Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

tunnel bouw

Gestart door n/a, 02 januari 2006, 23:10:42 PM

ysbeer

Vrijwel altid kijk je maar van een kant in de tunnel.
Ik bedoel dus,je ziet maar een wand.
Dan is een halve gebogen wand net zo handig,en je kunt er nog beter bij ook.
Wim

ERVIN

Amaai Johan,wat een prachtige foto![:0]
Van zoiets kan ik alleen maar dromen,ik zal al blij zijn als ik het bij benadering kan maken.
Er zijn toch echte kunstenaars van modelbouwers h?.Pff.

johan


Voor het maken van een tunnelkoker gebruik ik een stuk isolatieschuim, isomo of styropor, indien nodig kleef je enkele lagen opeen, van zo een 15 cm lengte. Op de twee koppen teken ik de tunnelingang over en alles wat tussen de lijnen zit (en ietsje meer) wordt dan met een zaag weggesneden. Best doe je dit buiten want je hebt nogal wat stof of rondvliegende korrels. De tunnelkoker wordt dan men plaaster ingesmeerd - laten drogen en schilderen met verdunde olieverf bruin-grijs - hoe dieper in de koker hoe donkerder. Daarna vastlijmen achter de tunnelingang. Eventueel de naden bijwerken met plaaster en schilderen. Belangrijk is dat de ruimte achter de tunnelkoker donker is - is dit niet geval dan schilder ik alles wat zichtbaar is zwart, ook de grondplaat. Ik maak ook altijd volle tunnelkokers en geen halve - mijn meeste tunnels zijn toch van twee kanten zichtbaar. Op de foto zie je een voorbeeld van dergelijke tunnel. Voor de tunnelingang en de zijwanden heb ik eerst een voorbeeld gemaakt en daarna een afgietsel in latex gegoten. Ik kan nu zoveel tunnelingangen afgieten in plaaster als ik wil. Dit is alleen interessant als je meerdere tunnelingangen nodig hebt (of voor de vrienden). Ze zien er natuurlijk allemaal hetzelfde uit maar ook voor tunnelingangen bestond er in het echt een standardisatie.
Groeten
Johan Van Balberghe
http://users.telenet.be/spoorgroep/
 

ysbeer

Dit is inderdaad een prachtige tunnel ingang.en ook met je uitleg over de tunnelbuis ben ik het helemaal eens.
Mij opmerking over een halve buis geld uiteraard alleen als je de ander zijde niet ziet.
prachtige tunnel malle leverd klaus spoirle (via anita decor)voor de gene die het zelf maken niet zo zien zitten.
nogmaals het ziet er perfect uit.

wim

bartie

Zeer knap gedaan Johan.[:p]

Bart.