Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

stalen dwarsliggers in België (?)

Gestart door itchy, 27 september 2012, 21:59:37 PM

itchy

Vorig weekend naar Mariembourg geweest, en dan met de stoomtrein verder helemaal tot in Treignes waar ik tot mijn verbazing vaststelde dat een deel van het emplacement van de CFV3V rust op metalen dwarsliggers. Ik wist niet dat deze in België gebruikt werden... of heb ik het helemaal mis en is dit niet zo uitzonderlijk?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

conducteur

Ben ook geweest, en er niet op gelet. Waar ongeveer was dat op het emplacement?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Heb je een foto met meer details van de bevestiging van de rails? Dit systeem heb ik nog nooit gezien.

(die rails zijn wel doodversleten)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Break302

Dit zijn SNCF dwars liggers, Treignes was een grens station nog duidelijk aan het stations gebouw te zien.

Jos

itchy

Ahaa, SNCF dwarsliggers ja dat zal het inderdaad geweest zijn.
Rian, deze dwarsliggers heb ik gefotografeerd zo ongeveer ter hoogte van waar die oldtimer moto's stonden (ietsje terug richting Mariembourg eigenlijk).
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

dieselfreak

Tot in de jaren 70 kon je metalen dwarsliggers op meerdere lijnen aantreffen, niet alleen in Wallonië maar ook in Vlaanderen, o.a. was dat het geval op sommige delen van spoorlijn 59 Antwerpen- Gent voordat deze lijn geëlectrificeerd werd. Ik heb er helaas geen fotografische bewijzen meer van maar ik kan mij herinneren dat er destijds tijdens de moderniseringswerken in het station van Sint- Niklaas hele stapels houten en ook metalen dwarsliggers door elkaar lagen.
MC