Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Train World

Gestart door dgrr57, 14 november 2012, 17:30:30 PM

marc goovaerts

Het wérkt inderdaad. Ik heb al mensen meegesleurd die eigenlijk totaal niet geïnteresseerd waren in treinen, maar die laaiend enthousiast buitenkwamen...

janieburton

Citaat van: Pol op 03 december 2014, 14:35:28 PM
Maar wat mij betreft, hoop ik alvast dat ze in het Spoorwegmuseum in Utrecht gaan kijken zijn want geef toe; dat is voor groot en klein de moeite en de "kleinen" moeten hierin zeker niet vergeten worden hé! (En ja ... ook bij dat Spoorwegmuseum kan ik een hoop dingen bedenken die ik niet meteen zelf zou gekozen hebben om in een museum op te nemen, maar ... het werkt wel hé!)

Groeten,

Pol

Dat is wat ik bedoel.

Ik vrees dat men niet is gaan kijken naar andere museums om te zien hoe men het wel moet doen.

Wat is men met een architecturale parel als men met de inhoud geen rekening houd ttz Mr. Schuiten zal wel weten hoe het op zijn architecturale vakgebied moet zijn maar een treinmuseum moet "gecreëerd en ingericht" worden door "stielmensen" ttz mensen van de spoorwegen: mensen van de NMBS(eventueel met gepensioneerde NMBS mensen).
 

evan

Janie,
Er is al gezegd dat Francois zich laat bijstaan door mensen met kennis van zaken op professioneel gebied en door vrijwilligers.  Er is veel documentatie en opzoekwerk dat wordt verricht.  Maar het is niet de bedoeling dat het op een onaantrekkelijk geheel gaat lijken...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janieburton

#63
Citaat van: evan op 03 december 2014, 16:22:49 PM
Janie,
Er is al gezegd dat Francois zich laat bijstaan door mensen met kennis van zaken op professioneel gebied en door vrijwilligers.  Er is veel documentatie en opzoekwerk dat wordt verricht.  Maar het is niet de bedoeling dat het op een onaantrekkelijk geheel gaat lijken...

Zodus zeg jij dat er niemand bij de NMBS is die die taak aankan?

Als de scenograaf zich moet laten bijstaan " door mensen met kennis van zaken op professioneel gebied" dan is hij toch niet zo "groots" zoals je al eerder liet uitschijnen en dan zeg je onrechtstreeks dat er genoeg kennis is bij de NMBS om de klus zelf te klaren met interne mensen.

Begrijp mij niet verkeerd ik heb niets tegen de heer Schuiten persoonlijk, moest die persoon nu "meneer heb geen namen" noemen dan zouden mijn bewaren hetzelfde zijn, ik heb iets tegen mensen die " out of the blue" komen en waarvan men doet of dat ze de Messias zijn en het kunnen en de talenten van mensen in het bedrijf, hier de NMBS minimaliseert of ontkent.

Citaat van: Jurgen op 03 december 2014, 16:52:59 PM
Seg jongens, jullie kunnen een stukske zagen zenne!

Jullie breken het volledige museum al af en het staat er nog niet eens.  :-\

Ik breek het museum niet af; ik hoop dat het een heel mooi museum zal worden, misschien één van de mooiste spoorwegmuseums van Europa(  :o ::) )maar ik stel me de vraag: waarom zou iemand extern zoveel beter kunnen zijn dan iemand intern van de NMBS.
 

Jurgen

Seg jongens, jullie kunnen een stukske zagen zenne!

Jullie breken het volledige museum al af en het staat er nog niet eens.  :-\
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

#65
Heb dit in mijn vorige posting bij gevoegd.

 

centauri167

Persoonlijk zag ik al dit materiaal liever bij verenigingen zoals dat van Maldegem, TSP, Mariembourg; denk dat die het meer eer zouden aandoen.
Maar hopelijk zal dit museum me ongelijk geven.

evan

Van harte nog een goede avond gewenst en misschien tot in een ander draadje dat nog niet "aangetast" is.  Hier is m'n interesse verdwenen, maar niet mijn interesse in Trainworld en de rest van de wereld :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

Citaat van: evan op 03 december 2014, 18:13:51 PM
Van harte nog een goede avond gewenst en misschien tot in een ander draadje dat nog niet "aangetast" is.  Hier is m'n interesse verdwenen, maar niet mijn interesse in Trainworld en de rest van de wereld :)

+1

loebaske


doomslu

Kritisch zijn mag, maar laat ons eerst even afwachten wat het wordt.
Ik ben er alvast vast overtuigd dat het geen muf, donker hok wordt vol oud ijzer.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

#71
Citaat van: doomslu op 03 december 2014, 21:29:33 PM
Kritisch zijn mag, maar laat ons eerst even afwachten wat het wordt.
Ik ben er alvast vast overtuigd dat het geen muf, donker hok wordt vol oud ijzer.  :)

Daar ben ik ook zeker van maar ik denk/vrees dat het juist de andere kant op gaat naar het "elitaire".

Stel vast dat blijkbaar sommige mensen blijven twijfelen aan het kunnen en de kennis van de mensen bij de NMBS.
 

rgp

Hallo,

Aan diegene voor wie bergijpend lezen te moeilijk is en potdoof zijn.

Havoc: je hebt de gouden medaille voor onnozele praat gewonnen: gefelicteerd !

Als we op de vrijwilligers moeten wachten, dan was er nog geen museum: de meeste hebben nog geen kaas gegeten van basismanagement en lange termijn financiering.

Er is in het verleden publiekelijk schande gesproken over de verkoop van de 44 en 29 in Leuven: ik heb gevraagd om een kopie te krijgen van het dossier dat ze (Febelrail) hadden ingediend voor de overname: nooit iets gezien.
De vrijwilligers zijn gecontacteerd geworden geweest voor een deel van het patrimonium over te nemen (overname, restauratie en gebruik door een vereniging)

Dat het museum in Brussel komt is de minst slechte oplossing, maar het is DANKZIJ DE BEVOLKING dat het museum is moeten verkleinen.

Dhr Schuiten is gekozen omwille van zijn kennis en kunde (competenties) gebaseerd op uitgevoerde projecten en gelukkig niet door de kennis van Jan Modaal.

Uiteraard wordt Dhr Schuiten betaald: of werkt gij soms gratis ?

Wat er op de container gaat, is wat hopeloos versleten was of war niemand interesse in had.

Megalomane projecten: het zijn de klanten die voor een deel bepalen hoe een station er moet uitzien: het zijn zij die de "return of investment" garanderen.  Ik weet wel dat men graag Antwerpen als het centrum van de wereld beschouwt, maar het winkelgedeelte is iets complexer: Een gedeelte van het minder goed draaien moet men zoeken in de eisen van de diamantsector.

Minder treinen: ge moet weten wat ge wilt: eerst zagen dat de subsidies te hoog zijn en dan melken dat er treinen afgeschaft worden, waar geen kat opzit !

Men is gaan kijken naar andere treinmusea en ze hebben allen hetzelfde probleem: ze kosten jaarlijks handenvol geld (ook York).  het is dus de uitdaging om een museum te bouwen die beter doet.  Alleen al de uitdaging aangaan om iets te proberen (het is een stap in het ongewisse) verdient al een pluim.

Het grote probleem is dat we van alles willen maar er in se niet ingeInteresserd zijn.
Een vb: Op de Severn rijden mensen drie viermaal mee per jaar "om de vereniging te ondersteunen"  In België ?

Bij de NMBS zitten een hoop competente architecten en ingenieurs, maar wel in HUN domein en dat is niet musea bouwen.

Enfin, voor de rest sluit ik mij aan bij Evan.

PS: wat hebben jullie al gerealiseerd (buiten op alles kritiek geven) ?

Roland

Peter

Hier moet ik Roland gelijk in geven. We willen alles hier in Belgie, maar we willen er meestal niets of weinig voor doen, en dan liefst niet bij ons achter de hoek want we willen dan de drukte (hopelijk) ook weer niet.
op dat punt hebben we nog veel te leren van bv. Duitsland. (ik neem dit  als voorbeeld omdat ik dat het beste ken) Daar zijn tal van verenigingen die veel van hun vrije tijd opofferen om aan loks een rijtuigen te gaan werken, en bij open deur dagen kan je er over de koppen lopen. En hier in Belgie? Vraag maar eens aan de mensen van de museumbanen hoeveel steun (financiel en vrijwilligers) ze hebben.

Waar ik het niet helemaal mee eens ben is de omschrijving van Antwerpen-Centraal.  Het voorste deel van niveau 0 (richting lokettenzaal) is nog redelijk, maar verderdoor met al die diamant winkels is het een hopeloze rommel van leegstaande winkels en diamantwinkels die alle hetzelfde verkopen? en waar je hoogst zelden een klant ziet staan. Ik vraag me soms af van welke winst dat zij de huur betalen. Het zal vemoedelijk wel allemaal legaal zijn, maar toch..
Met vriendelijke groeten
Peter

Doornroosje

We willen veel zonder er iets voor te moeten doen. In een tijd dat er geen geld over is en er overal moet bespaard worden. Dat leidt tot pijnlijke en onpopulaire keuzes. Ik zou ze niet willen maken.