Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

stuurstand

Gestart door Huugooke, 28 november 2012, 17:35:10 PM

Huugooke

Hoe schakel ik best de verlichting van een stuurstandrijtuig mee met de loc? Functie decoder?

conducteur

(functie)decoder op zelfde adres van de loc is wellicht de simpelste oplossing. (Tenzij je met stroomvoerende koppelingen werkt)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

#2
Citaat van: conducteur op 28 november 2012, 17:37:17 PM
(functie)decoder op zelfde adres van de loc is wellicht de simpelste oplossing. (Tenzij je met stroomvoerende koppelingen werkt)
En hoe programmeer ik die zodat hij netjes de rijrichting van de loc volgt?
Ik bedoel de functiedecoder, met een complete locdecoder is het nogal voor de hand liggend, maar wel zonde natuurlijk.

eve

Correct bekabelen... :)

Erik

Huugooke

pardonneer mijn ingnorantie, maar een functiedecoder dient toch om... functies te schakelen. Het is mijn eerste treffen met zulk'n contraptie, en mijns gedacht was het lichtje aan / lichtje uit via de functieknoppen zoals in den ouden tijd van de Motorola. Of ben ik nu compleet abuis?

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

De licht-uitgangen van de functiedecoder schakelen om, synchroon met een lokdecoder op hetzelfde adres. Bij mij toch...

Erik

Huugooke

Citaat van: eve op 28 november 2012, 19:22:41 PM
De licht-uitgangen van de functiedecoder schakelen om, synchroon met een lokdecoder op hetzelfde adres. Bij mij toch...

Erik
en u gebruikt welk merk?

Olivier77

Een goede avond Hugo,

Ik heb materiaal van LS en daar zit een Esu functiedecoder in.
Origineel staat deze op adres 3 en standaard instelling (naar voor = geel/wit licht)
Ik programmeer hetzelfde adres als de loc, bv 1324.
Dan keer ik de lichtfuncties om.
Als de lok naar voor rijd is dan de lichtfunctie van de stuurstand rood.
Ik ben van Mortsel, stuur anders een PM en dan spreken we eens af.

Mvg

Olivier

PS Ik ben al eens bij u iets komen ophalen denk ik
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Huugooke

Citaat van: Olivier77 op 28 november 2012, 21:02:00 PM


PS Ik ben al eens bij u iets komen ophalen denk ik

ik bij u ook! ;)

bedankt voor de tip!

Jurgen

Ik zet op mijn CS1 de functiedecoder in treinschakeling met een loc. In mijn centrale kan ik kiezen in welke "richting" de functiedecoder moet staan, dat is de tegenovergestelde richting van de loc uiteraard. Werkt perfect.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

eve

Citaat van: Huugooke op 28 november 2012, 20:48:08 PM
Citaat van: eve op 28 november 2012, 19:22:41 PM
De licht-uitgangen van de functiedecoder schakelen om, synchroon met een lokdecoder op hetzelfde adres. Bij mij toch...

Erik
en u gebruikt welk merk?

D&H Multiprotocol Functiedecoder.

Tot uw dienst,
Erik

Huugooke

Een ESU Lokpilot Fx aangeschaft. De motoruitgang daarvan is vervangen door twee extra AUX uitgangen, de voor- en achterlichten zijn zoals bij een loc. Probleem opgelost dus.