Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

Jurgen

Citaat van: bollen neus op 10 december 2012, 20:57:47 PM
Enfin, er zullen zekerst geen 100 stuur-stand rijtuigen geweest zijn, das al een meevaller nietwaar? ;D

Zeker niet, ik heb geweten hoeveel het er waren, maar ben het alweer vergeten. Een stuk of 20 dacht ik.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

#76
Er werden door C.W. Mechelen respectievelijk 7 TDD en 8 TDE omgebouwd.
Nummers zijn  :
50 88 82 – 48

612-1
664-2
671-7
674-1
685-7
686-5
693-1
voor de TDD, de eerste in 1979 alle anderen in 1978

610-5
611-3
632-9
634-5
636-0
637-8
641-0
705-3
Voor de TDE, 1980 tot 1981

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

#77
Citaat van: Jurgen op 10 december 2012, 16:36:40 PM
Citaat van: Jurgen op 09 december 2012, 12:04:09 PM
Wat ik me ook afvraag, het nummer van het rijtuig is 50 88 20-48 636-5. Moet dat niet met 50 88 82-... beginnen?


Heeft niemand een idee?

Hebben de stuurstanden ooit rondgereden met een nummer dat begon met 50 88 20-... of werd dit vanaf het begin 50 88 82-...? Veel info kan ik er niet over terug vinden. Enkel deze fiche, maar volgens mij klopt er toch het een en ander niet van die gegevens.

Volgens mij waren rijtuigen beginnend met 50 88 20-... gewone B-rijtuigen.
En hoe kon men aan het nummer alleen zien wat een BD en wat een BDx was?

Alvast bedankt voor de info.


Link voor de UIC-nummering van de rijtuigen :

UIC

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

#78
Link voor het berekenen van de controle cijfers van de UIC-nummering :

Controle

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

Dank je wel Eric.
Het nummer op het stuurstandrijtuig klopt dus niet. Het is te zeggen, op zich klopt het wel, maar dan zou het een B-rijtuig zijn en geen stuurstand. Jammer.


Op de laatste site die je hebt gegeven vind ik meteen ook alle nummers terug van de M2-rijtuigen. Zo heb ik dan ontdekt dat je aan het computernummer alleen niet kan afleiden of een rijtuig een stuurstand is of een gewoon BD-rijtuig.

Het was trouwens ook die site die ik vroeger bij mijn favorieten had staan en hij staat er meteen weer bij!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dgrr57

Citaat van: rixke rail op 10 december 2012, 22:03:52 PM
Link voor het berekenen van de controle cijfers van de UIC-nummering :

Controle

Modelspoorse groeten,
Eric.
Met dit programma kan je ook ontbrekende cijfers terug vinden.

loco

Ik denk dat we het met drie keer te controleren nu wel zeker weten.
Ofwel kan de NMBS niet rekenen en dan is het controlecijfer op de stuurstand van het model correct = 5
Ofwel was er een andere reden daarom ze een 0 plaatsten als controlecijfer. (lijkt me weinig waarschijnlijk)

Maar daarmee is een andere vraag niet opgelost
Hebben de oorspronkelijke rijtuigen die gebruik zijn voor de ombouw een ander nummer gekregen?
Het ziet er naar uit dat zij het oude nummer behouden hebben. Ik vind negens een vermelding dat ze een nieuw nummer hebben gekregen.
Ik heb nog één bron die dit kan bevestigen, maar omdat de man nog van een andere generatie is, zal ik bij hem thuis langs moeten gaan.
Ik zal dan ook navragen of het 50 88 20 of 50 88 82 was of is geworden of ooit geweest is.

De info van Rickske Rail bevat niet veel extra info. Het bevestigt wat mij betreft dat zijn tabel ook gebaseerd is op dezelfde bron die iedereen in publicaties gebruikt. De vraag is welke bron en of die bron dan wel juist was met zijn informatie. Nog even geduld. Ik hoop dat ik een antwoord vind.

Jurgen

Citaat van: loco op 11 december 2012, 09:13:35 AM

Maar daarmee is een andere vraag niet opgelost
Hebben de oorspronkelijke rijtuigen die gebruik zijn voor de ombouw een ander nummer gekregen?
Het ziet er naar uit dat zij het oude nummer behouden hebben. Ik vind negens een vermelding dat ze een nieuw nummer hebben gekregen.
Ik heb nog één bron die dit kan bevestigen, maar omdat de man nog van een andere generatie is, zal ik bij hem thuis langs moeten gaan.
Ik zal dan ook navragen of het 50 88 20 of 50 88 82 was of is geworden of ooit geweest is.

De info van Rickske Rail bevat niet veel extra info. Het bevestigt wat mij betreft dat zijn tabel ook gebaseerd is op dezelfde bron die iedereen in publicaties gebruikt. De vraag is welke bron en of die bron dan wel juist was met zijn informatie. Nog even geduld. Ik hoop dat ik een antwoord vind.


Bedankt alvast dat je die moeite wil doen.  ;)

Maar het rijtuignummer kan (normaal) niet met 50 88 20 beginnen want alleen B-rijtuigen hebben dat nummer. Naar mijn weten is er nooit een B-rijtuig omgebouwd tot stuurstand en heeft men alleen BD-rijtuigen gebruikt. Bij BD-rijtuigen begint het nummer met 50 88 82, dus dan is het nummer op het model fout. Tenzij men toch 1 B-rijtuig heeft omgebouwd en mijn info niet klopt natuurlijk, bij de NMBS weet je nooit of er uitzonderingen waren.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Jurgen
Misterie is opgelost
Je hebt gelijk. De rijtuigen moeten zoals je zegt beginnen met 50 88 82
Märklin heeft hier dus nog een steekje laten vallen
Het cijfer op de stuurstand moet dus zijn 50 88 82-48 636-0
Mijn bron is hierin heel formeel.
De rijtuigen hebben hun origineel nummer behouden, ook na ombouw.


rixke rail

Citaat van: loco op 11 december 2012, 09:13:35 AM
De info van Rickske Rail Loco bevat niet veel extra info.

En ik ben ------>
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loco

Sorry Rikske
Mijn oprechte excuses.
Ik heb over je derde zin gekeken waar je wel degelijk met het juiste nummer begon.

Ter info, er werden later nog drie TDD's bijgebouwd met de UIC nummers 692, 698, en 707 (oorspronkelijk 292 298 en 307). Van het laatste nummer ben ik niet 100 % zeker.

Jurgen

Allé, dus nog een kemel van Märklin.

Op zich wel vreemd omdat ze toch al M2's hadden waar wel het juiste nummer opgedrukt stond.

Maar vermits het verkeerde nummer ook in de catalogus afgebeeld staat denk ik dat het nummer van de diesel-versie binnenkort wel juist zal zijn. Alleen jammer dat men identiek hetzelfde nummer neemt als dat van de groene dieselstuurstand enkele jaren terug.  :(


Mijn mening van "niks op aan te merken" is toch al helemaal bijgedraaid hoor.  ;D Gelukkig blijven we lachen!  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bollen neus

Tja "groen" lachen is ook een soort van lachen hé, niets mis mee maar niet plezant met steeds dezelfde kemels moeten rijden vind je niet?

Jurgen

Tja, we kunnen niet veel doen hieraan hé.

Het alternatief is niet kopen of zelfbouw.
Zelfbouw, daar begin ik niet aan wegens niet genoeg vaardigheden daarvoor. En een nieuw model gaan molesteren om uiteindelijk een slecht resultaat te krijgen zie ik niet zitten.
Niet kopen is de andere optie, maar wanneer komt iemand anders dan met een correct model hé?

Maar je hebt wel gelijk dat het niet leuk is dat men zo'n kemels maakt, zeker niet als het de vorige keren wel goed was!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

factageklerk

Bij Het Spoor in Haasrode stond al op de website dat diegene die de set al gekocht hadden deze ook terug konden inleveren. Want blijkbaar gaan deze terug naar Märklin.