Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Lenz decoder programmeren

Gestart door thor, 09 november 2012, 21:37:38 PM

thor

Ben momenteel bezig mijn locs in te regelen, enkele daarvan zijn nog uitgerust met een Lenz decoder LE1024E (gedigitaliseerd in 2004).
Kent iemand van jullie welke waardes ermoeten ingegeven worden? Voor zover ik weet kan je enkel de maximumsnelheid ingeven en geen gemiddelde snelheid.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

GVL

Dit gevonden op de website van Lenz -- http://www.digital-plus.de/pdf/b_10211_def.pdf

Max snelheid staat onder CV5; gemiddelde snelheid wordt inderdaad niet vermeld.

Groeten.


thor

Dank je wel Gino, betrokken decoder is ondertussen ook al een pre-historisch ding geworden.
Te overwegen of ik er een andere decoder wil in zetten of niet.
Misschien is er nog iemand hier op dit forum die meer weet omtrent de setting van dat Lenz ding.....
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

INFO

Staat toch allemaal in bovenstaande link naar de gebruiksaanwijzing/handleiding, wat zou je meer willen weten dan dat daar in staat???
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Ronald

Ronny, is inderdaad een wat ouder type decoder. Heeft alleen een zgn "lastausgleich" en dat is GEEN lastregeling. Deze decoder kan als rijdecoder prima gebruikt worden in de huidige maatstaven. Zelfs als rangeermachine kan deze decoder zonder problemen gebruikt worden. Heeft idd geen middensnelheid maar net zoals bij nieuwere decoders kun je er gewoon een snelheidscurve in zetten. Handmatig is dat een heel gepruts, via je systeem met een interface en een programmeerspoor gaat dit ook prima met de JMRI programmer (="DecoderPro"). Die software ondersteund nog steeds deze decoders van Lenz en andere merken:

- http://jmri.sourceforge.net/

Dus buiten de gebruiksaanwijzing die meer dan duidelijk is; wat wil je weten? Als het ding te oud voor je is gewoon een nieuwe kopen bv een Silver / Gold van Lenz of een V4 van Esu. Die kunnen idd veel meer en zijn ook veel complexer in te stellen vanwege die vele mogelijkheden.

tunnelmotor2000

Ook ik heb zo'n relikwie en dit is niet oneerbiedig bedoeld. Je moet weten dat wanneer deze op de markt kwamen zij zowat het je van het waren. Echter zijn ze ietwat luidruchtig qua motorsturing maar hierdoor hoef je geen sounddecoder in te bouwen ::)
Bij mij steekt die in een rangeerlokomotief en daar blijft hij tot ofwel de motor of de decoder het begeven.
Net als Ronald gebruik ik JMRI om al m'n decoders te programmeren en eens een snelheidstafel er in is geprogrammeerd ga je zien dat dit veel, veel beter werkt dan minimum, midden en maximum snelheid
 

thor

Ben er ondertussen uit, mits bit 4 onder CV29 aan te passen - nadien kan je onder CV67 tem CV94 je eigen waardes ingeven of deze overnemen als door Lenz reeds geprogrammeerd.
Raadpleeg alleszins de handleiding van de decoder vooraleer je hier aan begint.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5