En de Lijn?

Gestart door Huugooke, 19 oktober 2012, 11:36:43 AM

Huugooke

Gisteren in het nieuws: 80% van de reizigers is niet tevreden over de nieuwe regeling van het tram-bus verkeer in het Antwerpse. Een paar initiatiefnemers van een bepaalde wijk hebben een petitie met 800 handtekeningen overhandigd. Reactie van de Lijn: hoop niet op aanpassing. Laat het nu juist die oudere mensen zijn die ermee gefopt zijn, maar ja, die betalen toch niet!
Maar een rechtstreekse tram naar een winkelcentrum, dat is belangrijk!

rgp

Hugooke,

Wat stellen die 800 voor op het totaal.  Ben er zeker van dat er professionele ondertekenaars bijzitten.

En idd ze betalen niet.  wat zou ge willen dat men die dat betalen te voet gaan om te investeren in die dat niet betalen ?  Het is een van de grootste miskleunen om 65+ gratis te laten rijden.

Roland

Dirky

jij bent duidelijk nog geen 65-plusser met een klein pensioentje Roland... Ik vind het tof dat die mensen die amper rondkomen het einde van de maand toch nog eens buiten kunnen komen op een veilige manier. Als ze met de auto rijden worden ze afgekafferd als zijnde een gevaar op straat. Als ze voor hun boodschappen hun kinderen de straat moeten opsturen met de auto klagen we dat er teveel auto's rijden... Er kwijnen al genoeg oudere mensen weg in verloren hoekjes!
Wat mij betreft: "Geef ze die vrijheid door gratis vervoer!"


jakke

Citaat van: Dirky op 19 oktober 2012, 12:51:03 PM
jij bent duidelijk nog geen 65-plusser met een klein pensioentje Roland... Ik vind het tof dat die mensen die amper rondkomen het einde van de maand toch nog eens buiten kunnen komen op een veilige manier. Als ze met de auto rijden worden ze afgekafferd als zijnde een gevaar op straat. Als ze voor hun boodschappen hun kinderen de straat moeten opsturen met de auto klagen we dat er teveel auto's rijden... Er kwijnen al genoeg oudere mensen weg in verloren hoekjes!
Wat mij betreft: "Geef ze die vrijheid door gratis vervoer!"

Is ook mijn mening en over 6 jaar in de geviseerde groep .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Huugooke

Voor mijn part mag iedereen gratis rijden, dat zou pas de files verminderen!
Die 800 mensen van die petitie zijn wel mensen van één wijk, niet van heel Antwerpen, en dat is wel veel. Ik denk trouwens niet dat alle professionele handtekenaars toevallig in die wijk wonen!
Om nog een voorbeeld te geven: Vroeger reed er een bus die de zuidelijke hospitalen van Antwerpen "bediende", (werd trouwens daarom al lachend de "ziekenbus" genoemd; zo hebben we nog steeds ook de "kerkhoftram").
Nu ben ik jammer genoeg een regelmatig bezoeker van één van deze hospitalen geworden. Als ik flink doorstap ben ik op 20 minuten daar. Nu wil het hier in België wel eens regenen, sneeuwen en zowaar zelfs stormen. Dan neem ik maar de bus. Nu krijg ik voor mijn "knipke" (voor de jongeren: vroeger werd er een stuk van de kaart geknipt), voor mijn knipke dus: een hele toer door zuidelijk A'pen, en mag ik ook nog eens overstappen!
Nu moet ik er ook geen tekenigske bij maken dat veel, zoniet de meeste, klanten van die hospitalen mensen van iets hogere leeftijd zijn zeker?
De auto wordt weggepest, het openbaar vervoer wordt duurder, afgebouwd en onverantwoord hervormd; wat wil men nu eigenlijk? Dat we allemaal thuis blijven? Slecht voor de economie!

rgp

Dag,

Hugooke,

Ik ben idd nog geen 65+, maar ik zie iedere maand wel van die generatie aan "schulden" aan de daaropvolgende generatie heeft achtergelaten.  Via via krijg ik een duidelijk beeld wat sommige leeftijdsgroepen kosten en dit zonder controle op die kosten.  Of van achterover te vallen !  Als men daar eens eindelijk rechtvaardiger zou zijn dan kunnen diegene die 45 jaar gewerkt en BIJGEDRAGEN hebben hun pensioen met 20 à 30 % verhoogd worden.  Of vindt je het normaal dat iemand die 20 jaar gewerkt heeft, geen goesting meer had, evenveel pensioen trekt dan iemand die 45 jaar gewerkt heeft ?  Ik niet.

Hugooke voor een 65+ zou ge nu toch al moeten weten dat gratis niet bestaat !

Laat een 65+ een klein symbolisch bedrag betalen, bv 20 cent per rit.

Roland

conducteur

Openbaar vervoer voor iedereen gratis? Dat zou pas ideaal zijn. Helaas denk ik dat dat een utopie is, het geld moet ergens van komen om dat 'gratis' te doen. Dus voorlopig, blijft het zoals het nu is.
Dat 65+-ers (waar ik niets tegen heb) gratis met de tram mogen rijden, daar heb ik mijn twijfels over. Dat gepensioneerden met een laag pensioen gratis rijden, akkoord. Dat rijkere  65+ers, die er ook zijn gratis rijden, waarom zouden die niet een klein bedrag moeten betalen om te reizen? Want als je de redenering doortrekt dat 65+ers gratis mogen rijden omdat ze een laag inkomen hebben, waarom mag die 40'er met laag inkomen, huis nog af te betalen enz niet gratis?



Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Citaat van: rgp op 19 oktober 2012, 18:45:47 PM
Dag,

Hugooke,

Ik ben idd nog geen 65+, maar ik zie iedere maand wel van die generatie aan "schulden" aan de daaropvolgende generatie heeft achtergelaten.  Via via krijg ik een duidelijk beeld wat sommige leeftijdsgroepen kosten en dit zonder controle op die kosten.  Of van achterover te vallen !  Als men daar eens eindelijk rechtvaardiger zou zijn dan kunnen diegene die 45 jaar gewerkt en BIJGEDRAGEN hebben hun pensioen met 20 à 30 % verhoogd worden.  Of vindt je het normaal dat iemand die 20 jaar gewerkt heeft, geen goesting meer had, evenveel pensioen trekt dan iemand die 45 jaar gewerkt heeft ?  Ik niet.

Hugooke voor een 65+ zou ge nu toch al moeten weten dat gratis niet bestaat !

Laat een 65+ een klein symbolisch bedrag betalen, bv 20 cent per rit.

Roland

Roland,
dit is eigenlijk een reactie op wat Dirky zegt, maar soit, ik begrijp wat je bedoelt.
Je schuift echter de schuld in de verkeerde schoenen. Dat gratis rijden is nog een erfenis van een regering die dacht op die manier de "ouderlingen" van de weg te houden. Die schuldenberg is ook een "erfenis" uit betere tijden. Dat we steeds ouder worden is dan weer de schuld van de medische wetenschap, die alsmaar beter wordt. Hadden ze dat geweten toen ze de pensioenleeftijd op 65 stelden? Toen vielen de meeste mensen al dood op 70.
Als sommige mensen amper of nooit gewerkt hebben, en dat zelfs verschillende generaties na elkaar, dan is dat ook de fout van het systeem dat zoiets mogelijk maakt. In andere tijden was dit een valscherm.
Hier gaat dat gratis kaartje weinig verschil maken.
Wat alsmaar vergeten wordt is ook dat de ouderling, ook met zijn klein pensioentje, een hele economie laat draaien. Denk daar maar eens over na!

Huugooke

Citaat van: conducteur op 19 oktober 2012, 19:07:35 PM
Openbaar vervoer voor iedereen gratis? Dat zou pas ideaal zijn. Helaas denk ik dat dat een utopie is, het geld moet ergens van komen om dat 'gratis' te doen. Dus voorlopig, blijft het zoals het nu is.
Dat 65+-ers (waar ik niets tegen heb) gratis met de tram mogen rijden, daar heb ik mijn twijfels over. Dat gepensioneerden met een laag pensioen gratis rijden, akkoord. Dat rijkere  65+ers, die er ook zijn gratis rijden, waarom zouden die niet een klein bedrag moeten betalen om te reizen? Want als je de redenering doortrekt dat 65+ers gratis mogen rijden omdat ze een laag inkomen hebben, waarom mag die 40'er met laag inkomen, huis nog af te betalen enz niet gratis?
Ik heb het in het vorige antwoord al geformuleerd. Dat gratis rijden heeft niets met inkomen te maken maar was gewoon een idee om oudere chauffeurs van de baan te houden.
Dat "betalen volgens inkomen" is een idee dat wel op meer dingen van toepassing kan zijn. Jammer genoeg is er geen enkel eerlijk systeem om dat te controleren.