Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Ik heb hem binnen!

Gestart door n/a, 26 december 2005, 20:00:34 PM

n/a

#15
Ja dat snap ik dat de kleur gewoon voor isolatie is....Maar ik kan dus niet de zilver kleurige(dit is dus wat binnen in zit...), die er al bij zat aan de koper kleurige(is ook wat binnen in zit) doen?


eibtrain

#16
Ja hoor, in beide gevallen gaat het om koperdraad, alleen heeft die zilverkleurige een extra behandeling ondergaan. Gebruik ze rustig door elkaar.

Maar hiermee is je probleem nog niet opgelost. Kan je eens een schemaatje of een foto maken van je opstelling? Dan kunnen we beter helpen.

Rik

n/a

#17
citaat:
Geplaatst door deRossa

Ja dat snap ik dat de kleur gewoon voor isolatie is....Maar ik kan dus niet de zilver kleurige(dit is dus wat binnen in zit...), die er al bij zat aan de koper kleurige(is ook wat binnen in zit) doen?






Cor,

Stroom is kleurenblind. Oftewel de kleur van het geleidende materiaal maakt niets uit.
Als het niet werkt dan ligt aan de manier van aansluiten, en die is nu dus niet goed.

Wim.

Havoc

#18
De zilverkleurige draad is vertinde draad. Dit wil zeggen dat er rond elk draadje een heel dun laagje tin zit. Dat help bij het solderen en zorgt er voor dat het koper niet kan oxyderen. (eigenlijk is zwavel in de lucht een veel groter probleem voor koper, maar het resultaat is hetzelfde: er vormt zich een slecht-geleidend laagje rond de draad)

Voor een gebruik zoals jij nu maakt van die draad mag dat echter geen verschil maken. Tenzij je de isolatie mee onder de contacten stopt uiteraard. Er moet iets anders mis zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

#19
Bedankt voor de reacties! Ik had nog eens gezien, nog een keer geprobeerd maar deed het nog niet, toen haalde ik 1 draad los, en deed hem er weer in...En hij deed en toen wel, dus hij moest er mischien dus beter in...
Ik heb de andere nu ook aan gesloten en die doet het ook perfect

deRossa

Jordey

#20
Als je het nummer dat op de zijkant van je loc staat geeft dan kunnen wij wel opzoeken uit welk tijdperk je loc komt. Vermeld ook de letters die voor het getal staan.

Jordey

n/a

#21
53 320

Dit staat op de zeikant van de loc, staan verder geen letters...

En waar willen jullie dit dan uitzoeken, een site?

deRossa

Jordey

#22
Het is een pruisische G4.3. Ze werden tussen 1903 en 1907 in dienst gesteld.

De Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft(DRG)had 27 van deze locs genummerd van 53 301 tot 53 327.

Na 1939 hadden ze er nog 3 over. Eind jaren 40 is de laatste uitgerangeerd.

andere info

max 60 km/h
gewicht 46.7 ton
lengte over de buffers 15.100

Er zijn geen locs in musea overgebleven.

Je hebt dus gekozen voor periode 2 (1925 tot 1945) en de DRG.

Goede keus[:D]! Je kunt in deze periode van de DRG hele mooie gestroomlijnde locs kopen.

En de info heb ik uit een heel dik boek in Duitsland gekocht, waarin (bijna) alle locs uit Duitsland staan.

Jordey

n/a

#23
Bedankt voor de info!

Welke tijd rijd jij zelf? ook II?

En hoe was het ook alweer met die periodes?
Ik had het laatst wel ergens gezien maar weet het niet precies meer
zou mij iemand het lijstje kunnen geven:
I - 18 of 19...
II - 19....
III - enz...

deRossa

Jordey

#24
Periode I
1835 tot 1925.
Periode II
1925 tot 1945.
Periode III
1945 tot 1970.
Periode IV
1970 tot 1990.
Periode V
1990 tot nu.

Het kan een enkel jaartje verschillen. Afhankelijk van het land  waarin je rijdt. Periode 2 zou je bijvoorbeeld in Nederland ook tot 1947 kunnen laten lopen en periode IV tot 1968.

Jordey

Klaas Zondervan

#25
Waarom kent toch niemand de Morop normen?
Kijk op http://www.morop.org/de/normes/
Nummers vanaf NEM 800 gaan over de tijdperken.

n/a

#26
Ok bedankt!

Nu heb ik nog een vraagje, ik zat op marktplaats te kijken..daar zocht iemand DR wagons en er staan ook DB wagons te koop...maa wat houden deze afkortingen in?

deRossa

sdbhg

#27
DR = van de voormalige DDR, communistische wagons dus

DB = van de Duitse Bondsrepubliek (West- Duitsland) en van het huidige verenigde Duitsland


Gerolf

#28
DR = Deutsche Reichsbahn, kan ook de DB van voor de oorlog zijn.
Althans, dat dacht ik ... zie de correctie hieronder [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jordey

#29
Ik heb altijd begrepen dat de DRG na de 2e wereldoorlog gesplitst is in de DB en de DR.  Ook zijn toen een aantal lokale maatschapijen in oostduitsland opgegaan in de DR.

DR en DB zijn periode 3 en DRG periode 2. De DRG is ook weer een samenvoeging van een aantal lokale maatschappijen geweest.

@deRossa
als je dus periode getrouw wil rijden moet je op zoek gaan naar wagons met DRG op de zijkant.