Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Conrad wisselmotor sturen

Gestart door gjvdz, 29 november 2012, 17:53:55 PM

gjvdz

Hallo allemaal,
In keulen heb ik vorig weekend een conrad wisselmotor (219999) gekocht, omdat ze er bijna naar je hoofd gegooid werden. Heb je nog elektronica nodig om deze te kunnen sturen en zo ja welke?
Mvg Giel-Jan

PietB

Ik heb hele goede ervaringen met de Littfinski M-DEC decoder, die ik gebruikte voor het Marklin Motorola protocol.
Maar met een kleine aanpassing, de diodes verwijderen, is deze aandrijving op iedere magneetartikel decoder met 3 aansluitingen aan te sluiten.
Waarschuw wel je buren als je een wissel omgooit, dat het wat lawaai geeft.

grt Piet.

doomslu

Citaat van: bossie op 29 november 2012, 18:02:26 PM
...
Waarschuw wel je buren als je een wissel omgooit, dat het wat lawaai geeft.

...
Een goei, Piet.  ;D ;D ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Citaat van: doomslu op 29 november 2012, 20:27:07 PM
Een goei, Piet.  ;D ;D ;D
Ja ervaring uit het verleden Luc, ik had er 12 onder mijn oude tafel.
En koploper geïnstrueerd dat de wisseldecoders geinitialiseerd moesten worden bij het opstarten van de baan.
Nou het leek wel oorlog, met al dat geklapper en geknal.

grt Piet.

gjvdz

Mvg Giel-Jan

gjvdz

Zou de wisselmotor ook kunnen worden gestuurd met een ESU SwitchPilot servo?
Mvg Giel-Jan

PietB

Hoi Giel Jan, nee je kunt ze niet door een servo switchpilot laten bewegen, maar wel door een 'gewone' switchpilot, als je de diodes er maar uit haalt.
Kijk even op mijn site http://www.modelbaan.ath.cx/besturing/ naar de techniek van de klassieke Conrad wisselbediening.
Bij Märklin worden de positieve en negatieve halve sinus van de voedingsspanning gebruikt om feitelijk met 2 draden twee functies te sturen.
Bij een gelijkstroom baan heb je daar 3 draden voor nodig één gemeenschappelijke en een linksom of een rechtsom draad.
Door nu de diodes te elimineren krijg je die situatie.
Op mijn site kun je ook de theorie achter de servo bediening lezen.

En op je tweede vraag: Ja ze maken een hels kabaal op 16 volt.
Ik heb een tijdje met 12 volt gewerkt, dat ging wat gezapiger, maar de wissels gingen niet altijd even betrouwbaar 'om'!

grt Piet

INFO

#7
Giel-Jan,

Speciaal voor o.a. de Conrad wisselaandrijving
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-7106891/MDD.html

Een lagere voedingsspanning gebruiken 10..12V en hij gaat ook iets zachter om, alhoewel gehoorbescherming is nog steeds aanbevolen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Wim, die MDD van jou is dat MarklinMotorola en 4 motoren per decoder?
Want ik heb ook nog een hele zak vol van die lawaaimakers liggen die ik misschien zou kunnen gebruiken maar dan moet het wel DCC zijn.

grt Piet.

INFO

Nee, Piet het is MotorDecoderDcc geen motorolie, maar wel 4 motoren per decoder.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Citaat van: INFO op 30 november 2012, 21:50:33 PM
Nee, Piet het is MotorDecoderDcc geen motorolie, maar wel 4 motoren per decoder.
Goed om te weten WIm.
Lijkt me ideaal voor het schaduwstation.
Ik moet nog gaan bouwen dus wie weet.

Misschien een tip, zet het protocol er bij op je site.

Grt Piet.