Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Welke decoder kan ik best gebruiken?

Gestart door trainspottingjr, 04 november 2012, 22:09:36 PM

trainspottingjr

Hoi ,

ik heb nog enkele oude modellen van fleischmann, lima en roco.

Momenteel ben  ik aan het twijfelen of ik de overstap zou maken naar digitaal rijden.

De andere locs in mijn bezit zijn al digitaal voorbereid meestal met een 8-pins connector.

Welke decoder raden jullie mij aan voor de oudere modellen.

De modellen waarvoor de decoder moet dienen zijn de volgende:

64.149 van Fleischmann (artikelnr. 914160)
2735 van Lima
6278 van Roco (artikelnr.43546)
en tot slot de Thalys set van Mehano

Groetjes
Jelle
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Huugooke

#1
Kan je hier even goed vragen welke auto, cola, TV... de beste is ;)! Iedereen heeft zo zijn voorkeur.
Blijf bij één merk, je zal merken dat je daar het minste kopzorgen bij krijgt. Elk merk heeft zo zijn eigen periferie, en ook daar zal je een keuze moeten maken. De technologie ontwikkelt snel, en ondanks het universele karakter van DCC zijn er toch wat andere mogelijkheden tussen de diverse merken. Zelf schakel ik langzaam over op ESU lokpilot.
Met die oude modellen zijn er weinig problemen als je wat kunt solderen en een schema lezen. Mijn "wagenpark" is 25 jaar oud en rijdt prima digitaal.

Nog dit: die Lima's en Roco's zijn vrji simpel te digitaliseren (decoders met draadjes), maar pas op met oude Fleischman's: die hebben een motoraansluiting aan het chassis die niet zo direct zichtbaar is.

okki

welk merk is een persoonlijke keuze.
voor mij moet er op de decoder en kortsluit beveileging op ziten en last geregeld zij ivm dubbeltraktie en gelijke snelheid berg op en af
bij fleischmann loks zeker de oude moet je (als je het motortje voor je heb met zicht op de koolborstels)
het linker koolborstel houder geisoleerd worden of je plaatst een geisoleerd motor schildje (kost ongeveer €10,00)

gr.  arno

PietB

Neem de Esu Lokpilot of als je luxe wilt LokSound.
Dan heb je de minste kopzorg, is mijn ervaring.
Ik heb van al mijn treinen (3 rail wisselstroom) de meegeleverde decoders (behalve die in mijn Sik zit) er uit gehaald en vervangen door Lokpilots.
Tegenwoordig is helaas de 3.x net meer verkrijgbaar en moet je de 4.0 hebben.
De Lokpiot 3.x had wat minder een eigen wil, maar de 4.0 is goed te dresseren.
Zeker samen met de 53451 Lokprogrammer.
Maar ja dan doe je wel heel erg duur.

grt Piet.

Mattias

Ik heb zowel Viessman, ESU en Lenz in mijn locs (gehad) en ben stilaan alles aan het standaardiseren met een Lenz Silver+!
Heeft alles wat ik nodig heb, komt met een makkelijk te lezen boekje mee, de draden zitten stevig vast aan hun plug (wat ik bij ESU zeker en vast mis!)...
En qua krijs niet te duur!
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

conducteur

Zonder enige twijfel: Lenz silver of Gold!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Citaat van: Mattias op 03 december 2012, 14:09:05 PM
Ik heb zowel Viessman, ESU en Lenz in mijn locs (gehad) en ben stilaan alles aan het standaardiseren met een Lenz Silver+!
Heeft alles wat ik nodig heb, komt met een makkelijk te lezen boekje mee, de draden zitten stevig vast aan hun plug (wat ik bij ESU zeker en vast mis!)...
En qua krijs niet te duur!

En ik ben nu juist alles op ESU aan het overzetten! Enfin, "alles"....

PietB

Citaat van: Huugooke op 03 december 2012, 17:42:09 PM
En ik ben nu juist alles op ESU aan het overzetten! Enfin, "alles"....
Een hele goede keuze Hugo!
Vind ik hoor.

grt Piet.