Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

nmbs type 65/75

Gestart door riksketrein, 25 december 2005, 16:56:36 PM

riksketrein

?Heeft er ooit al iemand het idee gehad om een type 65 (of 75)
te bouwen op basis van een roco 62 ?:0
De twee types lijken mij, op de dakpartij na, identiek te zijn.
Zo ja, tips ????
Een foto van de zijkant zou ook al veel helpen !:I
Groetjes,
Rikske.

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Hallo, [8D]

De reeks 65/75 ex 213 werd reeds uitgebracht door een kleinserie handelaar ergens tussen Charleroi en Mariembourg.

De juiste plaats ken ik niet [:(] maar je kan de man nogsteeds vinden op beurzen met zijn modellen, die zeer redelijk zijn [:I] . Deze worden echter geleverd op een athearn onderstel omdat de plastieken kasten niet passen op een Roco 62/63 onderstel [}:)] .

Dacht dat de naam van de firma "PARSIFAL Productions" of iets in die aard was.

Met vriendelijke groeten, [^]

Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

riksketrein

Dank aan FREMO voor de info !
"Parsifal Productions" is mij bekend.
Ik heb met hem ooit contact gehad i.v.m. een kap om een lima-800
1e klasse te maken, want die heeft hij ook.
Hij bleek een ex-machinist te zijn, die nu nog steeds met treinen bezig is, maar dan in het klein.
Wat betreft de reeks '65, blijf ik erbij dat je die op basis van een roco 62'er moet kunnen maken.
'k Zal eens in mijn eigen uitgebreide archieven moeten duiken om foto's te vinden.  

guy holbrecht

Ik ben even gaan grasduiden in de tekeningen van Rik De Bleser. Daar valt alvast op dat de dakpartij van een reeks 62 grondig afwijkt van een reeks 65. Op het dak van de 62 vind je twee roosteropeningen voor de ventilators terug, vlak achter ??n van de bestuurdersposten. Op de reeks 65 is dat maar ??n rooster en dat bevindt zich meer naar het midden van de loc toe. Het daksegment met het rooster eindigt midden de middendeur in de kast. Een tweede verschil vind je in de zijroosters. Deze staan telkens ter hoogte van de ventilatorroosters op het dak. Dus bij de 65 meer naar het midden toe. Een derde verschil is de radstand tussen de draaistellen. Bij een reeks 62 bedraagt die 9300 mm, bij een reeks 65 is dat 8500 mm. De draaistellen zijn trouwens van een ander type. Ook de onderbouw (de dieseltanks en dergelijke)heeft een andere vorm. Het zal dus heel wat werk vergen dergelijke ombouw te realiseren, als je het tenminste goed wilt doen. Wellicht is een kast van Parsival de beste oplossing, maar dan wel op een min of meer aangepast Roco-chassis.

Groeten,
Guy

ERVIN

Heeft het "Klein Modelbahn"ooit geen reeks 65 uitgebracht,of vergis ik mij?

Kedeng Kedeng

Ik heb hier een foto gevonden van 65 in model, en deze tekst staat er bij
(ik zelf versta geen frans dus weet nie wat er staat):

Cette s?rie de six machines a remplac? les locomotives de manoeuvres de la s?rie 72 au port d'Anvers et a donc ?t? renum?rot?e s?rie 75 en classe de locos de manoeuvres...

Toutes les machines ont ?t? radi?es et 5 d'entre elles revendues en Italie...

Hobby Verborgh les a reproduites en miniatures



misschien ben je er iets mee.

http://users.skynet.be/trainminiature/Accueil.html

ERVIN

Heb even wat opzoekwerk gedaan,het was de reeks 60 die "Klein Modelbahn"ooit heeft uitgebracht.

riksketrein

Dank jullie allemaal !
Het is dus blijkbaar toch niet zo evident als ik dacht !
Is die versie van Hobby Verborgh nog beschikbaar ?

Bert Ossevoort

De puzzel is bijna compleet als je goed kijkt zijn de draaistellen van een reeks 65/75 gelijk aan de draaistellen van de reeks 60 dus het kleinmodelbahn model .
Ontstaat er een keuze die afgieten op een ander onderstel plaatsen of ,dat onderstel te gebruiken en een roco kap /of parcifal kap daarop plaatsen.
Leuk project denk ik ,succes er mee.
Bert.