Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

DB Museum Nürnberg

Gestart door Redskin, 05 november 2012, 16:32:06 PM

Redskin

Afgelopen week was ik in Zuid Duitsland om in Ingolstadt te zien hoe ze daar Audi's in elkaar schroeven. Echt heel interessant. Omdat ik in de buurt van Neurenberg verbleef, heb ik natuurlijk een bezoek aan het 'DB Museum Nürnberg' gebracht.

Afgelopen donderdag was het 1 november en Allerheiligen is een feestdag waarvoor de winkels gesloten zijn in Duitsland.
Gelukkig zijn eetgelegenheden en musea wel open: een mooie gelegenheid om dit fraaie museum te bezoeken.



De Adler (eigenlijk een kopie, de echte is in 2005 bij de grote brand helaas goeddeels verloren gegaan) en een mock up van een ICT-T



De ICT-T van binnen



Koninklijk rijtuig van Ludwig II



Geen eerste, geen tweede klas. Dit is de koningsklasse... Het rijtuig stond continu gereed voor vertrek, verwarmd en wel



Werkelijk ongelofelijk mooie schaalmodellen (1:10) van stoom-, diesel- en elektroloc's gemaakt door aankomend DB-werknemers. Dit is kennelijk een traditie. Hier een model van een BR243



Hier een van een V200. -ZUCHT!- Zo eentje wil ik ook wel...



Deze modelbaan van 8 vierkante meter in half nul dateert uit de 60'er en 70'er jaren. Desondanks werkt 'ie prima en ziet er leuk uit



Let op de bedieningspanelen. Deze werden (worden?) in het echt ook gebruikt. Veel van de bediening en de enorme relaiskasten (op de foto niet te zien) komen uit het grootbedrijf



Via het museum naar buiten en door naar de voertuighal



Daar staan verschillende loc's opgesteld, zoals deze E44...



...deze E10 / 110...



...deze E19 (let op de afgekruiste 'Swastika')...



...en dit proefmodel van de E03, de 001.



Handbediende wissels en seinen, zo ging het vroeger en soms zelfs ook nu nog...



Als je in de buurt van Neurenberg bent, is een bezoek aan het museum zeker de moeite waard, net als de stad zelf trouwens.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Klaas Zondervan

Mooi museum. Dar ben ik lang geleden ook geweest, zal omstreeks 1980 geweest zijn.
Stond die spoorbaan met de Neubaustrecke er niet meer?
Toentertijd zat er op de swastika geen kruis, maar een ronde metalen plaat.

dgrr57

Citaat van: Redskin op 05 november 2012, 16:32:06 PM
<snip>
De Adler (eigenlijk een kopie, de echte is in 2005 bij de grote brand helaas goeddeels verloren gegaan) en een mock up van een ICT-T

<snip>

De echte Adler werd gebouwd in 1835 en geschrapt na 1850.
In 1933 werd begonnen met het bouw van een replica die in 1935 klaar was.
Het is dus de replica van 1935 die in 2005 afbrandde. Gelukkig kon men de ketel nog gebruiken om een replica van de replica te bouwen in 2007  ;)

Redskin

Ah, dankjewel Patrick voor de nuttige aanvulling  ;)! Goed om te weten! Het is dus feitelijk grotendeels een replica van een replica... :o

@Klaas: er staan korte stukken sporen opgesteld, met verschillend railprofiel. Is dat wat je bedoelt?
Over die swastika is nog heel wat te doen geweest, deze loc heeft ook nog zonder de houten latjes in het museum gestaan. Van jou begrijp ik dat er zelfs een metalen plaat voor zat.
Volgens Duits recht (direct na de oorlog) is de Nazi en het gebruik van Nazi-symbolen bij wet verboden, enkele voorbehoudens (beeldende geschiedenis bijvoorbeeld) daargelaten. Nu was de oorlog onmiskenbaar een afschuwelijke periode maar inmiddels wel verleden tijd, en de actieve generatie van toen leeft goeddeels niet meer. Dit hakenkruis op die loc is een stukje van de geschiedenis en geen hedendaagse propaganda, dus persoonlijk mogen van mij ook die gekruiste latjes weg. Maar recht is recht en die wordt hier dus nageleefd.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Pol

Citaat van: Redskin op 05 november 2012, 17:18:39 PM
Dit hakenkruis op die loc is een stukje van de geschiedenis en geen hedendaagse propaganda, dus persoonlijk mogen van mij ook die gekruiste latjes weg. Maar recht is recht en die wordt hier dus nageleefd.

Inderdaad: een stuk geschiedenis dat helaas op deze manier niet 100% waarheidsgetrouw wordt afgebeeld.
De beweegredenen van de Duitsers hiervoor zijn echter goed te begrijpen: het gaat om een periode waar de meesten (zelfs zij die het niet hebben meegemaakt) zich diep voor schamen.
Anderzijds denk ik vaak dat net het verbod op zulke symbolen het allemaal net een beetje interessanter maakt voor veel mensen en dat hierdoor extra veel aandacht wordt gegeven aan de nazicultuur.
Het ware beter als men deze symbolen gewoon zou toelaten, maar er voldoende inlichtingen bijvoegt over het doel van propaganda, de leugens die het nazi-regime heeft uitgedragen, de miserie van zovelen en de gruwelijke wandaden die gepleegd zijn.
Het was immers de Reichsbahn die destijds zovelen naar de kampen vervoerde zonder dat de meesten zich daar enige vragen bij stelden.

Groeten,

Pol

P.S.: Die Adler was inderdaad een replica van een replica. De replica die afbrandde werd in 1935 gebouwd ter nagedachtenis van 100 jaar spoorwegen in Duitsland. De opdracht tot bouwen werd in 1933 gegeven door de Deutsche Reichsbahn in Ausbesserungswerk Kaiserslautern. Het doel, was ook hier weer, propaganda: deze Adler zou duidelijk maken hoe sterk Duitsland vooruit was gegaan. Nu immers beschikte men over gigantische locomotieven die dit "oudje" nogal in de schaduw zetten. Overigens was men al eerder willen beginnen aan een replica, maar die plannen zijn nooit uitgevoerd. De replica van 1933 werd wel uitgevoerd op basis van de vorige plannen. De oorspronkelijke plannen van de eerst Adler had men echter niet meer. De replica was op meerder vlakken geen exacte kopie: de ketelwanden waren dikker en de wielen werden uit staal gemaakt i.p.v. uit hout.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Klaas Zondervan

Citaat van: Redskin op 05 november 2012, 17:18:39 PM
@Klaas: er staan korte stukken sporen opgesteld, met verschillend railprofiel. Is dat wat je bedoelt?
Nee, ik bedoel een modelspoorbaan waarop een Neubaustrecke te zien is, en tevens de oorspronkelijk lijn door hetzelfde landschap. Diende ter illustratie van de winst in kilometers en reistijd. Het geheel was compleet landschappelijk aangekleed.

Redskin

Nee Klaas, is me eerlijk gezegd niet opgevallen  :-[. Dat betekent natuurlijk niet dat het er niet is...
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

wisselstromer

in 2007 stond de loc nog met swastika in de hal in het museum

mooi museum trouwens
vaste kost als we elk jaar naar nurnberg gaan
in 2013 terug  ;)
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Redskin

Ja, voor ons treinliefhebbers is dit echt een aanrader. Echt heel fraai museum!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

ToThePoint

Veel van die symbolen die de nazi's gebruikten waren trouwens eerder gebruikt sinds de oudheid.
Zo is de swastika het heiligste symbool uit het hindoeïsme en Jaïnisme en wordt tevens gebruikt in het boeddhisme.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

wisselstromer

idd
praktisch elk voertuig in india draagt dit symbool
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Redskin

(Model-)spoorvrienden, de swastika krijgt nu in verhouding ten opzichte van het onderwerp (het bezoek aan een prachtig museum), teveel aandacht. Dat heb ik zo niet bedoeld of gewild...
Wat mij betreft is er nu voldoende over gezegd.

Weer on-topic?  Bedankt! :)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController