Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Roco 59

Gestart door Huugooke, 30 oktober 2012, 21:15:51 PM

Huugooke

ik heb een ouwe 59 van Roco (met de dikke motor) die bokkig rijdt en af en toe blokkeert.
Heeft iemand ervaring om die problemen op te lossen?

Michiel

Naar mijn idee is dat een probleem van sleepcontacten. Die 59 van Roco is al een oude loc, het is niet onmogelijk dat een aantal sleepcontacten opgesleten zijn, of op een stofkussen glijden, of verplooid zijn. Dat zou in elk geval mijn eerste reactie zijn bij een dergelijk rijgedrag.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Dat was ook mijn eerste gedacht, ik heb daarom de loc op de testbank gezet en de motor rechtstreeks aangesloten; zonder verbetering.
Motor uit elkaar gehaald en collector gekuist, alle aandrijvingen gekuist: alles draait soepel zonder weerstand.
Motor alleen draait ook normaal.
Na her-montage komt het verschijnsel terug.
Defecte motor?

eve

#3
Als de motor normaal draait...zal hij wel niet defect zijn, is het wel?

Kijk ook eens het volgende na : - zitten de zwarte meenemers en volgers nog wel vast op de assen (dat zijn die zwarte kunststofstukken waarin de cardanas (en bij oudere modellen de veren) passen)
- zijn de cardankoppen niet gebroken ?
- zijn er geen tandwielen gebroken ?

Erik

Michiel

Bij oude locs is het niet onmogelijk dat de draadjes die aan de sleepcontacten gesoldeerd zijn, en naar de printplaat bovenop gaan, intern gebroken zijn door het vele heen en weer bewegen. Kijk ook ,een alle soldeerpunten na. Is er niet eenje los gesprongen, gebarsten of op z'n minst verdacht? Ook de soldeerpunten van de twee koperen klemmen op de printplaat naar de motor durven wel eens los te scheuren of te barsten. Als de motor los goed draait, dan ligt het toch waarschijnlijk ergens aan een slecht elektrische contact, lijkt me.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

op de rollentestbank, met de motor rechtstreeks aan de transfo aangesloten, doet hij het even slecht.
De onbelaste motor draait (uiteraard!) perfect, ook als ik het geheel van de rollentestbank hef, met de motor rechtstreeks op de transfo, doet hij normaal. Soms stopt hij als op een dood punt, maar als je 'm dan een "zetje" geeft zou hij toch moeten doorlopen? Ik dacht namelijk aan een onderbreking in de collector (vijfpolige motor).

Michiel

Als de motor stopt, merk je dat er nog kracht op zit, maar dat hij mechanisch geblockeerd is? Of is de motor helemaal levensloos?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

De motor "zoemt", en na wat aandringen draai hij wel door. Ook "vol gas" geven helpt 'm er door.
Wel raar dat het maar in één draairichting is. Bij opendraaien van de transfo doet hij een paar toeren en stopt dan. In de andere richting gaat het wel.
Daarom dacht ik aan een mechanisch probleem en heb de draaistellen dan omgewisseld, om te zien of het verschijnsel dan ook omgekeerd is, maar dat bleek niet te zijn.

ysbeer

Simpel dus
De motor is stuk.
Is een bekend verschijnsel bij die grote van roco.
Wat het precies is weet ik niet (en meerdere niet)
Men zegt dat het in de wikkelingen zit bij wat warme motor.?????????
Ook de iets verschoven collector op motoras ????????
Ik heb het gehad bij twee motoren uit de ouder 62 serie van roco
wim

Huugooke

en dan de volgende (logische) vraag: waar vind ik een vervangmotor. Bij Roco lijkt voor de hand liggend maar ik vind daar niks terug.

argilla

Citaat van: Huugooke op 31 oktober 2012, 20:54:41 PM
en dan de volgende (logische) vraag: waar vind ik een vervangmotor. Bij Roco lijkt voor de hand liggend maar ik vind daar niks terug.


Bij NWSL heb je alles in één blok(je) . The H0 scale underfloor Power truck...DCC ready.Zeeeeeeer goed en betrouwbaar. Gebruik ze altijd bij repowering van loco's. je kan zelf je asafstand kiezen .
www.nwsl.com
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Olivier77


PM gestuurd ivm compleet onderstel met nieuwe motor

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Huugooke

Dank zij het forum opgelost! Waarvoor dank!

Kautenbach