Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Decals met de injectprinter maken

Gestart door modeltreinbart, 11 oktober 2012, 02:12:55 AM

modeltreinbart

Heeft er iemand ervaring met het maken van decals met een injectprinter?
Deel ze even hier want ik zou er graag ook willen maken .
De belangrijkste vragen dat ik heb is welk papier juist te gebruiken? en is deze in A4 Formaat?
Welke handeling en producten zijn er nog nodig voor je begint met weken van de decals?
En wat te doen na het kleven van de decal? Zijn er producten die je moet gebruiken voor de nabehandeling?

Alvast bedankt op voorhand voor de to do's en de not to do's.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

Ik heb er intussen een aantal gemaakt, en gebruik de producten van microscale:
  • soort papier? Welke het beste is weet ik niet, maar Conrad heeft sinds kort zowel wit als transparant decalpapier, 9.99 voor 2 A4's. Dat papier heb ik nog niet gebruikt, wel een vel dat ik ergens anders had gehaald. Ik vermoed dat het van dezelfde fabrikant is.
  • Na afdrukken en goed drogen, microscale liquid decal film dun aanbrengen (airbrush of zacht penseel) en opnieuw goed laten drogen
  • Ondergrond inpenselen met micro set
  • Decal in lauw water, eventueel wat detergent.
  • uitlijnen, met zacht penseel en wat micro set aandrukken (luchtbellen en water onderuit duwen
  • afwerken met vernis, ...
Als je veel reliëf in je ondergrond hebt: micro sol ipv micro set gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Dit gaat je niet veel helpen maar toch: bij mij loste de inkt steeds terug op, telkens ik er met eender welk vochtig product op kwam. Misschien iets te maken met het soort inkt dat deze printer gebruikt?
Nogal lastig voor een decal!
De oplossing: een laserprinter. (En nu niet steigeren: die dingen kosten tegenwoordig "bijna niks" meer)
Die decalvellen (A4) haal(de) ik bij de lokale bouwdozenwinkel.
De producten van Microscale die Gerolf aanhaalt kan ik ook aanbevelen.

Steven123

Citaat van: Huugooke op 11 oktober 2012, 10:26:37 AM
...
De oplossing: een laserprinter. (En nu niet steigeren: die dingen kosten tegenwoordig "bijna niks" meer)
Die decalvellen (A4) haal(de) ik bij de lokale bouwdozenwinkel.
...

En voor de mensen die geen laser printer wensen aan te schaffen; ik prop al m'n decals (digitaal) op een A4 en geef dat op usb-stick af in de lokale copyshop, die gebruiken daar altijd een laserprinter en het kost me tussen 0,50 - 1,00 € per A4.  (Decal papier gaan ze daar niet hebben, maar je zou dat kunnen meepakken en het daar op laten printen)

Je betaald dan per a4, dus ik dupliceer altijd de decals om alle witte gaten op te vullen, of denk even na over wat ik in de toekomst zou kunnen gebruiken (decals). Ik had thuis zowel last van water-oplosbare inkt als onnauwkeurige prints.
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

kasteel

toch even opletten want er bestaan 2 soorten decals - een voor inkjet en een voor laser printers
of ze echt verschillend zijn weet ik niet maar ze worden wel onder een ander product nummer verkocht
Jan

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 11 oktober 2012, 10:26:37 AM... bij mij loste de inkt steeds terug op, telkens ik er met eender welk vochtig product op kwam. ...
De liquid decal film helpt hiervoor. Dun aanbrengen, en indien je het met een zacht penseel doet: snel verven, en niet teveel wrijven, en natuurlijk goed laten uitharden
Een laser is niet per sé nodig, met een inkjet kan het ook. Bart vroeg trowuens om raad met zijn inkjet
Ik heb geprobeerd met andere vernissen ipv die decal film van Microscale, maar (tot nu toe) geen geschikte gevonden: de kleuiren gingen allemaal vloeien.
Op het goeie moment de decal uit het water halen is natuurlijk ook belangrijk ;-)

Nog een tip om niet in één keer een volledige A4 te moeten gebruiken: alle decals op een rijtje bovenaan je blad, en na uitharden van je print vlak er onder haaks afsnijden. Het blad kan daarna nog een keer door de printer. Zo heb ik één vel wel een keer of 6 gebruikt voor het "op" was  ;)

(en uiteraard decalvellen voor een inkjet gebruiken)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Inkt voor een inktjet is steeds wateroplosbaar. Daarom na afdrukken een beschermlaag opzetten.
Ik gebruik vernis en dat werkt uitstekend.
Tegenwoordig gebruik ik een ander type printer, maar das off topic.
IK geloof dat dit topic reeds de revue gepasseerd is en ook al in msm stond.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Driesel

Citaat van: ToThePoint op 11 oktober 2012, 15:15:19 PM
IK geloof dat dit topic reeds de revue gepasseerd is en ook al in msm stond.
Inderdaad, zelf heb ik er al een artikeltje over geschreven in MSM 103. Op het forum heeft vooral Kees-Jan al veel tips gegeven.
Citaat van: modeltreinbart op 11 oktober 2012, 02:12:55 AM
De belangrijkste vragen dat ik heb is welk papier juist te gebruiken? en is deze in A4 Formaat?
Er bestaan zoals hierboven reeds gemeld idd twee soorten decalpapier: papier voor inktjet-printers en voor laser-printers. Voor laser-printers zou geen fixerende laag nodig zijn na het printen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Na het printen met een inktjet moet er een fixerende laag op de inkt komen, anders loopt je inkt inderdaad uit na het weken. Ik gebruik sneldrogende blanke lak uit de Hubo.
De vellen papier zijn niet van het A4-papier: ze zijn iets breder (ik dacht dat het te maken had met een Amerikaans formaat)



Huugooke

Citaat van: ToThePoint op 11 oktober 2012, 15:15:19 PM
Inkt voor een inktjet is steeds wateroplosbaar. Daarom na afdrukken een beschermlaag opzetten.
Ik gebruik vernis en dat werkt uitstekend.
Ook bij het bespuiten met vernis loste bij mij de inkt op. Verkeerde vernis? Ongeduld? Slechte printer?

Het experimenteren werd me wat te duur, en omdat ik toch een nieuwe printer nodig had...

Misschien het effect eens proberen op gewoon papier voor je het dure decal-vel gebruikt.

ToThePoint

Citaat van: Huugooke op 12 oktober 2012, 10:08:17 AM
Citaat van: ToThePoint op 11 oktober 2012, 15:15:19 PM
Inkt voor een inktjet is steeds wateroplosbaar. Daarom na afdrukken een beschermlaag opzetten.
Ik gebruik vernis en dat werkt uitstekend.
Ook bij het bespuiten met vernis loste bij mij de inkt op. Verkeerde vernis? Ongeduld? Slechte printer?

Het experimenteren werd me wat te duur, en omdat ik toch een nieuwe printer nodig had...

Misschien het effect eens proberen op gewoon papier voor je het dure decal-vel gebruikt.

Vernis op waterbasis hoogstwaarschijnlijk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

modeltreinbart

Als jullie willen mogen jullie ook foto's plaatsen van hoe je te werk gaat dit kan als voorbeeld dienen en mogelijk ook andere mensen hun fouten verhelpen eventueel ook foto's van waar het fout mee gegaan is zodat de mensen met know how kunnen uitleggen wat je beter zou doen , Dit draadje kunnen we dan ineens als hulplijn gebruiken voor mensen die de stap ook willen onder nemen. Lijkt dit voor jullie ook een goed plan?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)