Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Rails onderbreken

Gestart door Trainman, 22 november 2012, 10:13:02 AM

Trainman

ok

SuSke

Gewoon recht is al gek genoeg JP.
Je moet het niet moeilijker maken dan het al is.

In de 1/1 situatie zou je kunnen nadenken over een schuine snede omdat je dan een "geleidelijke" overdracht van de wielbelasting op de rail krijgt, maar zelfs daar worden meer en meer rechte sneden toegepast omdat die veel eenvoudiger = goedkoper zijn en uiteindelijk ook minder kwetsbaar = goedkoper.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ysbeer

Soms is scheef makkelijker dan recht.
Met een dremel b.v die kun je dan naast het spoor houden
Scheef geeft minder lawaai.
Doe wel een drupje (klein drupje) lijm in de gleuf anders maak die bij warm weer kortsluiting tussen de twee zijde.
Rails zetten uit,zeker in de zon,en trekken de gleuf dus weer dicht.
wim

Trainman

#3
 :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Huugooke

#4
Een scheve insnijding kan inderdaad het uitzetten van de sporen compenseren, zoals men dat in de werkelijkheid ook doet (deed). Als je dat opvult met lijm doe je wel dat effect teniet natuurlijk!
Toch opvullen zou ik met zoiets als Tamya "putty" doen, dat blijft netjes zitten als het droogt.

ysbeer

Citaat van: Huugooke op 23 november 2012, 17:01:05 PM
Een scheve insnijding kan inderdaad het uitzetten van de sporen compenseren, zoals men dat in de werkelijkheid ook doet (deed). Als je dat opvult met lijm doe je wel dat effect teniet natuurlijk!
Toch opvullen zou ik met zoiets als Tamya "putty" doen, dat blijft netjes zitten als het droogt.

Elke lijm is goed, ik heb 2 comp. lijm gebruikt en de gleuf dicht gesmeerd,dat uitzetten compenseer je zo dus niet,dat kun je als het nodig is op de raillas doen.
Ik ga er van uit dat je de rails door slijpt om electrische scheiding te maken.
wim

Trainman

#6
 :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Huugooke

Inderdaad zijn hier twee dingen door elkaar gehaald JP.
Je zaagt rails door om twee redenen: om ze te isoleren en om uitzetting te compenseren.
Dat uitzetten moet je trouwens niet overschatten; alleen als je bijvoorbeeld je (heel lange) rails hebt gelegd bij 5 graden in de winter en het wordt in de zomer 30 graden, kan het zijn dat ze door uitzetting krom trekken (of eigenlijk zich kromduwen). We hebben dat hier trouwens eens uitgerekend.
Om te isoleren kan je inderdaad evengoed "recht" zagen. Om "gedeng-gedeng" op die plaats te vermijden (en inderdaad, zoals Wim zegt, bij eventuele uitzetting van de rails terug contact te hebben) kan je de zaagsnede opvullen.
Die putty wordt in de modelbouw veel gebruikt, om naden op te vullen bijvoorbeeld; maar ook om kleine vormpjes zelf te maken.
Zoiets als plasticine, maar het wordt op een paar uur keihard. In de (kleine) tube, goed afgesloten blijft het lang goed.
Iets dergelijk is "Milliput", dat bestaat uit twee componenten die je zelf moet samenkneden. Dat kan je dus heel lang bewaren. Dat wordt trouwens nog "keiharder"!

GVL

Een andere methode is de zaagsnede opvullen met een stripje plasticard, bevestigd met een drupje twee-componenten- of secondenlijm.  Na het drogen schuren tot het de vorm van de rails aanneemt.  Zeer onopvallend eens de rails geschilderd zijn.
Groeten.

Klaas Zondervan

Opvullen met plasticard heb ik ook wel gedaan. Tegenwoordig laat ik er een druppel houtlijm tussen lopen.
Enige nadeel van houtlijm is dat het pas isolerend wordt als het is opgedroogd.

Gerolf

Secondenlijm zou ik niet gebruiken om een stukje plasticard op zo'n plaats te bevestigen. Dat hecht keihard uit, en lost/breekt bij trillingen of andere beweging.
Een gewone knutsel- of kontaktlijm is meer dan voldoende om te isoleren of om een stukje plasticard ter plaatse te houden. Bovendien blijft dat soort lijm altijd wat elastisch.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Nonkelronnie

Kan iemand de originele vraag terug reconstrueren?

@Trainman: Als je een antwoord hebt gekregen, verwijder dan aub je originele vraag niet. Dit maakt het forum onleesbaar voor wie nog achter komt en vermijd dat anderen met hetzelfde probleem weer een nieuw topic moeten starten....

ERVIN

@Nonkelronnie , de oorspronkelijk vraag was of je je rails , als je ze doorslijpt , recht of schuin moet doorslijpen , maar ondertussen heb ik Trainman , dankzij een zeer oplettende collega-lezer en in samenspraak met de andere admins definitief verwijdert , hij heeft dus vandaag , voor de tweede keer , zijn berichten verwijdert!!  >:(