Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

verweren en doseren balast

Gestart door Bert, 21 december 2005, 15:58:23 PM

Bert

Hoe kan ik mijn balast mooi doseren op mijn modelbaan?
Hoe verweer je balast om de juiste kleuren te  hebben, is dit verschillend voor hoofd- en rangeerspoor.
Zou dit gaan door er lichtjes over de sporen te gaan met een spuitbus(geen airbrush) en dan balasteren met verschillende kleuren die gemengd zijn?

Greetz
Bert

Peter

Hallo Bert,
Een paar maanden geleden stond er een heel artikel in MSM om zelf een ballasteer-wagen te bouwen. Zelf geef ik echter de voorkeur om het met een filmdoosje te strooien en het nadien bij te werken met een zacht penseel.
Het verweren doe ik of met een spuitapparaat, ofwel gewoon met een brede (ongeveer 3 cm) zachte borstel. Als kleurstof gebruik ik kleurpasta van Levi's (Eurotone) die ik meng met water en een druppel Agepon (van Agfa) om de oppervlakte spanning van het water te breken. (afwasmiddel doet dat ook maar schuimt wel) Als lijm gebruik ik de goede oude vertrouwde mengeling van Ponal, water en Agepon)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

eric

Welke kleur nummer van Eurotone gebruik je Peter ?
Of meng je verschillende kleuren ?

Peter

Eric,

Mijn basiskleur is nr.936 Verbrande Sienna. Ja kan die kleur volgens je eigen smaak met wit of zwart verlichten/verdonkeren. Afhankelijk van de verdunning met water zal de oplossing harder of minder kleuren.
Het best is beter wat te veel te verdunnen. Je kan er altijd nog een overgaan.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Dieter

@ Peter: Kan je me vertellen in welk nummer dit artikel stond over dat ballasteer wagentje? Ik heb de nummers van dit jaar nog eens snel doorbladerd, maar ik kom het nergens tegen.

Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

eric

Dat is al een paar jaar geleden Dieter, maar het lijkt wel een leuk werkje
Het staat in nr 5

Dieter

Aaaaaah dat verklaard veel, mijn collectie begint namelijk pas bij nr 31, denk ik [:I]

Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

Bert

Kan je het bovenvlak van de rails dan terug schoonmaken met een vod?

janjozef

je kan het terug schoonmaken met een vod, indien wat problemen bij het opkuisen, het is waterverf dus gewoon een vochtig doekje gebruiken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

Met een railgom zou dat ook moeten lukken.
Tom

janjozef

Als te lang gewacht hebt kunt ge een railgom gebruiken, maar het gemakkelijker het onmiddelijk te doen voor de verf verhard is met een strak gespannen niet pluizende doek.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Bert

De balast lijmen is dat door een mengsel van 2/3houtlijm en 1/3water met een spuitje toe te voegen nadat je de balast gestrooid hebt?

ysbeer

Gebruik geen houtlijm dat wordt keihard en dat geeft op een houten ondergrond dan weer een vreselijk lawaai.
Gebruikt liever de speciale latex raillijm

ER staat nog een discussie over die lijm gestart door glamo
lees die maar eens geeft echt veel inf0
type bij zoeken ballast of latex in en zie

wim

Koen

@Wim,

Je kan dit terugvinden onder "modelspoor praktijk" - "ballast"
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1327

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

@Wim,

Je was iets sneller, vandaar dezelfde reactie.
Nooit te oud om te leren