertjes lette, eerder op de imposante machine die zo veel stoom en lawaai kon maken.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

Jurgen, zoals ik al zei, zijn bij mijn weten alle hlv type 26 verschroot.
De enige aktieve hlv bij de nmbs zijn (waren) de 29.013, de 12.004, en de 1.002.
Alle anderen zijn koude museumstukken.
U zal wellicht de 26.101 van TSP gezien hebben ...
Behoudens vergissing van mezelf, maar dan lees ik het hier wel ...  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

Neen, het zal zo wel zijn Eric. Als kind zie je die dingen wel rijden, maar jaren later vraag je je pas af wat je precies gezien hebt. Vroeger was voor mij alles van de NMBS, over verenigingen sprak ik niet. Naïviteit van een kind zullen we maar zeggen en vandaar mijn verwarring nu.

Maar met al deze info weet ik nu ook dat ik in mijn tijdperk niets kan doen met de types 25 en 26 zoals ze nu door Roco en Märklin gemaakt worden. Tenzij ik zelf ga zitten prutsen aan de modellen, maar dat zie ik niet zitten voor de prijs van die locs.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

thor

Wat we dan zeggen? Dank je wel allemaal voor de info. De S-loc reeks 26 zal dienst gaan doen, op mijn baan althans, als museumtrein met een 3-tal L-rijtuigen, deze laatste uit TP IV en achteraan een diesel reeks 59.
Hm, als goederentrein kan dus ook, nu brengt Marklin toch wel een 7-tal goederenwagons met steekool geladen, merk ik op. Wordt leuk!
 
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

rixke rail

Hey Ronny (Thor), 't was maar om te lachen, hoor. Ik blijf bescheiden ...  ;)
Eén tip misschien : hang er een 201-versie achter, lijkt mij aannemelijker als museumtrein en ook mooier.
De ster-livrei of de expo-livrei zijn uiteraard de mooiste ...  8)
Laat uw verbeelding werken, maar onthoud ons niet van foto's van het konvooi !
Modelspoorse groeten,
Eric.   
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN