Schaduwstation en klimspiraal

Gestart door Passant, 29 oktober 2012, 13:23:50 PM

Passant

Beste lijstgenoten,

Ik probeer een L-vormige treintafel te ontwerpen van ongeveer 3m60 lang en 1m diep. Het korte been van de L  is 1m80 lang en eveneens 1m diep.

Het is mijn bedoeling een schaduwstation onder te brengen op een tweede niveau in het lange been van de L, maar dan wel een 35-tal cm lager dan de gewone hoogte, die ong. 1m10 boven vloerniveau is.  Om het verkeer  te laten verlopen tussen deze twee etages, had ik me laten inspireren door deze zeshoekige klimspiraal van "Rainers Modellbahn": http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm . Deze klimspiraal, die 4 volledige cirkels zou beslaan, zou ik inbouwen in een vierkant van 1m60 zijde onder het korte eind van de L.

Mijn vragen hierbij zijn:

  • Is een dergelijk  hoogteverschil tussen de 2 niveaus niet problematisch? Mijn bedoeling is om het schaduwstation meer zichtbaar en bereikbaar te maken, en om het ook landschappelijk een beetje te stofferen als wijkbundel zoals in het grootbedrijf (keetje rangeerders, verlichting, seinen,...)
  • Op welke manier manier sluit ik aan op het bovenste niveau ? Ik was van plan om het bovenste niveau uit te werken in open spantenbouw, maar dat betekent dan dat ik  bij het "bovenkomen" een aantal  versterkingsspanten zal moeten doorzagen en op een andere manier versterken. Heeft iemand daar ervaring mee?
  • Zal een zo brede klimspiraal die toch gedeeltelijk zichtbaar zou blijven, niet al te grof zijn en in wanverhouding tot de algemene afmetingen van de baan?

   
Graag jullie commentaar, waarvoor alvast bedankt. Ik heb geprobeerd in Wintrack (pas aangeschaft) een ontwerp te maken, maar het programma doet voorlopig nog niet wat ik ermee wil.

Beste groet,
   
Passant
 

Michiel

#1
Als ik het zo snel even uitreken, en ik deel 35cm over 4 omwentelingen van 80cm diameter, dan wordt de stijgingspercentage ongeveer 3,5%. Dat is steil. Gezien je maar over een beschikbare breedte van 1 meter beschikt, kan je overwegen om je helix ovaalvormig te maken. Probeer de stijging onder de 2,5% te krijgen, of je gaat je later ergeren aan treinen die de helix niet op willen rijden.

Meestal zal men een opening in het lattenwerk voorzien ter grootte van de volledige helix. Eenmaal alles goed ingereden, zal men het landschap met techniek naar voorkeur over de helix aanbrengen, met een open toegang langs onder om eventueel langs daar te kunnen ingrijpen bij ontsporing of het aanduwen van een trein.

Over het al dan niet zichtbaar zijn van de helix zijn er geen regels. Een helix trekt steeds nieuwsgierige blikken (kijk maar naar die mega helixen bij die gote expo-banen). Je kan je helix mooi afwerken en zichtbaar houden, of verstoppen en afdekken op een manier naar eigen voorkeur.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

In MSM nr 59 staat er een artikel over klimspiralen.
Een korte versie staat op de site van de schrijver Gerolf: http://meb.gerolf.be/debouw/onderbouw/nklimlussen.htm.
Paul

PietB

Gebruik een vuistregel van 11cm van de bovenkant spoor tot de bovenliggende strook van de spiraal.
Dan kun je met uitgeklapte pantografen in 95% van de voorkomede gevallen de spiraal berijden.
(Test dit met iedere loco en treinstel, want verbogen panto's is zonde van het geld en niet nodig.
Met die 11cm in gedachte zou je met minder dan 4 omlopen de 35 cm kunnen halen.
Als je het een en ander met draadeinden aan elkaar bevestigt kun je mooi de juiste hellinghoek (2.5% tm 3,5 % maximaal) instellen.
Ik heb een dubbelspoors spiraal en de R1 boog heeft een hellinghoek van 3.2% en de R2 boog 2.1%
Het afstellen doe ik met dit hulpmiddel:

Dat is zelf gebouwd, een lagebakwagen met een in een buitensportzaak gekochte hellingmeter.
Deze hellingmeters zetten mountainbikers op hun stuur om te kijken wat voor hoek ze fietsen.
Lees ook dit document even door.
Staan heel nuttige tips in.

grt Pieter.

Jurgen

@ Pieter (Bossie): Waar heb je het precies gekocht en hoeveel heb je betaald?
Ik ben zelf even op onderzoek gegaan op het internet en de goedkoopste die ik kan vinden is via rose.nl voor € 8,90 (+ € 7,95 verzendkosten). In totaal kom ik dus op € 16,85 voor zo'n Sky Mountain hellingsmeter.
Of weet er iemand anders waar je zo'n ding kan kopen in België? Ik veronderstel dat iedere gespecialiseerde fietsenwinkel dit ook wel zal verkopen, maar dat de prijs dan ook navenant zal zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

Citaat van: Jurgen op 29 oktober 2012, 14:57:04 PM
@ Pieter (Bossie): Waar heb je het precies gekocht en hoeveel heb je betaald?
Ik ben zelf even op onderzoek gegaan op het internet en de goedkoopste die ik kan vinden is via rose.nl voor € 8,90 (+ € 7,95 verzendkosten). In totaal kom ik dus op € 16,85 voor zo'n Sky Mountain hellingsmeter.
Of weet er iemand anders waar je zo'n ding kan kopen in België? Ik veronderstel dat iedere gespecialiseerde fietsenwinkel dit ook wel zal verkopen, maar dat de prijs dan ook navenant zal zijn.
Ja ik heb er 11.60 Euro voor betaald, Bij Bever buitensport in Haarlem.
Het was niet goedkoop, maar het werkt fantastisch.
Heb ook al iemand gezien die een smartphone had uitgerust met een waterpas app en die op een wagon had geplakt met tape.
Is ook een creatieve oplossing en redelijk goedkoop, de phone heb je al en de app kost vaak niets.
Ik heb even ge-googeld kijk eens op dit adres:
http://www.cardioshop.be/contents/nl/d915.html
Daar vragen ze 12 Euro en het is in Belgie, Kortrijk.

grt Pieter.

Jurgen

Klopt, maar € 6,00 verzending dus duurder dan bij rose.nl.
Ik had 'm ook al gevonden.  ;)

Ach, ik heb geen haast, dus ik kijk nog wel wat rond.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

Ik zou de spiraal in ieder geval onzichtbaar maken .
Dat is niet het zelfde als onbereikbaar natuurlijk.
De opstelsporen zichtbaar.???
Is dat mooi zoo onder de tafel???
Je wissel moeten dan wel wat slanker zijn en in ballast liggen,dat slanke kost alleen maar ruimte dus kortere sporen.
Ik zou het niet doen(maar wie ben ik).
Het is niet volgens de werkelijkheid .
wim