Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Train World

Gestart door dgrr57, 14 november 2012, 17:30:30 PM

Havoc

Is er mogelijkheid om uit te breiden op de site? Net zoals parking? Gezien de ligging is me dat niet duidelijk. Lijkt me jammer om er van uit te gaan dat dit het museum is en er nooit iets bij zal komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

centauri167

Denk je dat er ooit nog geld gaat zijn om bij te bouwen ?

Mijn hoop is meer gesteld op de privé groepen als de TSP, Maldegem, Mariemburg om ons patrimonium deels te behouden.

itchy

Citaat van: rgp op 10 december 2014, 12:39:37 PM
Site T&T: ik ken de site maar al te goed, omdat ik hem als verantwoordelijke ingenieur gesaneerd heb.  Ook de gebouwen zijn mij niet vreemd.  De kost aan deze laatste om een museum van te maken zou een veelvoud kosten van de huidige nieuwbouw.  T&T is geklasseerd.
Roland
Roland, vele mensen denken dat, maar Tour & Taxis is NIET geklasseerd. Van de héle site zijn welgeteld twee elementen geklasseerd als monument: de brug ter hoogte van de Jubelfeestlaan (vreemd genoeg nog steeds eigendom Infrabel!) en het Byrrh gebouw aan de Dieudonné Lefevrestraat (maar dat heeft nooit tot het NMBS-patrimonium behoord dacht ik). Alle grote gebouwen - het havenstation, het administratief en postgebouw, het douanekantoor, het pakhuis A en B,... zijn dus niet geklasseerd.

Een interessante beschrijving van de site vind je trouwens in Rixke Rail's onnavolgbare Archives: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article588&lang=fr&artpage=2-2
Dit gezegd zijnde: ik blijf absoluut positief pro goed gezind enthousiast voor ons toekomstige treinmuseum in Schaarbeek !  :) :) :)

Citaat van: Havoc op 10 december 2014, 20:01:32 PM
Is er mogelijkheid om uit te breiden op de site? Net zoals parking? Gezien de ligging is me dat niet duidelijk. Lijkt me jammer om er van uit te gaan dat dit het museum is en er nooit iets bij zal komen.


Ja, hier zijn verschillende mogelijkheden voor en die worden nu al onderzocht. Of er ooit centen voor zullen zijn, da's een andere kwestie (maar die speelt overal, niet alleen op deze locatie).
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

janieburton

Citaat van: evan op 10 december 2014, 17:21:57 PM
... en Infrabel moet dan ook nog een rijpad willen verkopen om een museumstuk over hun infrastructuur te laten rijden ::)

NMBS moet een rijpad kopen bij Infrabel?

De ene dienst moet een service kopen bij een andere diens in het zelfde bedrijf?

Zodus voor de treinen die NMBS elke dag laat rijden daarvoor moet de NMBS elke dag op jaarbasis rijpaden kopen?

Zo kan de NMBS nooit winst maken want ze moeten dan bijwijzen betalen wat Infrabel bepaald, als infrabel een onmogelijke prijs vraagt voor een rijpad(en) dan moet de NMBS willens nillens betalen want anders is het gedaan met de treinen van de NMBS
 

stefanic

Citaat van: janieburton op 11 december 2014, 13:13:26 PM
Citaat van: evan op 10 december 2014, 17:21:57 PM
... en Infrabel moet dan ook nog een rijpad willen verkopen om een museumstuk over hun infrastructuur te laten rijden ::)

NMBS moet een rijpad kopen bij Infrabel?

De ene dienst moet een service kopen bij een andere diens in het zelfde bedrijf?

Zodus voor de treinen die NMBS elke dag laat rijden daarvoor moet de NMBS elke dag op jaarbasis rijpaden kopen?

Zo kan de NMBS nooit winst maken want ze moeten dan bijwijzen betalen wat Infrabel bepaald, als infrabel een onmogelijke prijs vraagt voor een rijpad(en) dan moet de NMBS willens nillens betalen want anders is het gedaan met de treinen van de NMBS
Op welke planeet woon jij? ;)
Infrabel is al enige tijd een apart bedrijf he. Ooit al gehoord van de opsplitsing in NMBS, Infrabel en Holding, ondertussen alweer geherstructureerd naar Infrabel, NMBS en HRRail?
Nooit iets opgevangen ivm torenhoge rijpadprijzen, hoger dan in de meeste Europese landen, aangeklaagd door NMBS en TTB?

Infrabel is een Infrastructuurbeheerder. Zij bouwen spoorlijnen en onderhouden die. NMBS is, net als Crossrail, Eurostar, DB, SNCFFret, ... een treinoperator die met z'n treinen op de infrastructuur van Infrabel wil rijden. En ja daarvoor moeten bij Infrabel, via ToegangNet, rijpaden gekocht worden, net zoals Lufthansa, SNBrussels, Ryanair etc. bij Belgocontrol vluchtslots op luchthavens moeten kopen.

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Doornroosje

Waarbij de prijs van een rijpad afhankelijk is van veel verschillende factoren. Waaronder de (veel te dure) elektriciteitsprijs, lengte van traject, ... De splitsing is geen gelukkige beslissing geweest, noch voor Infrabel, noch voor NMBS en heeft alles een pak duurder gemaakt. Maar het werd ons opgelegd door Europa en dus MOEST de splitsing er komen, kost wat kost.

rgp

#96
Hallo,

Uitbreiden: daar WERD al over nagedacht, maar wegens teveel EXTERNE beperkingen is dat nu in de koelkast gestopt.  Vergeet niet dat EXTERNEN ervoor gezorgd hebben dat het museum kleine ris (was oorspronkelijk groter)

T&T: is idd iet geklasseerd, maar de gebouwen zijn opgetrokken omstreeks 1904 en ALLE herstellingen zijn uitgevoerd zoals het in se niet hoort (niet met de juiste materialen, niet met de juiste kwaliteit, ...).  Alle herstellingen moeten dus herbegonnen worden in de juiste kwaliteit en de juiste materialen (ijzer en brons) wat rekeninghoudend met de vorm van vele van deze stukken, handwerk (kostprijs) wordt.

Daarenboven is het gebouw niet geïsoleerd (eerder het tegenovergestelde en zou er om een min of meer comfortabel museum in onder te brengen een "doos" in het gebouw dienen te worden gebouwd (in en niet rond, want anders ziet ge niets meer van het gebouw).

Rijpaden: Janie ik hoop dat je aan het grapjassen waart dat ge dat niet wist.  Maar anderzijds is dit een mooi voorbeeld hoe mensen zich een oordeel vormen (en zeggen dat ze het beter weten) maar wel geen kennis hebben over wat ze be(ver)oordelen. >:(

Roland

vyncky

Met al dat gezwets hier over kosten en geld,...

Laat het terug over de treintjes gaan ;)

Ik las net in spoorwegjournaal dat het koprijtuig van motorstel '35 in het museum geplaatst werd. waar is de rest van dit treinstel naartoe?
Dat werd niet in het artikel vermeld.

thx voor de info!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

rgp

Vincky,

Het stel heb ik 14 dagen geleden nog gezien in ATD in Schaarbeek

Roland

Havoc

Ze waren er de kop aan het afzagen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefanic

Ik heb begrepen dat één koprijtuig visueel werd opgeknapt voor het museum, en dat de 3 andere delen... niet opgeknapt worden maar gestockeerd blijven (althans da's het minste dat ik hoop)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

vyncky

Citaat van: stefanic op 12 december 2014, 21:30:21 PM
Ik heb begrepen dat één koprijtuig visueel werd opgeknapt voor het museum, en dat de 3 andere delen... niet opgeknapt worden maar gestockeerd blijven (althans da's het minste dat ik hoop)

Dat hoop ik ook!  :)
Er is al genoeg naar de schrootbak gegaan

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

janieburton

Citaat van: stefanic op 11 december 2014, 13:54:31 PM
Op welke planeet woon jij? ;)
Infrabel is al enige tijd een apart bedrijf he. Ooit al gehoord van de opsplitsing in NMBS, Infrabel en Holding, ondertussen alweer geherstructureerd naar Infrabel, NMBS en HRRail?
Nooit iets opgevangen ivm torenhoge rijpadprijzen, hoger dan in de meeste Europese landen, aangeklaagd door NMBS en TTB?

Infrabel is een Infrastructuurbeheerder. Zij bouwen spoorlijnen en onderhouden die. NMBS is, net als Crossrail, Eurostar, DB, SNCFFret, ... een treinoperator die met z'n treinen op de infrastructuur van Infrabel wil rijden. En ja daarvoor moeten bij Infrabel, via ToegangNet, rijpaden gekocht worden, net zoals Lufthansa, SNBrussels, Ryanair etc. bij Belgocontrol vluchtslots op luchthavens moeten kopen.



Citaat van: rgp op 11 december 2014, 16:13:37 PM
Rijpaden: Janie ik hoop dat je aan het grapjassen waart dat ge dat niet wist.  Maar anderzijds is dit een mooi voorbeeld hoe mensen zich een oordeel vormen (en zeggen dat ze het beter weten) maar wel geen kennis hebben over wat ze be(ver)oordelen. >:(

Roland

Dat de oude NMBS was opgesplitst in verschillende afdelingen waaronder ook INFRABEL dat wist ik ook en dat dit van Europa moest dat wist ik ook maar ik dacht dat de Belgische staat zo slim was om via allerhande constructies toch nog eigenaar te zijn van INFRABEL en zo de prijs te controleren ten voordele van de NMBS.

Andere vraagjes:

Heeft Infrabel toen deze "firma" ontstond onder druk van Europa het hele  infrastructuur van het Belgische spoornet moeten overkopen?

Zo ja, dan heeft de oude NMBS (die tot op dat moment eigenaar was van de infrastructuur of was het de Belgische staat op dat moment eigenaar)omdat de infrastructuur van eigenaar wisselde dan een mooie som geld ontvangen voor de gehele infrastructuur.

Heeft Infrabel de infrastructuur "cadeau" gekregen van de Belgische staat/NMBS?

Of "huurt" Infrabel de infrastructuur van de Belgische staat en moet Infrabel dan huur betalen aan de Belgische staat? Zo ja dan heeft de Belgische staat toch "extra" inkomsten en kan ze die dan "door sluizen" naar de NMBS.

Nu dat rijpaden "verkocht" worden voor eventueel grof geld voor het goederenvervoer omdat er daar meerdere spelers zijn kan ik begrijpen maar in het personenvervoer is er maar één speler die personen vervoer doet op het intern Belgisch net.

Wat voor zin heeft het dan om die ene speler uit te melken.

De EU wil het  monopoliepositie afschaffen maar toch heeft de treinreiziger toch nog geen keuze tussen 2 of meerdere maatschappijen ttz Brussel - Antwerpen/Brussel - Oostende/enz....: NMBS; Brussel - Parijs: Thalys; Brussel - London: Eurostar




 

centauri167

Infrabel is gewoon van de staat, maar is autonoom van de nmbs en elke baas wil nu éénmaal dat zijn bedrijf het goed doet, zelfs als is dit ten koste van een ander.

rgp

Janie,

Toen de "eendelige" NMBS werd opgesplitst, werden ook haar schulden gesplitst over de drie entiteiten: INFRABEL, NMBS en HOLDING.
De HOLDING is er alleen gekomen om de vakbonden een plezier te doen, men kan dan alle personeel virtueel in de HOLDING steken en aldus het statuut vrijwaren.
In se is er sinds 1/1/2014 niet echt iets veranderd.  Alle afdelingen binnen de HOLDING werden ofwel naar INFRABEL, ofwel naar NMBS versluisd, met uitzondering van het personeel; daarvoor heeft men HRRail gecreeerd.
Dat de prijs van de rijpaden zo duur wordt gehouden, heeft er voor mij mee te maken dat men de liberalisering onaantrekkelijk wil maken.  Immers hoe duurder het rijpad, hoe moeilijker dat een ander operator gaat meedoen (de kans op succes, lees winst, wordt immers kleiner)
Ten laatste: het is een kwakkel dat EUROPA geëist heeft om te splitsen.  EUROPA eiste alleen een volledig gescheiden en transparante boekhouding !  En dat kan in dit land blijkbaar niet, binnen één bedrijf twee onafhankelijke takken oprichten.

Roland