Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

geldverspilling NMBS

Gestart door Metpetergaathetbeter, 01 augustus 2012, 22:11:22 PM


Jurgen

Leuk, maar mijn frans reikt niet ver genoeg om te begrijpen wat men daar verteld. Kan iemand even kort vertalen?

Wat ik wel begrijp is dat men de vergelijking maakt met de TEC die oud materieel gerenoveerd heeft en dat die tramstellen nog steeds rijden. Maar daar blijft het dus bij. [xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

vanmiegroet

Het gaat ook om de wafelijzer politiek.
Ik kan het hier niet ter plaatse vertalen, maar ik begrijp het wel.

Zo zijn ze kritisch over de renovatie van de I5'en. De NMBS smeet er miljoenen tegen om ze even later buiten dienst te zetten.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

rgp

Dag,

De beste uitspraak is van Jurgen; hij onthoudt zich van commentaar omdat zijn Frans niet zo goed is; Van miegroet daarentegen.

De I5 werden gerenoveerd begin 1990 (ongeveer) en werden buiten dienst gesteld na 2003.  Ze hebben dus nog 13 jaar als ligrijtuig dienst gedaan; dat is dus niet eventjes !

Wafelijzerpolitiek: de ondertoon is hier ook weer dat het een Waals probleem is, maar niets is minder waar.  Bij mijn weten ligt BN (Bombardier) nog altijd in Vlaanderen.  Denk maar aan de MW41, aan de M6.  De 18 en hun geluid zou ook nog met (Vlaamse) wafelijzerpolitiek te maken hebben.

De I5 werden nog een tijdje gebruikt in gewone treinen, doch de algemene standaard (ze zijn gebouwd midden jaren 60 en zijn dus bij hun buitenstelling meer dan 40 jaar oud)behoort niet meer tot deze tijd.

Het strafste is dat tot voor een paar jaar men stond te zeuren dat de NMBS met verouderd materieel reed en dat men nu zeurtb omdat ze dat oud materieel aan de kant zet.

Een suggestie: probeer eens zelf iets positief, rendabel en aanneembaar te realiseren.

Roland

Metpetergaathetbeter

Schijnbaar waren nog een aantal 23 uitgerust met het beveilingssysteem dat nu standaard is, om ze vervolgns aan de kant te stellen.
Verder werd gesuggereerd of beweerd dat de oudere loc's niet echt betrouwbaar waren, maar volgens de cijfers kwamen zij nog vrij goed(om niet te zeggen heel goed)er van af ! Jammer dat men die loc's nog niet eventjes blijft gebruiken !
Bij mensen die over zo'n aankopen beslissen en het verwijderen van nog bruikbaar materiaal daar vraag je je soms wel eens af of er soms niks aan de vingers blijft hangen !
zelf werk ik ook in een handelzaak en daar werd mij soms dingen beloofd om toch maar die bestelling doen. Dan vraag je je af of dat hetzelfde niet gebeurd bij zo'n aankopen en/of huurovereenkomsten !

Groeten Peter[;)]

rgp

Dag,

Dat er 23 met TBL 1+ uitgerust waren kan kloppen, maar:
1? de inzet van de nieuwe 18 was nog niet gekend bij de beslissing voor die inbouw
2? die inbouw is niet verloren.

Stel eens dat ze die niet zouden ingebouwd hebben en dat er ongeval gebeurd met zo ??n.  't zou nogal koekenbak zijn in de media !

Spreek eens met een machinist en vraag hem naar de werkomstandigheden in een 22/23/25/26 en die in een 13/18.

Dat er wat blijft hangen is maar zeer de vraag: de controle is dermate en op alle niveaus dat er meer blijft plakken in de "prive" dan in de publieke sector.

Roland

chef garde

Een andere vorm van verspilling is de constante gratis schenkingen of prestige-projecten voor Euro-parlementari?rs.  Een school waar hun kinderen gratis onderwijs krijgen, terwijl ons eigen onderwijs niet de nodige financi?n krijgt.

Een andere vorm van enorme geldverspilling voor deze selecte club van Euro-leiders is de aanleg van een 4de en 5de spoor in Brussel-Nationaal-Luchthaven.  De nieuwe verbinding (richting Mechelen) werd onlangs met de nodige show geopend, dat weten we allemaal.  Binnenkort worden de splinternieuwe loketten weer allemaal afgebroken om vervolgens weer enkele meters te verschuiven.  Onder de loketten wordt dan weer lustig gegraven om een 4de en 5de spoor aan te leggen dat rechtstreeks verbonden wordt met de Europese wijk.  Noem het een prestige-projectje!!  Een nutteloze extreme kost, want die gasten nemen nog liever een taxi dan een trein veronderstel ik.  Terwijl de grote massa moet inleveren en langer moet werken, kan een uiterst selecte groep miljarden door ramen gooien ...

conducteur

De projecten die je opnoemt zijn niet de enigste zinloze...
Scheepsdaelebrug te Brugge, de enigste overblijvende Vierendeeldraaibrug zomaar gesloopt...

Station Blankenberge...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Men kon die 23'ers met TBL-uitrusting dan toch nog een hele tijd langer gebruikt hebben. Die inbouw zal toch ook niet gratis geweest zijn.

Of waarom verkoopt men die locs niet. Brengt de schroothoop nu echt zoveel meer op?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Dag,

Chef garde: ofdat dat onderwijs gratis is, heb ik zomijn twijfels.
En dat inesteren in ons onderwijs is gewoon NUTTELOOS als we zelf eerst niet terug normen en waarden aannemen: dwz in het domein van de scholen: uw kind ZELF opvoeden (is geen taak van de school!), een straf aanvaarden en niet onmiddellijk de leraar verrot gaan slaan, afschaffen van de dominante oudervereingingen, de niveaus ONMIDDELLIJK verhogen (kijk maar naar eens naar de taalfouten in dit draadje, het niveau? van een tweede taal)(het diploma is geen recht, maar moet verdiend worden).

Rian,
Die brug wordt zomaar niet gesloopt, ze wordt vervangen door een grotere met meer sporen.
Station Blankenberge: ik heb het u al uitgelegd, maar als ge het beter weet.

Jurgen,
Langer gebruiken door wie: die beantwoorden gewoon niet meer aan de hedendaagse werkomstandigheden.
Verkopen ?  Aan wie ?  De landen die onder 3000V rijden hebben reeds moderner materieel.

tiep16

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Men kon die 23'ers met TBL-uitrusting dan toch nog een hele tijd langer gebruikt hebben. Die inbouw zal toch ook niet gratis geweest zijn.

Of waarom verkoopt men die locs niet. Brengt de schroothoop nu echt zoveel meer op?



De 4 HLE23 met TBL1+ w?rden langer gebruikt: ze zijn vandaag nog steeds in dienst, als opduwlocomotief in Luik.

conducteur

Scheepsdaelebrug liggen toch geen sporen over?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum