Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Train World

Gestart door dgrr57, 14 november 2012, 17:30:30 PM

rgp

Hallo,

De "F" staat voor Formation (Vorming)

FLN = formation Louvain
FBMZ = Formation Bruxelles Midi Zuid
FBN = Formation Bruxelles Nord

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 23 oktober 2015, 15:41:03 PM
Hallo,

De "F" staat voor Formation (Vorming)

FLN = formation Louvain
FBMZ = Formation Bruxelles Midi Zuid
FBN = Formation Bruxelles Nord

Roland

Ok, er zit logica in :) :)

Sorry eventjes spijkers op laag water zoeken:

FBMZ = Formation Bruxelles Midi Zuid dit is tweetalig
FBN   = Formation Bruxelles Nord  eentalig gezien dat FBMZ tweetalig is, zou het voor het Noord ook 2 tweetalig moeten zijn FBNN=Formation Bruxelles Nord Noord

Is de code dan voor het station Kongres: FBCK? Of FBCO(Congres in bij de landstalen) Ik dacht dat er ergens borden stonden met de ver-Nederlandse spelling van de jaren '60tig Kongres



 

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

yannickvw

En stations waarvan de afkorting met G begint, komen nog uit de tijd toen ze tot de Grand Central Belge behoorden.

Huugooke

Er zijn er die niet kunnen of willen lezen blijkbaar; daarom een stukje uit de tekst geplukt waar hier al herhaald naar verwezen is!
http://users.telenet.be/pk/stations.htm
Betekenis van de afkortingen
De telegrafische codes lijken erg ondoorzichtig en schijnen niet veel met de naam van het station te maken te hebben. Om ze te ontcijferen moeten we rekening houden met twee dingen.

    De eerste letter houdt meestal geen verband met de naam van het station maar verwijst naar de spoorwegmaatschappij die het station in vroeger tijden beheerde. (Zie hieronder: "De eerste letter".)
    De andere letters zijn meestal wel uit de naam van het station afkomstig. Maar in veel gevallen moet men de vroegere benaming van een station, de oude schrijfwijze van een plaatsnaam of de Franse vertaling ervan kennen om eruit wijs te geraken.
    Een paar voorbeelden:
        FDK De Panne, het station heette vroeger Adinkerke.
        FSH Anzegem, oude schrijfwijze Anseghem.
        FLSE Aalst-Oost, in het Frans Alost-Est.
    In verband met de Belgische taalwetten zijn in 1977 enkele codes aangepast aan de Nederlandse benamingen.
    Voorbeelden:
        Antwerpen Dokken & Stapelplaatsen: FNBT (Anvers-Bassins & Entrepôts) werd FNDS
        Kortrijk: FC (Courtrai) werd LK
        Brussel-Zuid / Bruxelles-Midi: FBM werd FBMZ

De eerste letter
In een artikel in "Het Spoor" van 1978 (zie de bronvermelding hieronder) vond ik de volgende verklaring van de eerste letter van de afkortingen:

F
    stations van de Staatsspoorwegen
G
    stations behorende tot kleine privé-maatschappijen
L
    stations van de "Grande Compagnie du Luxembourg" (lijnen Brussel-Luxemburg, Marloie-Liège, Libramont-Bastogne en Aubange-Athus) en van enkele kleinere maatschappijen
M
    "Grand Central Belge"
N
    "Nord Belge" (lijnen Liège-Namur-Givet, Charleroi-Erquelinnes en Mons-Quévy)
R
    gebruikt vanaf 1919 voor de stations van de Oostkantons (Cantons Rédimés), die voordien tot de Pruissische Staatsspoorwegen behoorden en na de oorlog bij België gevoegd werden.

Behalve voor wat N en R betreft, klopt de bovenstaande uitleg evenwel lang niet in alle gevallen. Ik heb de indruk dat men de letters in een latere fase soms willekeurig gebruikt heeft. Kortrijk, oorspronkelijk FC, is later LK geworden, ofschoon het station Kortrijk nooit tot een privé-maatschappij behoord heeft. FK was al de afkorting voor Klein-Sinaai, en daarom heeft men maar LK genomen.

Rangeerduivel

Maar Hugo,gij zijt toch een goed mens!
Dat zo allemaal nog ne keer uitleggen voor die mannen,en op voorhand weten dat ze het toch niet leren,
Wat baten kaars en bril,als den uil niet zien en wil! :):):)

;)

Huugooke

Ja Rudy, ge kunt een ezel tot aan het water brengen, maar ge kunt hem niet laten drinken hé  ;D

Valentijn

Hi,

Ik heb gisteren ook een bezoekje gebracht aan Train World en ben eigenlijk toch wel onder de indruk van het tentoongestelde.
Enkele prachtige machines met veel informatie in een mooie opzet en een fantastische sfeer.
Natuurlijk mag het allemaal wat groter en meer zijn, maar ik denk dat enkele jaren geleden niemand dit resultaat verwacht had.
Chapeau.

Valentijn
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

Johnnytrein

En waar staan de letters FNDM dan voor?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Dieter

http://www.xs4all.be/~rvdborgt/trein/nmbs/afkorting.html

Voor de geïnteresseerden, telegrafische codes NMBS.
Stond ergens tussen de favorieten, maar eer ik hem gevonden had... .

Mvg
Dieter
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!


oebr

weetje:  op donderdag 19 november kan je ook 's avonds naar Train World.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dieter

Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!