Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Digi-taal

Gestart door marimon, 17 december 2005, 15:02:52 PM

marimon

Van her en der had ik vernomen dat lokmaus van Roco een goed alternatief was om digitaal te starten. Wat gezien mijn weinige ervaring op dit gebied waarheid is. Ik heb dus lomaus II. Ik heb nog niets electronisch aangesloten, enkel de wisselmotoren van Conrad met eindafschakeling liggen onder de baan klaar. Een feeder onder de tafel voor de verdeling van de stroom op de rails is al in gebruik. Oja, toch ??n digitaal component:een keerluskoppeling van Lenz die uitstekend werkt.

Ik lees bijna dagelijks dit forum en surf veel naar belgische en nederlandse site's van modelspoorbouwers en site's van fabrikanten. En daar knelt het schoentje nu: ik zie door het bos de bomen niet meer wat betreft de diverse componenten van digitaal rijden.
De een doet het zo, de andere doet het anders. Moet wel, anders wordt het saai, onze hobby. En laat ik maar bij 2-rail digitaal blijven. Als ik al eens denk dat ik h?t gevonden heb (module, schakeling, aandrijving ... al dan niet zelfbouw) wordt ik meestal geconfronteerd met het feit dat h?t niet te gebruiken is met lokmaus, maar enkel door deze die rijden met een PC gestuurde baan of een centrale (IB, Twin-Center, Lenz,...) Daarbij komt dat de meeste beschrijvingen van de componenten van deze modelspoorders en fabrikanten, in het begin eenvoudig worden uitgelegd, maar naar mate het vordert een leek als ik zijn kinderen in kwijt raakt.
Recent is er op dit forum al eens door een enkeling aangehaald dat wanneer je er niets van begrijpt, je maar een andere hobby moet kiezen. Dit slaat alle vensters. Mijn moto is o.a.' eenvoud siert'. Waarom kan men dan niet eens op een eenvoudige wijze (er zijn meer mensen die niets van techniek afweten maar die uitermate meer dan hun best doen om alles of toch zoveel als mogelijk onder de knie te krijgen over onze hobby, maar waar het uiteindelijk toch de spuigaten begint uit te lopen)iets uitgelegd krijgen zowel hier op dit forum, maar belangrijker, in MSM. Nogsteeds het enige blad dat ik in huis haal over onze hobby. Let op, ik verwijt niemand iets, ik stel alleen maar vast.
Ik haal veel uit bv Gerolf zijn site, uit bv Funky zijn site, uit nog andere. Maar dit gaat meestal voor hun tips die ik gebruik ivm bv seinenbouw, mallen, scenery, zelfbouwartikelen. Maar nergens, bij niemand ook niet in MSM, vindt ik iets terug over hoe in godsnaam ik wat en wat niet kan doen met mijn lokmaus. Over de bediening van de wisselmotoren. Over de soorten aansluitingen van alles en nog wat. Enfin, te veel om op te noemen. Zelfs, en dit is niet negatief bedoeld want anderen zullen er wel hun gading in vinden, het KISS programma dat als z??r eenvoudig aangekondigt werd, zegt mij voortdurend dat voor oa wisselmotoren het anders moet aangepakt worden maar dat er later op terug zal worden gekomen; het wordt een zeer technische bedoening volgens mij vooral bedoeld voor elektronicafanaten en elektronicafanten in spe . Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat Pol Kiss;) mij al eens een mail met fantastisch antwoord heeft overgemaakt. Waarvoor mijn dank nogmaals.
Het kan toch niet moeilijk zijn om in MSM eens schema's, schema's met foto's, schema's met tekst en uitleg, te publiceren over een eenvoudig digitaal systeem (eender welk merk) en zijn opbouw met diverse merken en desnoods ook zelfbouw. Van soorten transfo's te gebruiken voor wat, tot digitaal component om bv wisselmotoren en seinen te bedienen, controle panelen uit te werken, led's aansluitingen, noem maar op.
Aanleiding tot dit schrijven was een antwoord van iemand op dit forum die mij de ogen liet openen dat er met lokmaus slechts beperkte mogelijkheden zijn en het beter is om een duurdere centrale ? la IB, Twin-Center enzovoort aan te schaffen of toch tenminste een PC te voorzien.
Ik betwijfel dat. Ik ben ervan overtuigd dat MSM mij kan aantonen dat het anders kan. Dat het niet altijd over PC moet gaan. Dat er eenvoudiger zaken zijn die mij en eventueel anderen kan uitleggen dat zonder al te veel noties te hebben van elektronica en 'digi-taal'- kennis, ik toch kan genieten van mijn hobby.:)
'k Weet het, 't is een boterham, maar 'k wou het toch eens aankaarten.:p:)
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

treinbeginner

marc
Ik ben het volledig eens met U verhaal
Heb ook een leek op dat vlak en het kiss ligt te wachten tot dat ik er iets van snap. Ben er aan begonnen maar niemand kon mij echt verder helpen .
Nog een voorbeeld ik wou een schaduwstation maken iedereen, oh dat's gemakkelijk de veismaan 5222 en het is klaar.Heeft 6 maand geduurd,
heb alle mogelijke combinatie uit geprobeert hoe ik deze moest aansluiten en laten herspringen .Wel tekeningen gekregen van decoder naar wissel .Maar nooit steek fiche 1 in de rode  of zo.
En heb al verschillende dingen gekocht en door verkocht.Omdatde ene zo zegt en de andere zo en er geen andere info te vinden is
 

n/a

Marimon,

Het aansturen van de Conrad wisselmotoren, doe je met een LS150 van Lenz, of een wisseldecoder van Roco met een LA010 schakeling, dit
laatste is nog zeer recent aan de orde geweest.
http://www.rez.nl/lenz/module.html




Wim.

PS, als je een duidelijke vraagsteld, krijg je ook een duidelijk antwoord.


Gerolf

Ik begrijp jullie ontgoocheling, heren...
Mij lijkt het dat, omdat er zoveel verschillende systemen bestaan, het des te lastiger wordt om de boel met mekaar te combineren. Verschillende fabrikanten bieden hulpmiddelen en deelschakelingen aan, en houden zich uiteraard alleen bezig met de compatibiliteit binnen hun eigen winkel.
Ik volg de digitale discussies op een afstand - ik ben hierin quasi een leek - en verbaas me telkens over de welles-nietes over de verschillende systemen (IB, CS, PC, ...). Je moet al van goeden huize zijn om alles hierrond te weten.
Over de conrad wisselmotoren: ik denk dat ze elektrisch om te bouwen zijn, zodat ik er een schema voor kan ontwerpen zodat ze rechtsreeks digitaal aan te sturen zijn en een betrouwbare (digitale) terugmelding geven. Ik ga dat in ieder geval voor mezelf doen voor enkele van die dingen die ik nog heb liggen, vertrekkend van een 5vDC voeding.
Ik vraag me wel af of 5vDC voor jullie combineerbaar is met de IB, CS of PC ... als dit zo is, kan ik je daar dan toch mee helpen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

marc
Ik ben het volledig eens met U verhaal
Heb ook een leek op dat vlak en het kiss ligt te wachten tot dat ik er iets van snap. Ben er aan begonnen maar niemand kon mij echt verder helpen .
Nog een voorbeeld ik wou een schaduwstation maken iedereen, oh dat's gemakkelijk de veismaan 5222 en het is klaar.Heeft 6 maand geduurd,
heb alle mogelijke combinatie uit geprobeert hoe ik deze moest aansluiten en laten herspringen .Wel tekeningen gekregen van decoder naar wissel .Maar nooit steek fiche 1 in de rode  of zo.
En heb al verschillende dingen gekocht en door verkocht.Omdatde ene zo zegt en de andere zo en er geen andere info te vinden is




Daar zijn boeken over vol geschreven, dus even in een bieb kijken, of bij een goede modelspeciaalzaak. Het is gewoon schakeltechniek, waar je wel enige basiskennis voor nodig hebt. Ontbreekt deze basiskennis, dan zit er niets anders op deze te vergaren, door het lezen van boeken. En daarna wat proefopstellingen te maken, en het eerst proberen op papier te zetten. Je moet dus eerst begrijpen wat er binnen in die 5222 gebeurd. En daarna moet je in een schema zetten wat je wil laten gebeuren, en aan de hand van dit schema je schakeling opbouwen. Wij kunnen natuurlijk zeggen stop rood in aansluiting nummer1, maar als je niet weet waarom dat moet, heeft het geen enkele nut, en zal je het nooit begrijpen, en kan je eventuele storingen ook niet oplossen.

Sorry als dit hard overkomt, maar het is niet bedoeld om iemand te kwetsen, het is alleen de harde en naakte waarheid.

Wim.

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Over de conrad wisselmotoren: ik denk dat ze elektrisch om te bouwen zijn, zodat ik er een schema voor kan ontwerpen zodat ze rechtsreeks digitaal aan te sturen zijn en een betrouwbare (digitale) terugmelding geven. Ik ga dat in ieder geval voor mezelf doen voor enkele van die dingen die ik nog heb liggen, vertrekkend van een 5vDC voeding.
Ik vraag me wel af of 5vDC voor jullie combineerbaar is met de IB, CS of PC ... als dit zo is, kan ik je daar dan toch mee helpen [;)]



Gerolf, die moeite kun je je besparen, dat wiel is al uitgevonden, zie het bericht boven je antwoord.

Wim.

n/a

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

marc
Maar nooit steek fiche 1 in de rode  of zo.
En heb al verschillende dingen gekocht en door verkocht.Omdatde ene zo zegt en de andere zo en er geen andere info te vinden is



Marc,

Heb net even de handleiding van de 5222 bekeken, maar daar staat toch heel erg duidelijk in hoe het werkt en hoe het aangesloten moet worden.
Persoonlijk denk ik echter dat dit niet de juiste manier is om een schaduwstation schakeling te maken, maar dit even terzijde.

Wim.

Brunel

Het heeft ook niet alles met digitaal te maken.
Digitaal rijden is net zo gemakkelijk als analoog. Zo'n Lokmaus aansluiten en rijden maar.

Al die andere componenten - terugmelders, wisseldecoders, wat al niet - zijn alleen nodig als je op de een of andere manier wil automatiseren. Dat is inderdaad ingewikkelder, maar dat is het bij analoog ook. Een analoog geautomatiseerd schaduwstation aanleggen is voor de beginner ook niet eenvoudig. Let maar eens op hoe ingewikkeld KISS gaat worden tegen de tijd dat daarmee een schaduwstation kan worden bestuurd.

treinbeginner

oke ben leek maar heb enkele keren ,zie modelspoormagazine bij gezocht, gevraagt de boek van marklin 308 in het nederlands maar tot mijn spijt geen reactie zelf bij de sleghte(2de hands boeken) zit ik hun bestand ook geen reactie.In het duits wel maar mijn duits is niet wunderbar.
En deze boeken worden dan aanderaden voor info.
Waar moet ik dan info krijgen. En Als je na 5 maand een beroep doet op personen dan zeggen ze deze zijn heel gemakkelijk aan te sluiten.
Ja, nu is dit achteraf heel gemakkelijk zelfs met terugmelding . Maar wij zijn beginners zien de rubiek  waar we op zitten "waren we toch allen ooit?" En dan vind ik wim een voor beeld wat wij willen zeggen.  
 

n/a

citaat:
En dan vindtik wim een voor beeld wat wij willen zeggen.



En wat willen jullie dan zeggen?

Wim.

ERVIN

Hoi Marimon,ergens begrijp ik je wel hoor,ik ben 4 jaar geleden begonnen met modelspoorbouw,dat treintje uit mijn kinderjaren laat ik even achterwegen,en heb mij toen een digitale startset van Fleischmann aangeschaft,er zat daar een handleiding in van zo'n 100 blz.!!Ik ben chemicus van opleiding,dus ik wist van dit soort zaken niets maar dan ook niets van af.Hoe moet je dit nu in godsnaam aanpakken dacht ik toen?Eigenlijk is het redelijk simpel,begin bij het begin,ik was toen al blij dat mijn trein reed,door telkens die handleiding in mijn buurt te houden en echt stap voor stap verder te gaan heb ik mijn Twin-Center nu volledig onder de knie,hij heeft voor mij nu geen geheimen meer,toen ik dit kende,heeft lang geduurd hoor,heb ik mij enkele boosters aangeschaft,ook hier weer stap voor stap de geheimen van dit apperaat ontfrutselt,nu krijgt mijn baan stroom van 4 boosters,ik ben nu aan het studeren over de Fleischmann Train-Navigation set,hiermee kan je,als je dat zelf wil,je baan volledig automatisch laten besturen,treinen kiezen zelf hun reisweg,wissels worden automatisch omgelegd als er een spoor bezet is enz..,pas op,ik heb ook dikwijls gevloekt hoor,maar ik zeg altijd,de aanhouder wint!!!Ik denk soms ook veel te veel na,terwijl de oplossing soms zo simpel is,je moet het niet te ver gaan zoeken,het gaat hem vooral over logica,ik weet ook niet hoe mijn Viessmann wisseldecoders er vanbinnen uitzien,als ze maar werken,dan ben ik al blij,en tot nu toe gaat alles prima,loopt er ooit eens iets mis,dan zal ik dat dan wel eens bezien.Niet opgeven man,daar is deze hobby v??l te mooi voor!!En denk eraan,op dit forum zijn er mensen die je heel graag willen verder helpen,en laat die andere maar links liggen,niemand is "perfect"!!![;)]

n/a

Ervin, ik vind dat er in jouw bericht een aantal ongepaste passages staan, dat kan iemand zich heel persoonlijk aantrekken en die iemand kon daar dan weleens heel erg kwaad om worden.

Wim.

ERVIN

Dan wil ik mij daarvoor excuseren,ik heb nooit de intentie gehad om iemand te kwetsen,maar als er iemand zegt dat je maar een andere hobby moet kiezen als je eens iets niet begrijpt,t'ja,waar zijn we dan mee bezig h???

treinbeginner

heel juist ervin dat is de nagel op de kop
 

n/a

Maar ondertussen worden wel jullie problemen opgelost, alleen het enigste probleem daarbij is, wordt het wel begrepen. Het lijkt mij beter om duidelijke vragen te stellen, dus een goede probleem omschrijving te geven, en in het eerste bericht gelijk aan te geven wat de achterliggende gedachte is. Dan komt er ook een duidelijk en passend antwoord. Dus het is een kwestie van lezen, lezen, lezen, proberen, herproberen, lezen en dan de juiste vragenstellen, en dan weer lezen, lezen, proberen, herproberen, nog meer vragenstellen, en de bereidheid hebben iets zelfs uit te zoeken. En jullie hebben het zoveel gemakkelijker dan de oude rotten in deze hobby, jullie hebben INTERNET.


Wim.