Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zelfbouw wisselaandrijving met servo’s

Gestart door Geert, 09 oktober 2012, 15:05:33 PM

Geert

Ik heb dit maar bij denkpistes geplaatst omdat dit nog niet een volledig uitgewerkt concept is, maar tot nu toe werkt het in een testopstelling goed. Mogelijk zijn er opbouwende of zelfs kritische opmerkingen die het concept kunnen verbeteren.

Eerst een filmpje:  http://youtu.be/O0ZHCr578Sk


De servo overgang is redelijk traag (zie naar beweging puntstuk) maar dat is een kwestie van enkele waarden aan te  passen.  De wisselaandrijving op de film is deze met analoge elektronica opgebouwd uit enkele basiscomponenten.  (zie verder)

Het mechanische deel:


Een RSV lasstaaf (meestal  L 1m D 1mm) wordt aan het uiteinde rond een iets dikkere staaf gewikkeld onder een hoek van 90°. Het uiteinde mag er blijven uitsteken over enkele cm, ook onder een hoek van 90°


Aan de iets dikker staaf soldeer je een koper plaatje van enkel tienden mm dik aan. De breedte van dit koperen plaatje moet net passen tussen de wisselmechanisme (in mijn geval deze van K-rails) Verder wordt dit koperen plaatje al twee maal voorgebogen onder hoeken van 90°.



Deze pin met plaatje buigen we nu verder over wisselmechanisme van de wissel zodat deze goed vast zit, en loodrecht onder de wissel blijft hangen.
Nu zie je een opstelling van de aandrijving (zonder de treintafel, demping enz...) Door de staaf heen en weer te bewegen kan je de wissel verzetten.



Daar waar de wissel komt boren we een gat door de treintafel waar de pin doorgestoken wordt.



Nu kunnen we de het uiteinde van gewikkelde lasstaaf over deze pin glijden en schuifbaar bevestigen onder de treintafel.  Na uitlijning kan ook de servo bevestigd worden aan de lasstaaf via een stukje kroonsteen (zwart) Hiermee kunnen we nog wat bijschuiven indien nodig.  Dit is geen vaste opstelling wissel-wisselaandrijving! Immers de wissel kan eenvoudig weer van zijn plaats genomen worden indien hier later problemen mee zijn. De aandrijving onder tafel blijft wel zitten.
Op de foto zie je ook nog een kroonsteentje met enkel gebogen pinnen aan. Nu worden hiermee de LEDjes zoals op het  filmpje mee aangestuurd. Kan ook gebruikt worden voor puntstukpolarisatie. Maar eigen kent dit zijn oorsprong in servoaansturing met µC. Deze meetpinnen, zoals ik ze noem, geven aan wanneer de µC geen pulsen meer moet doorsturen naar de servo.  Door het verdraaien van de hefboom kan ik de eindstand instellen.  Je moet alleen zien dat deze bereikbaar zijn, of dat je best lange armen hebt.



De servo's en elektronica staan aan de zijkant van de treintafel zodat deze goed bereikbaar zijn voor vervanging.  De staaf zoals deze op de foto is een industriële aardingsklem van 5mm dik (afbraak van t'werk) Ook hier is het mogelijk de servo's optimaal horizontaal en vertikaal uit te lijnen. Vervanging is een fluitje van een cent...



De elektronica zoals op het filmpje is deze:







Maar zelf stuur ik de servo's aan met µC via MM protocol. Ondertussen ook al software geschreven voor DCC protocol, maar nog niet verder ontwikkeld tot iets bruikbaar. Dit was meer uit nieuwsgierigheid hoe dit protocol eigenlijk werkte.



Als je het handig aanpakt dan kan je heel de servoaansturing onder tafel binnen een hoogte (of diepte) van 1cm houden zodat je schaduwstation of wat dan ook, niet gehinderd wordt door servo opstellingen die veel hoger zijn.

meer info analoge servo aansturing
meer info µC servo aansturing

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

jacques timmermans

Geert, Aan de werking twijfel ik niet, echter is de terugmelding voor de positiebepaling van de wissel en of een eventuele hartstukpolarisatie wel er rudimentair uitgevoerd. Hieraan heb ik toch mijn twijfels; Hoe goed zullen de contacten de elektrische stroom door de invloed van corrosie na enkele jaren dienst nog geleiden? Hier zijn hulpcontacten al dan niet met een bladveer uitgerust de betere keuze.

Jacques Timmermans

Geert

Terechte opmerking Jacques,

Zoals ik al schreef, ik gebruik RSV staal. Dat corrosie hier invloed op heeft betwijfel ik? Wat wel mogelijk een probleem kan worden is inbranden van de contacten. Maar daarvoor heb je redelijk wat stroom nodig tijdens de onderbreking. Dat zie ik ook niet direct gebeuren, of je moest de wissel verzetten op het moment dat de lok daar stroom afneemd  ;) (i.g.v puntstukpolarisatie)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

Ik verwacht problemen met uw elektronische sturing.
De basis op zich is goed, maar een lok die daar voorbij rijd kan wel het een en ander in de war sturen.
Afschermen die zaak en ontstoren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI