Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

verfresten verwijderen bij omspuiten lok?

Gestart door Johan Poelmans, 02 augustus 2012, 11:31:14 AM

Johan Poelmans

Heyla,

Ik ben hier eindelijk begonnen aan iets dat ik al meer dan een jaar plan: een G2000 omspuiten naar ARF livrei. Niks wat nog niks gedaan is hoor...

First things first natuurlijk, en dat is verwijderen van de oude logos en strepen. Ik heb de versie met WLE livrei (die met geel/zwart bier-logo), en dat betekent dat ik best ook die zwarte streep verwijderen om doorschijnen door de laklaag te voorkomen.

Nu, als je met je wattenstaafje en thinner de lak begint te verwijderen dan merk je al snel dat met de minste bevuiling van je wattenstaafje je de verf grotendeels verwijdert, maar ook bij mekaar op hoopjes duwt. Je kap is dan grotendeels verf-vrij (of toch geen zwarte strepen meer), maar ze is redelijk vuil, en hier en daar voel je ook dat de verf er op ligt wanneer je met je vinger hierover gaat. Dit verwijderen vergt effectief wel een engelengeduld en v??l wattenstaafjes. En dan nog...

Maar ga je dit effectief zien wanneer je de loc opnieuw spuit, of ben ik me zorgen aan het maken om niets?

ToThePoint

Dat gaat u zeker zien want enkel met thinner lost u uw kunststof van de kap op en gaat vervormen.
U dient die plekken te schuren nu met minstens korrel 800.

Als u nu uw wattenstaafje eerst in de thinner doet en daarna in de wasbenzine dan heeft u dat probleem niet.
Let wel op dat na ongeveer 30 seconden de werking van de wasbezine voorbij is en dan krijgt u weer die ophoping van het vuil en het oplossen van uw kap.

Het kan zijn dat het even duurt alvorens de beide producten werken op de schildering, maar werken dat doet het zeker.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Is de volledige kap reinigen een optie? Dat kan je ook op andere manieren [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

ToThePoint

In de ovenreiniger steken.
Op 24 uur is de kap gans kaal.
Er zijn draadjes op het forum, maar gelieve NIET de zoekfunctie van het forum te gebruiken.
Via google bv geeft u het te zoeken woord in gevolgd met een spatie en dan site:modelspoormagazine.be want als u de zoekfunctie van het forum gebruikt is deze site voor andere gebruikers niet toegankelijk en geblokkeert zolang dat zoeken duurt.

Johan Poelmans

Aha... Ondertussen ook iets gevonden over afwasmiddel voor in de machine. Beide eens proberen op een voorzichtig onderdeeltje ;)

Groetjes,
Johan

Peter

De beste manieren: ovenreiniger of remolie (van de auto)
Helemaan inspuiten/smeren, in een plastiek zakje steken goed sluiten
en 24 uur laten trekken+ Daarna met een goed afwas of schoonmaakmiddel goed wassen
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Ik heb er 30 schoongemaakt door ze in de blue wonder te laten weken. Alles blijft dan heel en schuren is bah bij deze kappen met heel veel detail.

Mvg

Kees-Jan

Waren die opschriften nu naar u gestuurd en aangekomen?

Johan Poelmans

Hey Kees-Jan,

Jawel die heb ik ontvangen hoor, waarvoor dank trouwens! (had ik dat nog niet gezegd?)

Die blue-wonder, wat is dat voor iets?

Groetjes,
Johan

Johan Poelmans

Never mind, Google kent Blue Wonder ook.

Morgen eens langs de supermarkt passeren voor dat spul, want de Bref ovenreiniger doet toch weinig na toch een 7-tal uur weken. Ok, alles eraf zou snel zijn, maar ik zie nergens echt verf lossen...

Blue Wonder: het onverdunde spul, of.... [:D]

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Never mind, Google kent Blue Wonder ook.

Morgen eens langs de supermarkt passeren voor dat spul, want de Bref ovenreiniger doet toch weinig na toch een 7-tal uur weken. Ok, alles eraf zou snel zijn, maar ik zie nergens echt verf lossen...

Blue Wonder: het onverdunde spul, of.... [:D]

Zal wel puur zijn vrees ik.
Oude fles of zo nemen. Spul erin, kap erin een wachten. Kan best heel lang duren.

Maar euh ge hebt verschillende soorten blue wonder ??.
Welk type is het ?
De ovenreiniger die ik hier heb doet er 24 uur over.

Johan Poelmans

Ik heb hier de ovenreiniger van Bref, zit er al 17 uur in, ik zie niks...

Zullen nog maar wat geduld hebben dan ;)

loco

Ik heb ooit eens in MSM gelezen dat je met SUN Liquigel vloeibaar middel voor de afwasmachine aan de slag kunt. Dit huishoudmiddel is (was) van Lever Faberg? (Unilever) en is (was) alleen in Belgi? te koop. Dus waarschijnlijk niet in Nederland.

Ik kopieer hier de tekst: ...

Eerst wordt een petfles afgesneden op de gewenste hoogte. Daarna de fles vullen met maximum 1/10 afwasmiddel en met water. Ik gebruik warm water omdat ik veronderstel dat het afwasproduct hierdoor nog beter opgelost wordt. Eerst goed roeren om het middel op te lossen en vervolgens wordt het model volledig in de oplossing ondergedompeld. Daarna is het een kwestie van wachten. Controleer iedere dag de vorderingen. Na enkele dagen zal de verf loskomen. Dit is afhankelijk van de hardheid van de verf en de soort verf. Wanneer voldoende verf losgeweekt is, kun je meestal met een tandenborstel de resterende verf verwijderen. Vooral in de voegen zal dit nodig zijn.

Ik heb deze methode meerdere keren met succes gebruikt. Het tast de kunststof niet aan Maar ik meen me ook te herinneren dat ook niet op alle modellen hiermee de verf loskomt. Er zullen zeker verschillende soorten verf gebruikt worden voor modeltreinen

Hopelijk is een bruikbare oplossing die eveneens in aanmerking komt.

Ik wil de test ook wel eens doen met Blue Wonder, maar weet niet waar het in Belgi? te koop is.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ik heb hier de ovenreiniger van Bref, zit er al 17 uur in, ik zie niks...

Zullen nog maar wat geduld hebben dan ;)

De verf lost op maar valt er niet af als een blok. Eens met de vinger proberen of het niet lost of misschien een beetje.

marc goovaerts

Zoals in een vroeger draadje al gesteld: ik laat het 24 uur weken in een plastic zakje, bespoten met ovenreiniger.
Daarna behandelen met een oude zachte tandenborstel onder stromend water. Indien nodig, de hele procedure herhalen.