Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Brandpunt afgelopen zondag

Gestart door dieselfreak, 17 december 2012, 23:12:57 PM

dieselfreak

Interessante reportage op de Nederlandse televisie, in het programma "Brandpunt"had men het over de reden waarom er zoveel problemen zijn met de Fyra treinstellen:

http://www.nederland2.nl/programmas/1259-brandpunt/uitzending/31644?missed=true

En ineens is alles veel duidelijker nu!

MC

MARKLINRIJDER

Marc,

Wat moeten we daar van denken.

???   :-X

Grtjs,

David

SuSke

Wie het wiel terug wil uitvinden, moet ook het warme water terug uitvinden.
Bestaande kennis en ervaring is heden ten dage van geen enkel nut.
Dat is de les die ik hier uit trek.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Even ter overweging:
Die meneer Koopmans, ik noem hem al jaren de Jok kabouter van het CDA, weet nu achteraf precies waar het fout is gegaan.
Maar hij beschuldigt "de politiek" van absurde inbreng in het project en de NS zou volgens zijn zeggen geen boete clausule in het contract hebben bedongen.
Hij maakte in die periode deel uit van "de politiek"in Nederland en hij heeft als volksvertegenwoordiger volgens zijn eigen maatstaven gefaald in controle van het Parlement op de regering.
En het contract is in de 2de kamer behandeld, dus wie heeft er nu zitten slapen?
Het etisch geheugen van politici is soms totaal niet aanwezig.
Dus wie is hij nu, dat hij de NS-NMBS de maat neemt, want NS-NMBS heeft onder druk van de van de parlementen van Nederland en Belgiƫ voor de goedkoopste leverancier moesten keizen.
Dus hem treft ook blaam, en dan is het niet fatsoenlijk om naar een ander te wijzen.

Ik ben vorige week met de Fyra naar Brussel gereisd en het is een zeer modern en comfortabel goed op tijd rijdend vervoersmiddel, maar ik heb waarschijnlijk geluk gehad.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 18 december 2012, 00:44:11 AM
....want NS-NMBS heeft onder druk van de van de parlementen van Nederland en Belgiƫ voor de goedkoopste leverancier moesten keizen.
Volgens mij moesten ze dat doen onder druk van de Europese aanbestedingregels. Dat aanbestedingssysteem is een monster, het verplicht je de goedkoopste te kiezen, zonder dat je de vrijheid hebt om een beoordeling op kwaliteit te maken. Ansaldo is gewoon niet capabel om zo'n project uit te voeren, en dat was bekend uit eerdere debacles.

SuSke

De europese aanbestedingsregels verplichten je niet de goedkoopste te nemen.
Volgens die regels moet je bij de aanbesteding een volledig en doorzichtig evaluatiesysteem aangeven welk aan elk mogelijk facet van je prijsvrag een bepaalde puntenwaarde geeft.
De aanbieder met het beste puntensaldo krijgt de job omdat die het best aanalle evaluatiecriteria voldoet.
En daar ligt het kalf gebonden:
Wat is de affiniteit van de schrijvers van het lastenboek (specificatie) en de evaluatietabel met de techniciteit van de hedendaagse HST en treinverkeer in het algemeen.
Waar is de touwtrekkerij tussen NS/NMBS - Nederlandse/Belgische staat tussenbeide gekomen in dit objectieve verhaal.
Wie heeft het hele gebeuren en proces volgens de geldende europese kwaliteitsregels gemonitord, gecontroleerd en goedgekeurd.
Waarom is er geen boeteclausule geschreven: omdat naast een "Malus" ook altijd een "Bonus" moet gegeven worden.

Dit is eigenlijk nooit een gemakkelijk dossier geweest en er zijn inderdaad een hele boel steken blijven liggen na het vallen. En nu schiet men inderdaad op diegene die de competentie had om de gevallen steken terug op te rapen, maar naar alle waarschijnlijkheid dit niet mocht doen om geen stinkende potjes open te trekken of anderen op hun niet genomen verantwoordelijkheden te wijzen.

@Piet: Het is een comfortabele trein die je zeker nog voor een schappelijke prijs kan boeken. Mijn enige ervaring tot nu toe was niet zo'n beste omdat de trein toen ook "overvol" zat dank zij een afgeschafte trein die vervangen moest worden.

De toekomst zal uitwijzen of de Fyra zijn beloftes gaat waarmaken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ysbeer

Het zal wel net zo gaan als altijd.

Het wordt 5 keer zo duur als gedacht.
Maar voor de gedachte prijs was het ook nooit te maken geweest.
Bij het begin is er van alles fout.
Dat is normaal en komt in 90% van alle gevallen voor.
Na een of twee jaar werkt het en is bijna iedereen tevreden.
Ook vrij normaal.
En succes heeft honderden vaders,niet goed meestal maar een of twee.
wim

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 18 december 2012, 11:07:20 AM
De aanbieder met het beste puntensaldo krijgt de job omdat die het best aanalle evaluatiecriteria voldoet.
Mijn opmerking dat de goedkooppste de opdracht krijgt was inderdaad wat kort door de bocht. Maar ook bij het puntensysteem ben je gebonden. Er is geen ruimte meer om een andere aanbieder te kiezen waar je meer vertouwen in hebt. M.a.w., de Europese regels bieden geen ruimte om boven een bepaald bedrag onderhands aan te besteden. En daarom vind ik dat systeem nog steeds een monster. Het drijft je in een hoek en verslindt je vervolgens.
Ik heb het zelf in mijn werk meegemaakt. Door de aanbestedingregels waren we gedwongen om apparatuur bij de uitverkoren leverancier aan te schaffen. Die apparatuur bleek vervolgens dermate grote gebreken te vertonen dat de schroothoop nog de beste bestemming was. Daar gaat je voordeel.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 december 2012, 10:14:35 AM
Volgens mij moesten ze dat doen onder druk van de Europese aanbestedingregels. Dat aanbestedingssysteem is een monster, het verplicht je de goedkoopste te kiezen, zonder dat je de vrijheid hebt om een beoordeling op kwaliteit te maken.
Je bent niet verplicht om de goedkoopste te nemen, de aanbestedings regels zorgen er voor dat iedereen kan meedingen.
En dat je je keuze naar iedere aanbieder duidelijk maakt.
Zoals SuSke ook al schreef.
Dat goedkoopste kiezen is iets typisch Nederlands.
Citaat van: Klaas Zondervan op 18 december 2012, 10:14:35 AM
Ansaldo is gewoon niet capabel om zo'n project uit te voeren, en dat was bekend uit eerdere debacles.
Dat is waar er staan of stond in die tijd in Denemarken ook voor miljoenen aan Ansaldo materieel weg te rotten, omdat het niet fuctioneerde.
Maar dan zorg je er toch voor dat het contractueel goed is geregeld, dat heeft het NS-Highspeed ook niet gedaan.
En dan zit je nu met de gebakken peren!

grt Piet.

SuSke

Als je materiaal rijp is voor de schroothoop zit er toch nog ergens anders een hiaat in de hele goedkeuringsprocedure en zijn de specificaties niet waterdicht (zonder stenen te werpen).
Probleem is wel dat je voor "openbare" aanbestedigen geen voorkeuren naar deelnemers en specifieke merkgebonden karakterisiteken mag gebruiken omdat die het concurrentiebeding zouden teniet doen.
Bij private aanbestedingen, die ook geregeld worden door de europese aanbestedingsregelgeving kan je die merkgebonden karakteristieken wel gebruiken en bepaalde aannemers ookuitsluitne op vlak van competentie.
Daar zit het grote verschil en in deze was het een "openbare" aanbesteding.

Ook ligt er een grote verantwoordelijkheid bij hen die de technische informaties van de aannemer moet controleren. Die personen moeten zich immers zeer dikwijl op basis van beperkte, soms onvolledige en misleidende informatie een beeld vormen van de compatibiliteit van de voorstellen. En het is niet omdat de componenten goed zijn dat het samengebouwd geheel goed is.

Voor een contract als dit van de Fyra zou ik toch ook veronderstellen dat de betalingen / overnames ook gelinkt zijn aan een resultaatsverbintenis, m.a.w. teveel technische gebreken is geen centen. Maar volgens de vrijgegevn info was dit niet het geval - geen boeteclausule  ???
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Probleem is dat je de specificaties nog mag schrijven hoe je wil, als ze zeggen dat ze zullen voldoen, dan kan je niet anders dan geloven wat er op papier staat tijdens de "objectieve" evaluatie. Ook al "weet" je verdomd goed dat ze het niet kunnen waarmaken. En prijs is bij die aanbestedingen altijd een zeer groot aantal van de punten.

Dus uiteindelijk kom je altijd bij de goedkoopste terecht. Wat op zich daarom geen probleem hoeft te zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

De kunst bestaat er dan in door je projectopvolging om je eigen specificaties te laten volgen. Maar dan komt je eigen kennis van zaken bven water en daar hebben we waarschijnlijk ook een probleem zitten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ysbeer

Het Deense materiaal rijdt nog steeds.
Dat het nu een groot succes was is inderdaad overdreven,maar rijp voor de schroot ook.

Bedenk wel dat bepaalde partijen er belang bij hebben de concurrent zo zwart mogelijk af te schilderen.
Idem in de politiek voor  prorail en de ns.
Hoe rotter het lijkt hoe sneller het kan worden geprivatiseerd.

Want dat heeft ons reeds veel geluk gebracht.
wim