Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

een type 84 of 85

Gestart door voor5dekeer, 13 november 2012, 10:14:40 AM

voor5dekeer

een beetje ten einde raad ga ik mijn vraag hier eens stellen.
Om mijn liberaal Antwerpen - dam project te vervolledigen ben ik tussen bouwen en schilderen door, op zoek naar een geschikt rangeer locomotief van het type 84 of 85 zoals die ooit op antwerpen-dam stonden. Misschien allemaal niet zo moeilijk maar.....
Mijn baantje is Marklin, goede ouderwetse M-rails en niet digitaal (wat past in mijn retro gedacht)
Via dit forum en het net ben ik veel te weten gekomen. Ik zou bv een Marklin V36 (3546) aanschaffen en volledig herschilderen, maar uiteindelijk is dat verschil toch nog altijd groot (concessies doe ik heel veel, maar er zijn toch grenzen) Blijkbaar heeft Jocadis ooit een metalen model gehad, maar daar ben ik niet uit of dit enkel de bovenbouw was of een compleet model, zij het dan ook nog marklin AC.
Vandaar de vraag, zijn hier Marklin rijders die ook eens dit probleemke hebben gehad, of mensen met een leuke oplossing.......(nee nee, het blijft bij marklin  ;) )
alvast bedankt
Guy

Michiel

Die Jocadis kit lijkt een 2-rail versie te zijn geweest, en komt sporadis eens op een tweede-handsmarkt tevoorschijn. Met veeeel geduld zou je zo'n model kunnen vinden, en dan ombouwen.

LS-Models heeft een H0 model (ook AC 3-rail) aangekondigd van deze HLR 84. Maar ook hier weer, LSM kennende, moet je veeeeeeel geduld hebben om ooit eens iets hiervan te mogen zien.

En anders blijft er over: scratch-building of model-bashing. Ook leuk om doen!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

ik dacht dat elders op dit forum iemand zo één in elkaar aan't solderen is...

Michiel

Als ik het zo snel even vergelijk, dan zou een vrij overtuigende look-alike van een reeks 84 kunnen zijn, om het onderstel van een reeks 80 te combineren met de kap van een Engelse shunter class 08. Beide wat modificeren en tadaaa!... Of niet?  ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Heb in het verelden twee Jocadis 84 gebouwd voor bevriende modelpoorders.
De kap is volledig in metaal, en het onderstel dat er bij zit om zelf te bouwen, is gemakkelijk in elkaar te steken. Alleen maakt de motor een vrij hoog toerental om aan rangeersnelheid  te rijden. (overbrenging aanpassen??) Dit model is echter enkel voor gelijkstroom. Ombouwen naar wisselstroom met andere wielen is geen optie want de flenzen van de Märklin wielen raken dan de kap en voetplaat.
Met vriendelijke groeten
Peter

voor5dekeer

Citaat van: Michiel op 13 november 2012, 11:21:35 AM
Als ik het zo snel even vergelijk, dan zou een vrij overtuigende look-alike van een reeks 84 kunnen zijn, om het onderstel van een reeks 80 te combineren met de kap van een Engelse shunter class 08. Beide wat modificeren en tadaaa!... Of niet?  ???

Ja, misschien. Ik zie dat Lima dit model ooit eens heeft uitgebracht...kwestie van het experiment
low budget te houden. Ook al gevonden dat er blijkbaar een verschil is in grote tussen de Bachman en Hornby.... nu ja, de type 84/85 waren ook 10m en de 08 is maar 9m.
Enfin we pluizen het in ieder geval eens uit.
Guy

Peter

vroeger was er in het Leuvense iemand die kappen maakte in resin van veel verschillende Belgische dieselloks. Soms zie je die kappen op een beurs verschijnen
Ze leken in elk geval hard op de kappen die ze bij MTS in Blankenberge verkopen.
Mischien zit daar wel een kap bij van een 84. Een onderstel van de V60 of zijn Belgische tegenhanger de 80/260 van Märklin en je kan rijden
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

#7
Misschien 3D-printen?

Voor foto's en details: Dendermonde-Puurs heeft er een paar (echte!)

Huugooke

Ik begin het ook al een interessant project te vinden. Weet iemand waar er tekeningen te vinden zijn?
Want in Puurs ga ik voorlopig niet geraken met mijn meetlatteke!

voor5dekeer

Mijn toekomstige schoonzoon woont in Puurs en is hobby fotograaf, Ik zal hem eens op een missie sturen se ...........
Heb ondertussen al een oude lima 08 op het oog, en onderstel van een marklin 80 heb ik hier al staan. Plasticard van de modelbouw ligt hier ook nog.
En als ik het goed heb heeft Jocadis transfers voor een 84/85, niet?
Voila, wordt weer knutselen op een regenachtige dag.......
Guy

Huugooke

Jocadis heeft inderdaad die transfers nog in z'n cataloog staan.
Die 80 is iets te kort, maar wie gaat dat nameten?
Veel succes!

voor5dekeer


reeves


Huugooke

zonder cabine dus? Toch al een begin.