Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Digitaal rijden

Gestart door marbut, 13 augustus 2012, 16:30:22 PM

marbut

Ik heb een digitale modelspoorbaan (nog in opbouw). Nu heb ik DC-trein gekregen. Ik vroeg mij af of een DC-trein kan rijden op een digitale spoorbaan?

marbut

Gerolf

Bij mijn weten kan je er ??n aansturen. Maar het lijkt me beter om er een decoder in te (laten) plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Bij mijn weten is het er ook een. Alleen niet op de baan laten staan als je er niet mee rijdt, erg slecht voor een DC lok. En vraag me niet hoe ik dat weet [:(]

eric

Dat kan NIET.
Of je moest een Lenz centrale hebben, dan kan je met ??n analoge loc rijden op adres 0.
Aanraden doe ik dat niet.
Het veiligste is decodertjes inbouwen.

Martin Welberg

Digitrax staat ook 1 DC lokje toe op adres 0

Klaas Zondervan

In het DCC systeem is vanaf het begin de mogelijkheid ingebouwd om met 1 analoge loc te rijden. Maar niet alle centrales ondersteunen die mogelijkheid.

En je hoort er ook weinig meer over, want sommige motoren kunnen er niet tegen om langdurig op de digitale spanning te staan, en er zijn al heel wat motortjes in rook opgegaan. Dus het advies is: niet doen, maar alleen met digitale locs rijden op een digitale baan.

INFO

Marbut,

Alleen Lenz Digital Plus ondersteund dat, dus met de centrale LZ100 en LZV100.
Het dringende advies is dit niet te doen, dit zal onherroepelijk leiden tot het in rook opgaan van je motor in de analoge lok, en dan is de motor onherstelbaar beschadigd.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

mark7758

Digitrax ondersteund ook het rijden met 1 analoge loc.
Dit is geen direct gevaar. maar langer dan 10 minuten zou ik het niet doen.
De reden hiervoor is dat er een super wisselspanning op je gelijkstroom locje komt en zodoende branden alle lampjes en staat de motor te schudden van zal ik links of rechts om gaan draaien. En wordt hierdoor warm.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Die motor wordt niet warm van het schudden, maar doordat er te veel (hoogfrequente) stroom door loopt.
Niet elke motor heeft daar in dezelfde mate last van. Klokankermotoren zijn het gevoeligst. Die leggen na een paar minuten het loodje.

Het is niet voor niks dat de fabrikanten de mogelijkheid van 1 analoge loc nog maar zelden noemen. Het risico op verbrande motoren is te groot.
Deze optie is gewoon een voorbeeld van hinken op twee gedachten.