Lokomotief weigert te starten, decoder probleem

Gestart door T03, 10 oktober 2012, 12:56:02 PM

T03

Beste Allen,

problemen met een nieuwe Brawa BR98, decoder standaard gemonteerd met sound, ESU  V4 - 21 polig.
Wordt gebruikt met Uhlenbrock Intellibox IR.
Lok rijd tijdens een tiental minuten over een lengte van +/- 4 meter heen en terug.

Daarna, voor onbegrijpelijke reden, bij het veranderen van richting weigert de loc te bewegen, lichten aan, sound draait op volle toeren onaangezien lage of hoge snelheid zelfde geluid, volle toeren.
Enkel op snelheid 0 veranderd het geluid (stilstaande lok)
Als ik nadien de lok op de programmeerrail plaats krijg ik foutmelding, geen lok aanwezig.
Na een paar keer proberen is ze dan wel aanwezig.
De parameters terug standaard geplaatst (CV8 op 8 ) zelfde resultaat.

Dit is mijn eerste 21polige decoder gestuurde lok, alle anderen zijn  8polige en rijden zonder probleem
Ligt het aan de centrale ? Oververhitting decoder ?

Heeft iemand dergelijke ervaring al meegemaakt, voorstellen,oplossingen....laat maar iets van je weten.

Dank u
SpGr ;)
Marc
"I have a train riding in my brain"

thor

hey, heb een gelijkaardig probleem ook al voorgehad - vermoedelijk is de decoder stuk, de geest gegeven met andere woorden.

a) inleveren bi je treinhandelaar, laat hem daar voorafgaandelijk testen, vooraleer een nieuwe decoder te plaatsen.
b) een andere mogelijkheid tot malfunctioneren kan zijn dat je je loc een virtueel adres hebt gegeven op je Intellibox, in dat geval staat er een sterretje achter de loc op de IB display,dat is fout. Voor de loc op de IB moet een 'd' staan.
Check even aub, zoniet stap'a' volgen vangegeven verklaring.
succes ermee
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Huugooke

Als het werkt, en dan niet meer werkt, en dan na een tijdje weer werkt, dan kan dat inderdaad een temperatuurprobleem zijn.
Alle aangesloten uitgangen zijn toch binnen de grenzen belast?
Ook met die connector zelf heb ik al eens problemen gehad. Zit die wel degelijk goed vast? Daar kan ook een slecht contact optreden door verhitting of trillingen, dat zichzelf herstelt na afkoeling.

Peter

Ik vermoed dat Marc een originele Brawa baureihe 98, digitaal met sound heeft gekocht. (is goedkoper dan een DC model met daarna sounddecoder)Indien dit zo is: Gewoon terug naar de winkel en een andere vragen of (als je Duits spreekt) naar Brawa bellen. die zijn zeer vriendelijk en hulpvaardig.
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Marc,

Niet aarzelen, maar meteen naar Brawa in Duitsland sturen. De Belgische handelaars doen immers niet meer en daar blijft hij omwille van de kosten vaak nog onnodig liggen totdat ze meerdere locs kunnen opsturen. Goede service!

Als je de loc naar Brawa stuurt voeg er dan een uitgebreide zo mogelijk in het Duits geschreven foutenanalyse bij, zodat ze weten waar ze moeten zoeken. Naar hetgeen wat je hier geschreven hebt, denk ik dat de decoder de geest gegeven heeft. Een goe half jaar geleden heeft een vriend van mij het zelfde met een Brawa loc aan de hand gehad; opeens wilde niets meer!

Zelf moet ik ook nog een loc met een defecte decoder opsturen; in mijn geval laat zich het rijgedeelte perfect instellen, maar het sound gedeelte is waarschijnlijk hemelen.

Jacques Timmermans

ronald felix

Halo,

Inruilen is zeker de eerste optie, maar dat kan lang duren.

Blijkbaar wordt de motor tijdelijk niet bereikt door de decoder.

Zit de decoder goed vast. zitten de lipjes goed tegen de motor ?

Groetjes

Ronald

Ronald

T03

Bedankt kollega's voor jullie reacties, zal ik rekening mee houden, geruststellend om te weten dat ik niet de enige ben met een verkeerd lopende Brawa en decoder. Dacht al dat er iets verkeerd was met mijn centrale & 21polige decoders! :o
Ik ga er in de korste tijden terug mee naar de winkel.
Ja het is een oorspronkelijk ingebouwde decoder.
Nee er staat geen * achter het adres.

SpGr ;)
"I have a train riding in my brain"