Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Digi-taal

Gestart door marimon, 17 december 2005, 15:02:52 PM

treinbeginner

ga we die toer op Wim waarom zit je dan nog op het forum als de jongeren met de huidige techniek" internet" geen vragen zouden mogen stellen aan de oude rotten .Kunnen er ook niet aan doen dat internet nu maar pas in is en niet in de prehistorie.
 

treinbeginner

Of is het prestige van oude rot
 

n/a

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

ga we die toer op Wim waarom zit je dan nog op het forum als de jongeren met de huidige techniek" internet" geen vragen zouden mogen stellen aan de oude rotten .Kunnen er ook niet aan doen dat internet nu maar pas in is en niet in de prehistorie.



Ik heb de indruk dat jij niet helemaal in de gaten hebt waar ik het precies over heb, maar als je mij in zeik blijft zetten, zijn er ook nog andere middelen. Ik vind de toon welke jij richting mij aanneemt buiten alle propertie.
Verder is deze discussie voor mij gesloten.



treinbeginner

sorry Tony, sorry voor de andere, hopelijk heb ik niet op ander tenen gestaan. Maar kon de logica van Wim niet volgen.
 

ERVIN

Ja,laten we er maar mee ophouden,dit heeft helemaal niets meer te maken met het onderwerp van Marimon.
Even goede vrienden h? mannen.[;)]

n/a

Inderdaad, terug naar Marc zijn 'noodkreet' want zo mag ik het toch wel een beetje noemen denk ik.
Naar mijn ervaring, en afgaande op de vele mailtjes die ik krijg, is er een grote discrepantie tussen de 'harde' realiteit en wat beginnende modelspoorders krijgen voorgespiegeld door winkeliers en fabrikanten. Velen krijgen te horen: "twee draden aansluiten en rijden maar". Dat is wel waar, MAAR alleen maar als je met een ovaaltje rijdt. Zodra je meer wilt, grotere baan, wissels, seinen, automatisch, pendels en noem het maar op, gaat het zeer rap complexer worden.
Het probleem is nu dat de meeste pas op forums zoals dit of BNLR terechtkomen nadat al de eerste forse uitgave is gedaan en dat kan dan gaan wringen.
Hoe dit op te lossen? De idee is natuurlijk om in een zo vroeg mogelijk stadium fatsoenlijke informatie bij de beginners te krijgen, liefst voordat er al tot 'ondoordachte' uitgaves is overgegaan. Nette heldere informatie zou van winkeliers en fabrikanten moeten komen maar dan gaat de commerciele schoen weer wringen. Kortom, een dilemma waar ik niet meteen een antwoord op heb.

n.b. enkele goede winkelier die wel nette informatie geven zijn natuurlijk van bovenstaande vrij gesproken. Ze zijn alleen helaas met te weinigen.

tonycabus

We hebben dit op de redactie wel door, vandaar dat de serie 'KIS' met open armen werd onthaald door vele beginners. Maar ook andere schakelingen gaan we behandelen, we weten dat er vraag naar is. Alleen: we kunnen er geen heel nummer me volzetten natuurlijk, tenzij we ooit eens een special maken. Maar Marc's kreet werd gehoord!
En, nog even dit: Als Wim iets antwoordt doet-ie dat naar zijn beste weten. En dat is wat. Op onnauwkeurige vragen kan niemand nauwkeurig antwoorden. Ook hij niet. Persoonlijk stel ik op prijs dat hij zich voor ons allemaal inspant, willen jullie daar eventjes bij stilstaan?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Hartelijke dank aan iedereen voor de reacties. Het heeft dan toch iets wakker gemaakt.
Misschien komen er nu nog voorstellen, problemen, gedachten van beginners waaraan MSM een vette kluif aan heeft[:D][:D][:D].
p.s.: Ik waardeer elkeen zijn mening.[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

Marimon (Marc),

Ik denk dat het niet zoveel nut heeft om dit in een artikel in Modelspoor Magazine te zetten. Dit zal ook weer een interpretatie zijn van de auteur.

Voor wat betreft het LokMaus II systeem, het is compatible met DCC en voor de onderlinge verbindingen van de diverse besturings elementen zoals handregelaar, wisselaansturing (keyboards) is het volledig compatible met XPressNet (X-Bus). Dus met Lenz Digital.

Wisseldecoder worden aangesloten op de J-K aansluiting van de Booster. Dus ook hier blijft de bewering alles over twee draden overeind.

Dus alle Decoders Lok en Wissels welke voor DCC gemaakt zijn of worden kun je gebruiken.
Alle besturingskastjes, welke voor het RocoNet, X-Bus en XPressNet zijn gemaakt kun je gebruiken.

Hoe het een en ander aan elkaar gekoppeld moet of kan worden wordt beschreven in de diverse handleidingen. Dus ook hier geldt weer eerst lezen en dan doen of kopen.

In het kort zijn de steekwoorden dus:

DCC (NMRA)
RocoNet
X-Bus
XPressNet

Wim.

marimon

Prachtig Wim. Bedankt. Ik had ook zoal het stil vermoeden dat Lenz Digital de meest oportune oplossing zou zijn voor mijn vraag. Echter de kennis van een oude rot in het vak die mij een duw in de rug moest geven, ontbrak mij.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

marimon

Wim, nog het volgende:

Alles waarbij een beginner mee geholpen is, hoort volgens mij vroeg of laat thuis in MSM. Want ook wij, beginners, willen ooit "expert" worden, al is het misschien eerst voor onszelf.[:D]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

citaat:
Geplaatst door marimon

Wim, nog het volgende:

Alles waarbij een beginner mee geholpen is, hoort volgens mij vroeg of laat thuis in MSM. Want ook wij, beginners, willen ooit "expert" worden, al is het misschien eerst voor onszelf.[:D]




Marc,

En weet je nu waar deze informatie vandaan kwam? Je mag 1 keer raden.

Juist, gewoon uit de beschrijving die bij iedere Lokmaus II geleverd wordt.

Op blz 19 staat welke apperaten je op je RocoNet kunt aansluiten.

Op pagina 3 staat:
Slim, snel en betaalbaar! De Lokmuis?2 is een interessant geprijsd digitaal besturingssysteem. Het
is ontworpen en gemaakt voor zowel de digitale beginner als voor de gevorderde gebruiker. Het is de
2e generatie van de succesvolle Lokmuis?2 . De compatibiliteit met de NMRA standaard garandeert
een systeem dat aansluit bij de wereld standaard van 2-rail digitale treinbesturing (DCC).

Op pagina 12 staat:
Compatibiliteit van besturingsapparaten en decoders
De nieuwe Lokmuis?2 is helemaal compatibel aan de huidige apparaten van het Lenz Digital Plus
systeem (X-BUS en XpressNet, zie de lijst op pagina 19). Meer gedetailleerde en actuele informatie,
kunt u krijgen bij de Roco dealer in uw omgeving op het internet op www.Roco.co.at. Op een
modelspoorbaan die door het Lokmuis?2 systeem bestuurd wordt kunnen naast locomotieven die met
een Roco locdecoder uitgerust zijn, ook locomotieven rijden die voorzien zijn van een ander fabrikaat
locdecoders, mits deze compatibel zijn aan de standaarden van NMRA-DCC.

En over de vraag over wisselbediening staat er op blz 10 het volgende.

Programmeren van de Roco digitale wisseldecoder 42624
Monteer de wissel in de baan. Sluit de groene programmeerdraad aan de rails zoals in de instructie
van de digitale wisselaandrijving 42624 staat omschreven. Wees zeker dat er geen locomotief op de
baan staat! Selecteer op de Lokmuis?2 het adres dat de wisselaandrijving zou moeten krijgen. Druk
de knoppen ?P? en ?ster? gelijktijdig in om de standaard programmeermodus voor adressen te starten.
Kies door middel van de knoppen ?pijl omhoog? en ?pijl omlaag? het adres dat de wisselaandrijving
moet krijgen. Druk op de knop ?P? om de programmeerprocedure te beginnen die het adres in de
digitale wisselaandrijving schrijft. Deze procedure kost enige tijd en het display geeft ?P? aan. Na deze
procedure keert de Lokmuis?2 automatisch in de besturingsmode terug. Neem de groene
programmeerdraad van de rails. De wisselaandrijving kan nu door de knop ?F1 bediend worden. Op
deze manier kunnen alle digitale wisselaandrijvingen 42624 geprogrammeerd worden, omdat alleen
de digitale wisselaandrijving waarvan de groene draad met de rails verbonden is geprogrammeerd
wordt.
Wees voorzichtig met wisseldecoders van andere fabrikanten (bijvoorbeeld k87n, k73 en k74).
Zij kunnen beschadigd worden indien zij op een locomotiefadres geprogrammeerd worden!
BELANGRIJK: In de 28 snelheid stappen modus kunt u alleen de knop ?F1? gebruiken om wissels te
bedienen. Bij gebruik van de 14 snelheid stappen modus kunt u zowel de ?*? knop als de ?F1?
gebruiken. In dit geval kunt u twee wissels op hetzelfde adres besturen. (zie de handleiding van de
digitale wisselaandrijving 42624).
Om allebei de knoppen te kunnen gebruiken, dient u het adres van de wissel met de Lokmuis?2 op 14
snelheidsstappen te zetten. Na de normale programmeer procedure ? zoals hierboven beschreven ?
moet u ?f op de knop ?*? ?f op de knop ?F1? drukken alvorens u de groene programmeerdraad los
neemt van de rails. Met deze knop kan de wisselaandrijving nadien bediend worden. Hoe u andere
digitale wisselaandrijvingen of digitale wisseldecoders programmeert kunt u terugvinden in de
handleiding van het betreffende apparaat. Voor wisseldecoders die niet door een locadres bedient
kunnen worden heeft het Roco Wisselkeyboard 10770 of het Roco Route Control 10772 nodig.

Het spijt mij zeer, maar alle info welke jij zocht of zoekt staat netjes in het handboek van je systeem.

Wim.



dieseltje

Om even terug te komen op de oorspronkelijke "klacht" van Marc.
Ik ben ook digitaal beginner, heb een Zimo centrale en vind ook dat je op den duur het bos door de bomen niet meer ziet.
let op: het aansluiten van een decoder (met inbouw / solderen etc.) is goed te doen, het aansturen van een wissel op zich ook, maar dan begint het, en ik denk dat daar ook het grote probleem van mark zit : als je wil gaan automatiseren, bv bij voorkeur zonder pc, dan worden er een een trits systemen aangeboden die waarschijnlijk niet allemaal met mekaar compatibel zijn; en stukken hiervan kan ik als digitaal leek best begrijpen en andere stukken dan weer niet.  En je kan dan allerlei websites bezoeken, (over lezen van handleidingen van onderdelen die je nog niet hebt, spreek ik nog niet) maar d'er blijft nog steeds de onzekerheid van : kan zoiets werken ??
Om een concrete vraag te stellen : ik zie dat TAMS een beveiligingsmodule voor schaduwstations heeft ...  Kan dit aan Zimo gekoppeld worden, werkt die besturing voor magneetwissels of voor v motorwissles (om te bouwen via relais veronderstel ik)...
En nadien (voor de rest van de baan) wat is de meest economische manier om een daar verder (voor en na het schaduwstation) een blokbeveiliging aan te hangen ??

Benny


treinbeginner

Ik werk met relais van Veismann en na 6 maand zoeken werkt dit vlekkeloos.Zit ook stroom onderbreking bij . Dus geen botsingen.Ik werk met marklin wil altijd dit plannetje bezorgen dan hoef je niet te zoeken.
Marc
 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dieseltje

....als je wil gaan automatiseren, bv bij voorkeur zonder pc,....

En daar zit nou net de hele clou van het verhaal: als je digitaal rijdt en je wilt automatiseren zonder PC, dan kun je inderdaad een heleboel problemen verwachten.
Voor digitaal zijn nou juist een paar besturingsprogramma's ontworpen die het automatiseren van de spoorbaan gemakkelijker maken. Echt gemakkelijk is het overigens niet, want ook dan moet je een heleboel kenmerken van de spoorbaan invoeren, maar met behulp van de handleiding moet er uit te komen zijn.
Dus waarom je nou juist die PC wilt vermijden? Dat kan natuurlijk wel, maar juist dan is een redelijke kennis van elektrotechniek wel handig. Zonder dat loop je volgens mij hopeloos vast.