Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

NMBS schaft 170 treinen af in het Antwerpse

Gestart door Peter, 17 oktober 2012, 10:26:49 AM

rgp

Beste,

Voor diegene die denken dat GRATIS bestaat, is er geen hoop meer  >:(
Het OV promoten: wel neem dat die treinen die afgeschaft zullen worden, dan zit er meer volk op en worden ze niet afgeschaft !
Dat van die drie maatschappijen: enkel en alleen de vakbonden en hun aanhangsels wouden dat (en nu nog !)
Zaventem en de PPS: ENKEL de passagiers met bestemming betalen die toeslag (dus de vliegtuigpassagiers en hun kennissen) !! Diegene die passeren betalen NIETS.
Itchy: het aanbod verminderen: wel dan diegene die daar over zagen: de trein eens nemen.
Prijs: de prijs van ons OV is veel te laag ! (men moet een stoppen met een ticket van het OV te vergelijken met een volle brandstoftank)
Ik rijd met een middelgrote auto en die kost gemiddeld 25 eurocent per kilometer.  Als ik dus naar zee rijdt ben ik dus minstens 75 euro kwijt plus parkeerkosten. Met de trein in 2° klas: webdeal: 10,20 euro, standaard: 40,20 euro, railpass: 15,20 euro.  Conclusie: zelfs met 4 personen is het OV goedkoper.

Roland

itchy

#16
Citaat van: rgp op 18 oktober 2012, 08:15:40 AM
Beste,

Voor diegene die denken dat GRATIS bestaat, is er geen hoop meer  >:(
Het OV promoten: wel neem dat die treinen die afgeschaft zullen worden, dan zit er meer volk op en worden ze niet afgeschaft !
Dat van die drie maatschappijen: enkel en alleen de vakbonden en hun aanhangsels wouden dat (en nu nog !)
Zaventem en de PPS: ENKEL de passagiers met bestemming betalen die toeslag (dus de vliegtuigpassagiers en hun kennissen) !! Diegene die passeren betalen NIETS.
Itchy: het aanbod verminderen: wel dan diegene die daar over zagen: de trein eens nemen.
Prijs: de prijs van ons OV is veel te laag ! (men moet een stoppen met een ticket van het OV te vergelijken met een volle brandstoftank)
Ik rijd met een middelgrote auto en die kost gemiddeld 25 eurocent per kilometer.  Als ik dus naar zee rijdt ben ik dus minstens 75 euro kwijt plus parkeerkosten. Met de trein in 2° klas: webdeal: 10,20 euro, standaard: 40,20 euro, railpass: 15,20 euro.  Conclusie: zelfs met 4 personen is het OV goedkoper.

Roland
Roland, mijn punt ivm de PPS Zaventem is: ENKEL de vliegtuigpassagiers die met de trein vertrekken/toekomen, betalen. NIET de andere vliegtuigpassagiers! Terwijl alle vliegtuigpassagiers wel via allerlei toeslagen op de prijs van het vliegtuigticket, bijdragen aan het budget voor de infrastructuur van de hele luchthaven. 19 miljoen vliegtuigpassagiers per jaar, men zou een minieme toeslag niet eens gevoeld hebben. Hoeveel treinpassagiers per jaar? Pas op, dit is een verwijt aan de politiekers die dit hebben mogelijk gemaakt en niet aan de NMBS; de NMBS ondergaat dit ook maar.

En wat de rest betreft: het is aan de NMBS om het verkeer per spoor te promoten, niet aan de reiziger!

Maar bon, jij bent dus van mening dat men bij de NMBS tot nu toe werkelijk ALLES heeft gedaan om de kosten te drukken en dat men, als laatste redmiddel, noodgedwongen ritten afschaft?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Peter

Roland,
Voor een enkel rit van Elzach naar Freiburg (of omgekeerd is de normale (officiele prijs) 4,80 euro. De afstand bedraagd 37 km., maar bijna niemand betaald dat daar. Met een weekkaart (10 ritten) betaal je slechts 2,70 euro per rit.

In verhouding betaal je hier veel meer.
Met de bus of de tram betaal je van Hoboken naar Antwerpen-centraal  0,90 euro
met de trein betaal je hier 2,50 euro voor dezelfde afstand (7 km)
Sinds we beiden gepensioneerd zijn betalen we niets meer met tram of bus, met de trein is het nog altijd 2,50 euro (geen vermindering voor 65+) op korte afstanden
En dan spreek ik nog niet over komfort en properheid op de viertjes die hier rijden.
Ter vergelijking: een foto van het interieur van zo'n Regio Shuttle van de Ortenau S Bahn (die van de BSB zijn ongeveer identiek)
Ps: die zijn allemaal 2 klasse

Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

CiteerPrijs: de prijs van ons OV is veel te laag ! (men moet een stoppen met een ticket van het OV te vergelijken met een volle brandstoftank)
Ik rijd met een middelgrote auto en die kost gemiddeld 25 eurocent per kilometer.  Als ik dus naar zee rijdt ben ik dus minstens 75 euro kwijt plus parkeerkosten. Met de trein in 2° klas: webdeal: 10,20 euro, standaard: 40,20 euro, railpass: 15,20 euro.  Conclusie: zelfs met 4 personen is het OV goedkoper.

Dat lijkt me maar normaal ook dat het openbaar vervoer goedkoper is dan privé-vervoer. Dat is toch de logica achter het hele geval? Een privé-kliniek is ook duurder dan een gewoon ziekenhuis.

Het kan toch niet anders dan goedkoper zijn, anders moeten ze het direct helemaal opdoeken. Dat is een gevolg van schaaleffect. Je vervoert meer mensen in 1 keer dus de vaste kosten spreiden over meer dus zakt de prijs voor iedereen.

Je vergeet er wel bij te zeggen dat dit komt met een andere kost die moeilijker in te schatten is. Met de wagen vertrek ik wanneer ik wil en ga ik waar ik wil. (nu ja, binnen grenzen) Als ik 's morgens om 5.15h wil vertrekken kan ik dat. Voor zo'n voordeelticket moet je vaak na 9h of zo vertrekken (neen, ik heb het niet opgezocht). En als ik 's avonds nog een wandelingetje wil doen na het eten kan ik dat. Ik betaal misschien enkele euro's extra parking maar ik kom wel thuis ipv te moeten "spurten voor de trein van 21h want anders heb ik geen aansluiting meer".

Misschien is dat het prijsverschil waard, misschien niet. Wat je daar noemt van 100 euro voor een wagen (kost + parking) tegen 40 euro/persoon lijkt me dan ook redelijk. Indien echter het spoor zoveel kost als de wagen dan kunnen ze beter de boel afschaffen, morgen en zal ik komen protesteren als ze het niet doen. Ofwel moeten ze iedereen vervangen want loopt er behoorlijk wat mis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

chef garde

Geef toe Johan, (Havoc), "mijn auto, mijn vrijheid" is helaas ook al lang passé, niet??  Autorijden vind ik persoonlijk pure ellende, dorpskernen zijn overbelast met aanschuivende (stinkende) file's waar om de beurt iemand moet parkeren of iemand moet oversteken.  De autostrades zitten vol egoïsten die liever op het middenvak of linkervak rijden en zo weer extra opstoppingen en files creëren, enz enz.  Geef mij maar het openbaar vervoer met al zn nadelen dan, de stress van het autorijden laat ik liever aan een andere vrijwilliger over ...

Wat het afschaffen betreft, het gaat hem idd over treinen met een lage bezetting.  Anderzijds wordt er aan de top miljoenen euro's verbrast aan prestigeprojecten, bonussen, beschermde postjes, en extreem hoge lonen voor 3 managers, want er zijn immers 3 bedrijven ...  We leven in tijden van besparen, maar helaas zijn het de gewone burgers die beknot worden.

We zijn in de loop der jaren ook allemaal mobieler geworden en met een pak meer dan bv 25 jaar geleden ook, toen de hoofdbezigheid na het werk erin bestond om met de collega's nog wat pinten te gaan pakken op café.  Nu moeten we na het werk nog gaan fitnessen, daarna naar de drive-in om iets te eten, we spelen BOB voor die andere 4 gasten die mee zijn en in het terugkeren naar huis rijden we nog om naar de nachtwinkel voor een blikje bier ...

itchy

Citaat van: chef garde op 18 oktober 2012, 13:14:33 PM
Wat het afschaffen betreft, het gaat hem idd over treinen met een lage bezetting.
En dan? Als een produkt niet goed genoeg verkoopt, moet je het niet uit de rekken halen maar zorgen dat het wél goed verkoopt. In het boek "Op dood spoor. De NMBS en het reizigersleed" uit 1995 (!) beschrijft Philippe Janssens haarfijn hoe de NMBS systematisch haar eigen produkt doodknijpt. Het is er sindsdien niet op verbeterd, integendeel.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Havoc

CiteerGeef toe Johan, (Havoc), "mijn auto, mijn vrijheid" is helaas ook al lang passé, niet??  Autorijden vind ik persoonlijk pure ellende, dorpskernen zijn overbelast met aanschuivende (stinkende) file's waar om de beurt iemand moet parkeren of iemand moet oversteken.  De autostrades zitten vol egoïsten die liever op het middenvak of linkervak rijden en zo weer extra opstoppingen en files creëren, enz enz.  Geef mij maar het openbaar vervoer met al zn nadelen dan, de stress van het autorijden laat ik liever aan een andere vrijwilliger over ...

Akkoord, ik sta ook meer in de file dan me lief is. Maar concreet wat mijn woon-werk verkeer betreft: 12.5 km. Met de wagen 15 tot 45 minuten naar gelang de file. Met de tram 1h15 minuten en dan heb ik geluk dat ik op 5 minuten van de halte woon en vlak voor het werk kan afstappen, zonder overstappen. Als ik er de trein moet bijhalen ben ik nog langer onderweg. Voor mijn vorig werk was het nog erger: 35-40 minuten met de wagen, 1h30 met de trein-tram. Dat is toch geen alternatief?

CiteerAnderzijds wordt er aan de top miljoenen euro's verbrast aan prestigeprojecten, bonussen, beschermde postjes, en extreem hoge lonen voor 3 managers, want er zijn immers 3 bedrijven ... 

Tja... typisch dit landje zeker? Waarom overal nieuwe stations gaan neerpoten als je toch de lijnen opdoekt? Neem nu Dendermonde. Gaan ze een nieuw station zetten. En dan lees ik hierboven dat ze er zoveel treinen gaan afschaffen? Waar is die logica? Of is er een architect(enbureau)/aannemer met de goeie partijkaart die wat werk kan gebruiken?

Ik heb ook nog geen goed antwoord gehoord waarom in Duitsland wel zaken kunnen (privaat rijden aan dezelfde prijs als gesubsidieerd) maar hier niet. En Duitsland lijkt me nu niet het land waar zoiets kan door je aan alle regels te onttrekken en "de cowboy" uit te hangen. Vakbonden kennen ze daar ook.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Beste,

Peter, waarom zou een 65+ vermindering moeten hebben ?
En dat de treinen properder zijn ? Logisch, ik heb 12 jaar in Duitsland gewoond en kan alleen maar zeggen: moest de doorsnee Vlaming de helft van de opvoeding hebben als het gaat over het gebruik van gemeenschapsgoederen, de treinen er piekfijn zouden uitzien.  Maar die Vlaming die kijkt liever weg als er ene er een zootje van maakt, dan een opmerking te maken.
Itchy, de NMBS moet promoten ?  Wat dat ge de vroege trein waar nu twee man en een paardekop opzit moet nemen om hem rendabel te maken ?  Er is een trein op lijn 35 met een gemiddelde bezetting van TWEE reizigers.  Moet dat door de gemeenschap betaald worden ?
Een product dat niet goed verkoopt wordt wel degelijk uit de rekken gehaald, dat is basiseconomie.
Stations: ik zit "per ongeluk" in die branche.  Als er nu iets is dat geld OPBRENGT zijn het wel de stations.  Winkeliers vechten voor een concessie in een vernieuwde station en dit trekt ook extra reizigers aan: het zijn dus geen prestigeprojecten.
Wat ik wel weet is dat men er systematisch van uitgaat dat een trein er langer over doet dan met de auto; en eerlijk ik ook tot wanneer ik de moeite heb gedaan om het te checken voor een rit van Begijnendijk naar Saint Ghislain en wat bleek ?  Ondanks twee overstappen en geen optimale verbinding deed ik er dezelfde tijd over of moest ik meer kilometers doen om sneller te zijn.
De trein is zeker niet perfect, de NMBS is zeker niet perfect, maar ik heb voor veel afstanden (en ik reed graag met de auto) de auto al lang laten staan.

Roland

itchy

Citaat van: rgp op 18 oktober 2012, 19:42:43 PM
Een product dat niet goed verkoopt wordt wel degelijk uit de rekken gehaald, dat is basiseconomie.
Nee dat is niet waar. Misschien ligt je produkt niet op de juiste plek in je winkel, is het slecht verpakt, is de beschikbaarheid te wisselvallig,... je kan er natuurlijk voor kiezen om je dat allemaal niet af te vragen hé, maar dan kan je op termijn je winkeltje wel sluiten. Ook dat is basiseconomie.


Je haalt een voorbeeldje aan van lijn 35, wel hier is een ander voorbeeldje.


Lijn 28: Brussel West is qua infrastructuur een zware investering geweest, voor alle partijen (Infrabel, NMBS, MIVB, Brussels gewest, noem maar op). De perfecte overstapplaats trein - metro, je kan er op élke Brusselse metrolijn stappen (onlasting van de jonction Nord-Midi, iemand?). En wat doet de NMBS? Ze leggen om te beginnen al maar vanuit één richting (Jette/Dendermonde) een belachelijk lage frequentie treinen in (2 boemeltreinen per uur en dan nog enkel tijdens de kantooruren -zelfs minder in de ochtendspits! - noem ik geen voorstadsnet) met barslechte aansluitingen, gevolg: geen kat op die trein. Om de vergelijking met ons winkeltje nog eens door te trekken: sjieke winkel, alleen ligt er zo goed als niks in de etalage. Het officiële standpunt van de NMBS is trouwens dat het organiseren van (voor-)stadsvervoer de taak is van de MIVB, en niet van hen. Waarvan akte.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Gerolf

Ik ben intussen bijna 27 jaar pendelaar op lijn 12, vanuit het Antwerpse naar Essen.
Langzaam maar zeker heb ik de dienstverlening van de NMBS zien verminderen.
Ik woon vlak bij een station in Mortsel, maar de aansluiting naar Essen was nooit interessant, zeker niet op heel vroege en heel late momenten.
Dus meestal opstappen in Berchem. Ik ga nu even geen boom opzetten over de fietsenstallingen daar of elders.
... en ik ga ook niet beginnen over openingstijden van wachtzaal en loketten, of zelfs van toiletten ...

In het begin van mijn loopbaan reed er een directe trein Antwerpen-Centraal - Essen.
Die deed daar 22 minuten over. Vanuit Berchem was dat dan 28 minuten, want er moest kop gemaakt worden.
... en dan denk je dat het na de aanleg van de noord-zuid verbinding onder Antwerpen zou verbeteren ?
Nu is de "snelste" een IR met een vijftal tusenstops, goed voor 35 minuten vanaf "de central"
Vroeger reed die ook in het weekend, maar dat is al lang niet meer zo: een L-trein met 12 stops, en ongeveer 50 minuten
Die L-trein "onderschepte" ik lang in Antwerpen-Oost, en dat scheelde een hoop in reistijd. Maar ja, dat station is nu ook gesloten

Even heel concreet: De laatste tijd moet ik om 4:30 uit de veren omdat ik anders niet om 7:30 (!!) op mijn werk ben. Ocharme 42 km ver!
Toegegeven, ik bouw wat reserve in (fiets kan lekke band hebben, trein kan storing hebben - vooral dat laatste gebeurt regelmatig)

Bij elke nieuwe dienstregeling werd er wel iets gesnoeid: de allereerste of de allerlaatste trein, langer onderweg, minder treinen, ...
... en dus hou ik mijn hart vast voor 9 december  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

CiteerStations: ik zit "per ongeluk" in die branche.  Als er nu iets is dat geld OPBRENGT zijn het wel de stations.  Winkeliers vechten voor een concessie in een vernieuwde station en dit trekt ook extra reizigers aan: het zijn dus geen prestigeprojecten.

Serieus? Als ik kijk naar de frequentie waarmee de uitbaters veranderen dan lijkt me dat anders te zijn. Ook nogal wat leegstand. In het begin misschien maar als het nieuwe eraf is... En of er mensen zijn die de trein nemen omwille van de winkels in het station? Sorry, dat gaat er niet in. Als dat waar is noem het dan een shoppingcenter maar geen station.

CiteerWat ik wel weet is dat men er systematisch van uitgaat dat een trein er langer over doet dan met de auto; en eerlijk ik ook tot wanneer ik de moeite heb gedaan om het te checken voor een rit van Begijnendijk naar Saint Ghislain en wat bleek ?

Fijn, je hebt een voorbeeld gevonden. Kijk ook eens voor Zellik-Gentbrugge terwijl je bezig bent. Dat is 55 km met de wagen tegen de spits in, 35-40 minuten naar gelang je rijstijl. Met de trein 1h31 en dan 30 minuten te voet naar het werk. Zellik-Kortrijk mag ook van mij part. Of Zellik-Ukkel (Kallevoet) dan ben ik nog wel 20 minuten te voet van het werk. Zelfs geen idee hoe ik naar Kruibeke zou geraken of hoelang dat zou duren. En dat zijn allemaal trajecten die ik maanden/jaren gedaan heb. Probleem is dat niet alle verplaatsingen beginnen en stoppen om de hoek vn een station.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

factageklerk

#26
Inderdaad op sommige treinen zit idd. een lage bezetting en meestal was het dan nog spoorwegpersoneel dat op hun werkplek of depot moesten geraken (ik maakte er destijds zelf gebruik van). Die treinen zou men niet mogen schrappen. En wat die properheid betreft kan ik Roland helaas niets anders dan gelijk geven. Een trein die s'ochtends het depot verlaat is  s'nachts gepoetst, kom eens kijken na het spitsuur wat voor een "bazaar" je allemaal vind ;metro's,blikjes,resten van broodjes....... hetzelfde ook voor de netheid van de stations als de ochtendploeg zijn shift gedaan heeft is het ook steeds proper maar lang :'(.
 

Lukas

Hoi,

Wat lijn 28 betreft heb ik een suggestie:Laat de IC K langs Brussel West rijden.Waarom zeg ik dit?De IC K moet nu voor een klein stuk op lijn 50A en dit tot de vertakking Lombeek.Het is in mijn ogen beter om de IC K langs Brussel West te laten rijden.Zo geef je Brussel West een IC verbinding en komt er op de drukke lijn 50A plaats vrij voor andere treinen en kunnen de treinen van de IC K makkelijker naar koker 1 van de Noord Zuid verbinding.

Lukas
LEVE HLR 73,74 EN 82

rgp

Beste,

Itchy,

Idd lijn 28: ik denk dat je daar alle 10 minuten een trein mag inleggen, zolang dat de veiligheid niet gevoelig verbeterd zal er niet veel volk geneigd zijn om als het donker is, de stations van Brussel West, Bockstael te gebruiken.  En de veiligheid is niet alleen een taak van de NMBS, MIVB, politie maar vooral van justitie (wat daar loopt het behoorlijk mis)  Sla maar eens de berichten in verband met die beide stations na: diefstallen, verkrachtingen, ....

IC K: diegene die niet Brussel West zullen u dankbaar zijn: weer zoveel extra minuten reistijd.

Winkels in stations: niets leeg in Brussel zuid, Brussel Centraal en Brussel Noord, Antwerpen, Luik, Namen, Gent.

Het voorbeeld: wel dat is hem juist: ik zeg niet dat je met de trein altijd sneller bent: maar stellen dat je met de auto altijd sneller bent is niet waar; men kijkt niet eens naar alternatieven.

De auto zal het vele trajecten beter doen, dat komt dan vooral door onze erbarmelijke ruimtelijke ordening: lintbebebouwing.

Ik woon inderdaad kort bij een treinhalte.  ik denk zelfs om opnieuw te bouwen en één van de belangrijkste parameters is: nabijheid van openbaar vervoer: dit laatste geeft men een nettowinst van 500 euro per maand (= kostprijs voor een tweede auto)

Roland

Havoc

CiteerHet voorbeeld: wel dat is hem juist: ik zeg niet dat je met de trein altijd sneller bent: maar stellen dat je met de auto altijd sneller bent is niet waar; men kijkt niet eens naar alternatieven.

De auto zal het vele trajecten beter doen, dat komt dan vooral door onze erbarmelijke ruimtelijke ordening: lintbebebouwing..

Ik woon inderdaad kort bij een treinhalte.  ik denk zelfs om opnieuw te bouwen en één van de belangrijkste parameters is: nabijheid van openbaar vervoer: dit laatste geeft men een nettowinst van 500 euro per maand (= kostprijs voor een tweede auto)

Zelf woon ik op minder dan 5 minuten te voet van een station, daar is ook een tramhalte en bushalte van de MIVB en op de hoek van de straat een bus van De Lijn. Dus wat openbaar vervoer betreft denk ik dat ik prima gelegen ben. En toch is het nog nooit een alternatief geweest. Ik zou het niet erg vinden om het te gebruiken want ik lees ook liever een boek dan in de file te staan.

Ruimtelijke ordening is inderdaad een ramp, maar het is niet de lintbebouwing die het probleem is. Men heeft systematisch alle werkgevers en diensten de stadskern uitgedreven. Fabrieken staan buiten de stad, winkelcentra ook. In Asse heeft men de politie uit het centrum gehaald en 5 km buiten de kern gezet in een zone waar minder dan 1 bus per uur komt.

Komt daarbij dat er totaal geen afstemming is van aansluitingen tussen treinen onderling en bussen/trams. Als de trein 5 minuten toekomt na dat de enige bus om het uur naar een industriezone vertrekt dan is het openbaar vervoer geen alternatief. En voor zo'n problemen zijn de 2 partijen doof van hun exploitatie is het belangrijkste.

En er zijn ook de veel te idealistische ideëen van de voorstaanders van openbaar vervoer. Openbaar vervoer is fantastisch voor woon-werk verkeer of lange afstanden. De rest is bedenkelijk. Neem nu de hetse rond dat winkelcentrum in Vilvoorde. Daar gaan ze het fileprobleem op de ring oplossen met enkele bussen. Dat is toch reinste onzin! Iemand die naar een winkelcentrum gaat om te winkelen die neemt de wagen. Gewoon omdat je niets kan meenemen op de bus. Al eens een bak bier meegenomen? Of een frigo? Iemand die wat gaat flaneren die kan dat doen. Maar blijf realistisch.
Met vakantie voor onbepaalde duur.