Elektromotortje draaiend krijgen

Gestart door cyberbeast, 17 oktober 2012, 14:20:32 PM

cyberbeast

Het heeft niks met modelspoor te maken, maar ik weet niet in welk onderdeel ik het best plaats.
Ik heb al een tijd een elektromotortje liggen, dat uit een broodbakmachine komt.
Ik zou er graag iets mee aanvangen voor Halloween, alleen heb ik geen idee hoe ik het draaiend kan krijgen. En dan nog liefst op een laag toerental van 3 rpm (zonder dat het ding verbrandt).
Hieronder twee fotos.
Een foto van een detail van het motortje waarop, hopelijk, de nodige technische gegevens staan.
En een foto van het motortje zelf.
Iemand die me kan helpen?

 

Klaas Zondervan

Er komen 3 draden uit. Dat kan er op wijzen dat het een inductiemotor is.
Als dat zo is, dan hoort er ook nog een condensator bij.

3 rpm direct aan de motoras zal niet lukken, het zal eerder 3000 zijn.

Kun je een foto maken van wat er onder die eindkap zit?

cyberbeast

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 oktober 2012, 14:31:47 PM
Er komen 3 draden uit. Dat kan er op wijzen dat het een inductiemotor is.
Als dat zo is, dan hoort er ook nog een condensator bij.

3 rpm direct aan de motoras zal niet lukken, het zal eerder 3000 zijn.

Kun je een foto maken van wat er onder die eindkap zit?

Tja, daar zat uiteraard nog een hoop electronica aan. Ik vrees een beetje dat het moeilijk wordt om het ding bruikbaar te krijgen.
Die eindkap zit muurvast maar ik ga alsnog proberen een foto te maken.
 

Klaas Zondervan

Als er nog een hoop elektronica aan zat, dan zou het kunnen dat dat motortje wat gecompliceerder is dan ik nu denk, en dat je die elektronica ook nodig hebt om het ding aan de praat te krijgen.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 oktober 2012, 14:31:47 PM
Er komen 3 draden uit. Dat kan er op wijzen dat het een inductiemotor is.
Als dat zo is, dan hoort er ook nog een condensator bij.

3 rpm direct aan de motoras zal niet lukken, het zal eerder 3000 zijn.

Mijn broodbakmachine woont een paar straten verder, maar ik treed deze veronderstelling bij. Draait dat in twee richtingen?
Tenzij er een flinke tandwiel reductie in die machine zit, zal de snelheid wel elektronisch geregeld worden.

bellejt

ik zou daar stilletjes afblijven want dat beestje draait op netspanning.Voor enkele euro kan je bij action zo'n draaiend ding kopen op laagspanning.

Huugooke

Citaat van: bellejt op 17 oktober 2012, 16:07:17 PM
ik zou daar stilletjes afblijven want dat beestje draait op netspanning.Voor enkele euro kan je bij action zo'n draaiend ding kopen op laagspanning.
ook hier weer helemaal mee akkoord: gevaarlijk speelgoed

conducteur

Mijn mening: Zolang je niet weet welk soort motor het is, en hoe het werkt, zeker afblijven. Anders zéér voorzichtig zijn, of een andere motor zoeken. Een motor zelf op 3rpm laten draaien, dat zal denk ik moeilijk zijn.


Is een spiegelbolmotor geen oplossing? Die zijn in zeer trage uitvoeringen te verkrijgen (enkele RPM)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

cyberbeast

#8
Citaat van: conducteur op 17 oktober 2012, 19:46:42 PM
Mijn mening: Zolang je niet weet welk soort motor het is, en hoe het werkt, zeker afblijven. Anders zéér voorzichtig zijn, of een andere motor zoeken. Een motor zelf op 3rpm laten draaien, dat zal denk ik moeilijk zijn.


Is een spiegelbolmotor geen oplossing? Die zijn in zeer trage uitvoeringen te verkrijgen (enkele RPM)

Ik denk dat zo'n motortje niet krachtig genoeg is. Hebben hier een paar uitvoeringen liggen.
Denk ook dat het het verstandigst is er niet teveel mee te prutsen. Enkel nog zorgen dat mijn vader er niet mee speelt, das een bricoleur eerste klas :p

Edit: niet dat ik het ga proberen, maar zou ik in principe het toerental naar beneden kunnen krijgen door minder spanning te gebruiken?
 

Klaas Zondervan

Citaat van: cyberbeast op 18 oktober 2012, 14:30:18 PM
maar zou ik in principe het toerental naar beneden kunnen krijgen door minder spanning te gebruiken?
Dat denk ik niet. Mijn eerste indruk (en die heb ik nog steeds) is dat het een inductiemotor is. Daarvan is het toerental afhankelijk van de frequentie, en die is vast.

cyberbeast

Hartelijk dank aan iedereen voor het advies!
 

bellejt

zoek eens op draaiplateau.Bij Conrad hebben ze die voor leuke prijzen.

argilla

Citaat van: Huugooke op 17 oktober 2012, 18:25:22 PM
Citaat van: bellejt op 17 oktober 2012, 16:07:17 PM
ik zou daar stilletjes afblijven want dat beestje draait op netspanning.Voor enkele euro kan je bij action zo'n draaiend ding kopen op laagspanning.
ook hier weer helemaal mee akkoord: gevaarlijk speelgoed


Ik treed Beljet en Huugoke bij. Bij de Action in Geel aan de watertoren liggen die dingen ook, heb er zo eentje gekocht. Je weet nooit voor wat het goed is bv op schaal 1/29 iets bewegend te maken.
Netspanning toch effe....nadenken. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15