Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Poll-resultaten schaal-N rijders

Gestart door Michiel, 05 september 2012, 21:44:11 PM

Michiel

Gedurende 5 jaar konden bezoekers van mijn vorige site "Saraan" een Poll invullen met een aantal eenvoudige modelspoorvragen. Gezien Saraan nu gaat sluiten, plaats ik hier graag het resultaat van de verzamelde antwoorden.

Vraag 1: Wat is uw favoriete schaal? (389 antwoorden)
In beide landstalen (Nederlands/Frans) een vergelijkbare verdeling bij de bezoekers van Saraan: ongeveer 65% schaal N, 30% schaal H0, 5% verdeeld over overige schalen. Saraan was dus echt een site met voornamelijk schaal-N amateurs, waardoor de volgende antwoorden dus vooral van schaal-N publiek komen.

Vraag 2:Wat is uw favoriete maatschappij? (554 antwoorden)
Hier is een duidelijk (en logisch) verschil in antwoord tussen de beide taalgroepen.
In het Nederlands antwoordde 40% Duits (DB), 25% Nederlands (NS) en 10% Belgische (NMBS). Meldenswaardig is nog 8% voor Zwitsers spoor, en de rest is verdeeld over voornamelijk andere Europese maatschapijen.
In het Frans antwoordde 40% voor een Franse maatschappij (SNCF), 25% Belgisch (SNCB) en 15% Duits (DB). Ook hier 10% Zwitsers.

Vraag 3: Wat is uw favoriete tijdperk? (603 antwoorden)
Hier ziet men in grootteorde het zelfde beeld in de twee landstalen met een meerderheid (33%) voor tijdperk III. Men ziet dan in het Nederlands een sterkere voorkeur voor de moderne tijdperken dan bij de Franse taalgroep, die net iets meer de vroeger tijdperken kunnen apprecieren.

Vraag 4: Wat is uw favoriet tractiemiddel? (359 antwoorden)
Ook hier ziet men een gelijkaardige tendens als bij de vorige vraag: Het merendeel van de Franstaligen vindt stoom de mooiste aandrijfvorm (30%), terwijl de Nederlandstaligen ook stoom (25%), maar duidelijk ook Diesel+Electrisch het mooiste vinden (20%). Bij geen van beide taalgroepen vindt louter elektrisch rijden erg aantrekkelijk.

Vraag 5: Welke rails gebruikt u? (234 antwoorden)
Unaniem staat Fleischmann Piccolo op nummer 1 met ongeveer 30% van de stemmen. Minitrix op 2 met 25%. Peco code 55 is net iets meer door Nederlandstaligen gebruikt (20%) dan door Franstaligen (15%). Roco is ook nog vermeldenswaardig met ongeveer 15% van de gebruikers.

Vraag 6: welk besturingssysteem gebruikt u (352 antwoorden)
Het is duidelijk dat DCC digitaal echt doorgebroken is in schaal N. De grootste groep gebruikers in beide landstalen gebruikt DCC (40%). Klassiek analoog kan nog 25%(N) tot 35%(F) van de gebruikers bekoren.  Andere besturingssystemen blijken eerder marginaal gebruikt in schaal N.

Vraag 7: Is uw baan geäutomatiseerd? (336 antwoorden)
Hier is een heel duidelijke tendensvershil tussen de beide landstalen: Bij de nederlandstaligen is 60% van de banen geäutomatiseerd, waarvan 33% met een PC of ander computer. 60% van de Franstaligen bestuurt zijn baan met de hand, en maar 20% bestuurt zijn baan per PC.

Dat was het. Aan jullie om hier commentaar op te geven, om associaties te leggen en besluiten te trekken. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Leuk om lezen, maar de vraag is of je er conclusies uit kan/moet trekken.

Ik snap niet goed hoe je de percentages berekent. Voor de schaal en maatschappij is het te volgen maar de anderen niet (voor mij toch niet). Bvb de tractiemiddelen: "merendeel franstaligen (30%) is voor stoom. de nederlandstaligen ook stoom (25%)". Is er dan 55% van de bezoekers (nl en fr bij elkaar) voor stoom?

Voor de rails is het helemaal eigenaardig: "piccolo nummer 1 met 30% van de stemmen" en dan peco met 25% nl en 15% fr. Dat is dan 40% voor peco, of niet? Of bedoel je 30% nl en 30% fr voor piccolo? Maar dan heb je al 100% voor piccolo en peco en kan je geen 15% voor roco hebben...

Het lijkt erop dat je nl en fr bij elkaar telt voor 100% te bekomen, maar ze toch als aparte groepen bekijkt. Dat geeft geen goed overzicht. Ofwel neem je 100% bezoekers, ofwel 100% nl en 100% fr.

Ook een groot verschil is tussen aantal antwoorden voor elke vraag. Tenzij ze er niet allemaal even lang opstaan natuurlijk. Een uitsplitsing per jaar had ook leuk geweest om te zien of er verschuivingen zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

De resultaten van beide taalgroepen zijn gescheiden. Ze tellen elk afzonderlijk naar 100%. Op die manier kan men het verschil tussen de antwoorden van de nederlandstaligen en franstaligen zien. Als ik alles bij elkaar optel, kan ik geen onderscheid meer maken.

Je mag dus de percenten van de franstaligen en nederlandstaligen niet optellen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mattias

Citaat van: Michiel op 05 september 2012, 22:09:45 PMJe mag dus de percenten van de franstaligen en nederlandstaligen niet optellen.  ;)
Tenzij je ze optelt en deelt door 2... Dan heb je een gemiddelde score van beide kampen... :-)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Redskin

Leuk Michiel: ik vind dit onderzoekje interessant. Het zijn zeker niet teveel vragen en in twee talen gemakkelijk weer te geven. Dus wellicht zou de eigenaar van de site ze wel willen adopteren? ::)
Kan me trouwens wel voorstellen, dat de resultaten dan geheel anders komen te liggen dan die van jou op Saraan.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController