Start from scratch...

Gestart door Ivan_ROSSEM, 03 oktober 2012, 20:12:32 PM

Ivan_ROSSEM

Beste forumleden,

Sinds kort heb ik een huis gekocht waar ik een zee van plaats heb om een modespoorbaan te bouwen.
Eén van de 5 slaapkamers staat namelijk volledig leeg en die is toch al vlug zo'n 3,50 op 4 meter.
Aangezien verbouwen en renoveren geld kost is er wel maar een klein budget voorhanden.
Mijn idee was aldus om te starten op een doorsnee eettafel die hier nog ergens verloren staat.
Die tafel zou ik desgevallend kunnen inkorten in de langsrichting opdat ik niet te ver zou moeten reiken indien er aan de overzijde een trein ontspoort.
Het is namelijk de bedoeling dat de tafel tegen een muur komt te staan, vandaar.

Ik zou dus willen starten met iets goedkoop maar wel degelijk en dat nadien ook kan dienen om verder op uit te breiden.
Ik denk dat de HO schaal wel het meest toegankelijke zal zijn voor een beginner zeker?
Over digitaal of analoog ken ik de ballen, het is vooral de bedoeling om in het prille begin gewoon wat te rangeren en rondjes te draaien op een ovaaltje of zo.
Ik dacht dus aan een starterpakketje waar een loc, wagonnetjes en een wissel of twee, drie inzitten.

Mettertijd zou ik graag naar een haven thema willen gaan met insteekdok, kade met portaalkraan, walkraan of Gottwaldkraan waar dan zogezegd de containers van boord gaan middels die portaalkraan en opgepakt worden door Stradlle Carriers om die vervolgens dan op een wagon te pleuren.
Een stukgoedkaai zou ik ook graag willen waar dan vooral Coils en Poutrelles geladen/ontladen worden.

Op die kaai komen dan uiteraard de sporen te liggen waarop ik dan volop zou kunnen gaan rangeren en goederen wegvoeren naar een ander deel van de baan.

Nou, wat heb ik nu nodig om mijn eerste stapjes te zetten volgens jullie rijk inzicht?

Dank bij voorbaat.

Ivan

Gerolf

Citaat van: Ivan_ROSSEM op 03 oktober 2012, 20:12:32 PMNou, wat heb ik nu nodig om mijn eerste stapjes te zetten volgens jullie rijk inzicht?
Volgens mij is je eerste prioriteit (veel) informatie. Dat kan
- via een modelspoorclub in je buurt (je woont in Merksem, daar is er alvast eentje, in het Antwerpse zijn er nog enkele.
- door een bezoekje te brengen aan een modelbouwer in je buurt (die zijn er zeker ook)
- (enkele) goede boeken, tijdschriften, ... door te nemen
- door zeker naar de expo in Mechelen te komen (voor informatie, en misschien voor koopjes)
Maar als je meteen naar de praktijk wil:
- beter geen oude eettafel, of alleen de poten gebruiken (zo'n tafelblad is meestal veel te dik, en je wil bvb geen elektriciteitsdraden boven je tafelblad)
- een sporenplan uittekenen, dat je in stappen kan opbouwen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

zoals gerolf aangeeft zoveel mogelijk info verzamelen: dat is de beste raad voor een beginner.
informeer je goed zodat je voor jezelf de juiste keuze kunt maken.
voor een beginner is het misschien wel aan te raden om de digitale toer op te gaan. als je toch van nul moet beginnen!
in de koopjesrubriek was er nog niet zo lang geleden een starterset te koop (ik heb er geen baat bij, het is maar een tip).
nog veel plezier en laat je keuze/vorderingen horen.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn