Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

conducteur

De ganse miskleun in dit verhaal zit hem volgens mij in die verplichte Europese aanbesteding. Waarom moeten we in zee gaan met een onbetrouwbare firma uit Italië op 1400 km van mijn deur als we het op 14 km van mijn deur kunnen fixen. Dan hadden we tenminste géén problemen.


extra toevoeging: het is zoals ik gokte ongeveer 1400 km naar Napels van aan de kust.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

Citaat van: rgp op 18 juni 2013, 16:53:32 PM
...
Wat mij nog het meest stoort is het feit dat Alstom (dus ook Brugge) geweigerd heeft een offerte in te dienen (ze wouden enkel duplexen leveren) en dat tegelijkertijd in Brugge staat te janken dat ze binnenkort de deuren moeten sleuiten bij gebrek aan orders.  Willen ze daar ook op 50 een premieke van 150.000 euro of wat.

Roland
Voor zover ik al uit alle gelezen commentaren en stukken heb kunnen opmaken, werden de dubbeldektreinen niet aanvaard omdat ze niet conform het bestek zijn. Daarin was sprake van een enkelvloerse trein. Ondanks de grotere capaciteit en de reputatie van Alsthom is hun prijsvoorstel niet weerhouden wegens "niet conform". Alsthom heeft wel geweigerd om een "gewone" TGV aan te bieden, want die voldeed ook niet aan de snelheidseisen van het bestek, die reed te snel.  :) :o ??? ::)

Ook dat is het gevolg van het klasseringssysteem dat verplicht gebruikt moet worden binnen een Europese aanbesteding. Elke afwijking van het basisbestek wordt afgestraft met slechte punten. Zo verlies je als aannemer dan wel je zaak.

Net zelf nog meegemaakt dat een aannemer een zaak verliest omdat hij onder andere een deel van de egineering in India laat uitvoeren terwijl een andere daar over zwijgt omdat het lastenboek spreekt over engineering in Europa. Nu blijkt dat de zwijger ook naar India gaat, maar het contract is wel getekend ondertussen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

CiteerAB mag nog aan 10 andere maatschappijen slechte uitéénvallende treinen leveren, als een "overheid" daarna treinstellen wenst te bestellen, dan is ze VERPLICHT om dit Europees/wereldvlak kenbaar te maken.  En gezien AB te boek staat als een treinenbouwer, mag ze haar kandidatuur stellen.  Men kan die kandidatuur NIET weigeren omwille van slecht geleverde treinen.

Men kan niet weigeren dat ze hun kandidatuur stellen. Heb ik ook geen probleem mee. Maar dat men niet kan weigeren omdat ze reeds herhaalde malen bewezen hebben dat ze rommel maken is een ander punt. Daar schort wat aan. Ik kan tot op zekere hoogte begrijpen dat dit een bescherming is tegen een "eenmalige misser". Je kan tenslotte een bedrijf niet afrekenen omdat er eens iets misgaat. Maar in dit geval is het niet de eerste keer. Langs de andere kant weet men op voorhand dat AB gaat meedoen (er zijn tenslotte geen 100 bedrijven in die branche). Dus zou men daar toch rekening mee moeten kunnen houden?

Of zou men europa (de commissie of bevoegde commisaris) niet verantwoordelijk kunnen stellen? Tenslotte is het door de door hun opgelegde regelgeving dat zo'n bedrijf de situatie kan blijven uitmelken.

CiteerWat mij nog het meest stoort is het feit dat Alstom (dus ook Brugge) geweigerd heeft een offerte in te dienen (ze wouden enkel duplexen leveren) en dat tegelijkertijd in Brugge staat te janken dat ze binnenkort de deuren moeten sleuiten bij gebrek aan orders.  Willen ze daar ook op 50 een premieke van 150.000 euro of wat.

Brugge is Alstom, maar Alstom is Brugge niet. De directie in Frankrijk heeft andere objectieven dan die in Brugge. Dat is wat er gebeurt als je als je industrie verkoopt aan het buitenland. De directies in het buitenland geven voorrang aan wat er in hun land gebeurt. Als ze Brugge kunnen sluiten dan hebben ze meer werk in eigen land. Onze regering (lees de belatingbetaler) kan hier de brokken wel lijmen. (nu dacht ik wel dat Brugge deel van Bombardier was en Canadees, maar zo goed volg ik dat allemaal niet meer en ik ben te lui om het op te zoeken) Zo kunnen we hele blaren vullen met voorbeelden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Brugge is volgens mij Bombardier.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

JC2180

#319
Het is een zeer moeilijke materie  :(
Beroepshalve moet ik ook bestekken openbaar Europees aanbesteden.
De kandidatuurstelling : daar kan je niets aan veranderen indien klasse en erkenning voldoen.
De vormvereisten (zijn alle documenten ingediend, ...) : daarmee vallen de onervaren en kleinere firma's soms uit de boot.
De conformiteit met het bestek / technische voorschriften : volledig afhankelijk van de opsteller of aanbestedende overheid.

De gunningsprocedure, daar heb je wel uitwijkmogelijkheden : indien de laagste inschrijver meer dan 15% onder de gemiddelde inschrijvingen zit, dan is er verantwoording aan de orde en hier kan je enkele kanten mee uit...maar verdorie, je moet dan ook nog juridisch zeer goed op de hoogte zijn van je doen en laten.
Zit de 'verkeerde' inschrijver binnen de marge, vergeet het dan MOET je uiteindelijk gunnen tenzij met voorbehoud dat je een nieuwe aanbesteding organiseert...
Wat haalt dat uit als je steeds dezelfde pool van inschrijvers binnenhaalt? Juist, niets
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

janieburton

Citaat van: Jurgen op 18 juni 2013, 15:01:18 PM
Citaat van: janieburton op 18 juni 2013, 14:39:11 PM
Beste, een Italiaanse rechter zal wel niet dit forum lezen. ;)

Hijzelf niet, maar zijn verre neef kan altijd meelezen hé.

Citaat van: SuSke op 18 juni 2013, 15:11:56 PM
wachten op de paardekop in je bed ?  ::) :-[ :-X

Deze avond rinkelde de telefoon, nam op en het bleef stil aan de andere zijde  :o :o :o

Zal maar het volgende plaatsen: Io propongo mio scuso di magistrato  ;)

 
 

janieburton

#321
Citaat van: rgp op 18 juni 2013, 16:53:32 PM
Janie,

wat ik specifiek in het "Fyra" dossier bedoel, is dat men geen weet wil hebben van wat wetten voorschrijven en wat wetten verbieden.

AB mag nog aan 10 andere maatschappijen slechte uitéénvallende treinen leveren, als een "overheid" daarna treinstellen wenst te bestellen, dan is ze VERPLICHT om dit Europees/wereldvlak kenbaar te maken.  En gezien AB te boek staat als een treinenbouwer, mag ze haar kandidatuur stellen.  Men kan die kandidatuur NIET weigeren omwille van slecht geleverde treinen.

En als de andere kandidaten geen goesting hebben om na hun kandidatuurstelling, toch geen offerte aan te bieden dan is dat zo en kunt ge AB niet verwijten.

Dat het geleverde niet goed is, is wat anders.  Daar zijn twee mogelijkheden: ofwel is het bestek slecht (dank u Nederland) ofwel is de controle slecht.

waarom de fyra moest rijden ?  Omdat NS in juni 2012 de rijpaden voor de "Amsterdammer" al had ingepikt voor andere doeleinden vanaf december 2012.  Dus ofwel toch proberen ofwel niets.

Wat mij nog het meest stoort is het feit dat Alstom (dus ook Brugge) geweigerd heeft een offerte in te dienen (ze wouden enkel duplexen leveren) en dat tegelijkertijd in Brugge staat te janken dat ze binnenkort de deuren moeten sleuiten bij gebrek aan orders.  Willen ze daar ook op 50 een premieke van 150.000 euro of wat.

Roland

Ik bergrijp wat je bedoeld, maar toch vind ik het raar dat je als overheid verplicht wordt door Europa om de goedkoopste firma te kiezen, zelfs als die de grootse brol afleveren.

Mag men concluderen dat Europa verbied aan de overheden om eventueel bij een duurdere fabrikant de bestelling te doen indien deze fabrikant zelfs beter is.

Zoals je zegt als andere bedrijven geen goesting hebben om een offerte aan te bieden is dat hun keuze. Met andere woorden wil dat misschien zeggen dat ze genoeg werk hebben.

Natuurlijk gaan de Nederlandse spoorwegen ook niet vrij uit.

Het is misschien een utopie maar het zou misschien best zijn dat we het gedrocht EU terug afschaffen, maar ja dat zal zeker wel niet meer kunnen.
 

janieburton

De topman van AB heeft zich als een duivel in een wijwatervat geweerd tijden sde hoorzitting in Nederland.

Zelfs in het "hol van de leeuw"  gaat de topman in de aanval!

 

argilla

Citaat van: janieburton op 19 juni 2013, 02:07:35 AM
Citaat van: rgp op 18 juni 2013, 16:53:32 PM
Janie,

wat ik specifiek in het "Fyra" dossier bedoel, is dat men geen weet wil hebben van wat wetten voorschrijven en wat wetten verbieden.

AB mag nog aan 10 andere maatschappijen slechte uitéénvallende treinen leveren, als een "overheid" daarna treinstellen wenst te bestellen, dan is ze VERPLICHT om dit Europees/wereldvlak kenbaar te maken.  En gezien AB te boek staat als een treinenbouwer, mag ze haar kandidatuur stellen.  Men kan die kandidatuur NIET weigeren omwille van slecht geleverde treinen.

En als de andere kandidaten geen goesting hebben om na hun kandidatuurstelling, toch geen offerte aan te bieden dan is dat zo en kunt ge AB niet verwijten.

Dat het geleverde niet goed is, is wat anders.  Daar zijn twee mogelijkheden: ofwel is het bestek slecht (dank u Nederland) ofwel is de controle slecht.

waarom de fyra moest rijden ?  Omdat NS in juni 2012 de rijpaden voor de "Amsterdammer" al had ingepikt voor andere doeleinden vanaf december 2012.  Dus ofwel toch proberen ofwel niets.

Wat mij nog het meest stoort is het feit dat Alstom (dus ook Brugge) geweigerd heeft een offerte in te dienen (ze wouden enkel duplexen leveren) en dat tegelijkertijd in Brugge staat te janken dat ze binnenkort de deuren moeten sleuiten bij gebrek aan orders.  Willen ze daar ook op 50 een premieke van 150.000 euro of wat.

Roland

Ik bergrijp wat je bedoeld, maar toch vind ik het raar dat je als overheid verplicht wordt door Europa om de goedkoopste firma te kiezen, zelfs als die de grootse brol afleveren.

Mag men concluderen dat Europa verbied aan de overheden om eventueel bij een duurdere fabrikant de bestelling te doen indien deze fabrikant zelfs beter is.

Zoals je zegt als andere bedrijven geen goesting hebben om een offerte aan te bieden is dat hun keuze. Met andere woorden wil dat misschien zeggen dat ze genoeg werk hebben.

Natuurlijk gaan de Nederlandse spoorwegen ook niet vrij uit.

Het is misschien een utopie maar het zou misschien best zijn dat we het gedrocht EU terug afschaffen, maar ja dat zal zeker wel niet meer kunnen.


Het is misschien een utopie maar het zou misschien best zijn dat we het gedrocht EU terug afschaffen, maar ja dat zal zeker wel niet meer kunnen.

Dat ligt niet aan de EU maar aan de neo -liberalisme dat oa gekenmerkt of verpersoonlijkt wordt door Merkel en haar regering. Dezelfde reden is dat bij ons de liberalen "tegen" een onderzoekscommissie zijn voor Wetteren. Bang dat de " mislukking" van de liberalisering van het spoor boven water zou kunnen komen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

SuSke

Citaat van: janieburton op 19 juni 2013, 02:07:35 AM
Citaat van: rgp op 18 juni 2013, 16:53:32 PM
Janie,

wat ik specifiek in het "Fyra" dossier bedoel, is dat men geen weet wil hebben van wat wetten voorschrijven en wat wetten verbieden.

AB mag nog aan 10 andere maatschappijen slechte uitéénvallende treinen leveren, als een "overheid" daarna treinstellen wenst te bestellen, dan is ze VERPLICHT om dit Europees/wereldvlak kenbaar te maken.  En gezien AB te boek staat als een treinenbouwer, mag ze haar kandidatuur stellen.  Men kan die kandidatuur NIET weigeren omwille van slecht geleverde treinen.

En als de andere kandidaten geen goesting hebben om na hun kandidatuurstelling, toch geen offerte aan te bieden dan is dat zo en kunt ge AB niet verwijten.

Dat het geleverde niet goed is, is wat anders.  Daar zijn twee mogelijkheden: ofwel is het bestek slecht (dank u Nederland) ofwel is de controle slecht.

waarom de fyra moest rijden ?  Omdat NS in juni 2012 de rijpaden voor de "Amsterdammer" al had ingepikt voor andere doeleinden vanaf december 2012.  Dus ofwel toch proberen ofwel niets.

Wat mij nog het meest stoort is het feit dat Alstom (dus ook Brugge) geweigerd heeft een offerte in te dienen (ze wouden enkel duplexen leveren) en dat tegelijkertijd in Brugge staat te janken dat ze binnenkort de deuren moeten sleuiten bij gebrek aan orders.  Willen ze daar ook op 50 een premieke van 150.000 euro of wat.

Roland

Ik bergrijp wat je bedoeld, maar toch vind ik het raar dat je als overheid verplicht wordt door Europa om de goedkoopste firma te kiezen, zelfs als die de grootse brol afleveren.

Mag men concluderen dat Europa verbied aan de overheden om eventueel bij een duurdere fabrikant de bestelling te doen indien deze fabrikant zelfs beter is.

Zoals je zegt als andere bedrijven geen goesting hebben om een offerte aan te bieden is dat hun keuze. Met andere woorden wil dat misschien zeggen dat ze genoeg werk hebben.

Natuurlijk gaan de Nederlandse spoorwegen ook niet vrij uit.

Het is misschien een utopie maar het zou misschien best zijn dat we het gedrocht EU terug afschaffen, maar ja dat zal zeker wel niet meer kunnen.
Je kan een leverancier die niet voldoet aan de eisen vanje lastenboek op basis van andere aanbestedingsresultaten (lees reeds uitgevoerde werken of leveringen) weigeren maar dan moet je dat doen tijdens een procedure van kandidatuurstelling. Hier heb je de mogelijkheid om levernaciers in functie van hun referenties te weerhouden of af te wijzen, maar dan moet je wel met heel goed onderbouwde argumenten en expertise rapporten komen.
Het is er binnen de Europese regelgeving, en de liberalisatie politiek zeker niet eenvoudige op geworden.  :(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Citaat van: janieburton op 19 juni 2013, 04:19:26 AM
De topman van AB heeft zich als een duivel in een wijwatervat geweerd tijden sde hoorzitting in Nederland. Zelfs in het "hol van de leeuw"  gaat de topman in de aanval!
Dat is het minste wat je kan zeggen! Hij beweert zelfs dat de Nederlanderse en Belgische technichi niet competent zijn om met dergelijke spitstechnologie om te gaan! (maar geeft dan ook  indirect toe dat er problemen zijn met zijn treinen)

'Een hogesnelheidsproject is een complex proces, waarvan de trein het meest zichtbare onderdeel is', aldus nog Manfellotto. 'Er zijn niet alleen problemen met de treinen, maar ook met de infrastructuur, het personeel, de machinisten en het onderhoud. Voor dagelijks onderhoud heb je een competente organisatie nodig.'

Zo! En nu zijn 'wij' weer aan zet!  ;D

bron: de Standaard
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 19 juni 2013, 16:00:58 PM
Voor dagelijks onderhoud heb je een competente organisatie nodig.
Nou, dan valt Ansaldo als eerste af. 8)

Havoc

Tja, dagelijks onderhoud is niet een van de sterkste kanten van de nmbs. Er zijn dagelijks treinen afgeschaft wegens "technische problemen".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Harchey

Dagelijks treinen afgeschaft wegens "technische problemen" niet steeds op het onderhoud verhalen. Een concept van locomotief ( of treinstel) dat slecht is van bij de aanvang (zie "Fyra"), blijft slecht. Mogelijk iets te verbeteren maar staat los van onderhoud.
Graag wil ik hier even het succes van de klasse 66/77 aanhalen. Deze heeft de Britse spoorwegen (cargo) van de ondergang gered. Dit feit is niet aan de aandacht van de talrijke huidige privé firma's ontsnapt. Resultaat: deze locomotieven rijden nu in een twaalftal West Europese landen en trekken een lange neus naar al wat hier rijdt. Geen probleem met al die verschillende voedingen via bovenleiding: het zijn diesels en kennen dus geen problemen vanwege grensoverschrijdend verkeer. Bovendien trekken zij treinen waar onze nationale spoorwegen twee of drie lok's voor dezelfde trein moeten spannen.
Natuurlijk zijn deze privé firma's niet verplicht om "Europese richtlijnen" te volgen bij aankoop. Het enige wat hun intersseert is waar voor hun geld. Het meest efficiënte, het goedkoopst.
Simplistisch gesteld? Spreek dit tegen...
Danny

Havoc

CiteerNatuurlijk zijn deze privé firma's niet verplicht om "Europese richtlijnen" te volgen bij aankoop.

Geen idee of die aan deze verplichtingen ontkomen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.