Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

probleem met LDT seindecoder

Gestart door bolle neus, 09 december 2012, 14:57:14 PM

bolle neus

Hallo forumgenoten,
Mijn belgische seinen (Staf De Meester) worden digitaal bestuurd via 2 LDT signaaldecoders.  Vooraleer de seinen op mijn baan te plaatsen heb ik ze getest op de correctheid van de ingevoerde en toegekende adressen en de bijhorende seinbeelden.  Vervolgens heb ik ze op mijn baan geplaatst en telkens getest geen problemen tot plotseling het seinbeeld van de geplaatste seinen veranderd in rood + geel of rood + groen en zelfs alle seinbeelden die oplichten bij een derde geplaatste sein.  Vanaf dat moment reageren de signaaladressen van de seinen die ik bedien met de RocoMultiMaus ook niet meer.  Heeft iemand ervaring met LDT en hoe krijg ik dit opgelost?  Moet ik mijn signaaladressen terug opnieuw programmeren of is er een andere oplossing?
Bedankt reeds voor het kopbreken.

Etienne ;)

   

mivc057

Etienne, is het probleem begonnen toen je meerdere seinen begon aan te sluiten ? Indien ja kan ik je vertellen dat ik een paar jaar geleden hetzelfde probleem gehad heb. Ik gebruikte echter wel signaaldecoders om een rem-en stopzone voor mijn seinen te maken. Ik voedde toen deze decoders met het digitaal signaal, rode en bruine draad voor de baanbesturing. Zolang ik er maar een paar had aangesloten had ik geen problemen. Na dat ik er een zestal had aangesloten begonnen ook bij mij de seinbeelden niet meer te kloppen. Ik heb toen inlichtingen gewonnen bij de fabrikant van de seindecoders en die heeft mij aangeraden de decoders te voeden met een lichttransfo, de decoders waren daarvoor wel voorzien mits een stroombeugel door te knippen. Het probleem was enkel en alleen een zeer, zeer miniem tekort aan stroomspanning. Sindsdien heb ik ongeveer een dertigtal decoders die probleemloos het juiste seinbeeld geven. Hopelijk kan je hier iets mee.
Michel

bolle neus

Bedankt voor je reactie Michel.  De voeding van mijn seinen - led lichtjes - via de LDT seindecoders gebeurd analoog via een oude getrouwe zware blauwe Märklin transfo de besturing van de verschillende seinbeeldadressen via de LDT decoders gebeurd digitaal met Roco en multiMaus.  Ik zal dus maar eens eerst de adressen terug opnieuw programmeren  :(
Etienne