Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Lamentabele staat van het belgische modelspoor

Gestart door Havoc, 28 juli 2012, 23:10:16 PM

Havoc

Tijdens de vakantie eens wat meer buitenlandse tijdschriften gelezen en eens in een buitenlandse modelspoorwinkel binnengestapt. Wat een verademing!

Belgi?: als je niet aan normaalspoor h0 belgisch model doet kan je de pot op. Als je aandringt kan je misschien in een hoekje wat N of duits vinden.

Buitenland: Z, N, h0, h0m, 0, I, IIm naar US, zwitsers, belgisch, frans, duits, engels voorbeeld: geen probleem, in stock, in de etalage en aan betere prijzen.

Waarom is het hier zo bekrompen? Waarom staat er hier in een tijdschrift dat een model bespreekt nooit een plan van het prototype? Waarom staat er nooit gewoon een plan in een tijdschrift? Waarom wil er geen enkele handelaar iets bestellen als het geen h0 is? Waarom heeft een handelaar niets in stock? Waarom is er geen oog voor beginners? Waarom kan iets ludiek niet?

Zijn het de modelspoorders/dozenkopers die de winkeliers/tijdschriften zo gemaakt hebben of is het omgekeerd?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Ik ga geen namen noemen maar ik ken een winkel die vier verschillende schalen verkoopt, Belgisch en Duits. Ook Meterspoor, en de rest op bestelling met veel plezier.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Havoc

Tijdens de vakantie eens wat meer buitenlandse tijdschriften gelezen en eens in een buitenlandse modelspoorwinkel binnengestapt. Wat een verademing!



Ja uiteraard,de Duitse markt is zeker 5 a 6 maal zo groot.
En in Duitsland zijn ook winkels waar het assortiment maar klein is.
Slechts een stuk of twintig grote jongens.
Ik kan me wel voorstellen dat je als kleine winkel geen model op voorraad neemt dat zelden of nooit gekocht wordt,
Idem voor schaal TT /N /Z /G.

In Nederland zitten 5 a 6 grote jongens die ruim voorraad hebben en een goede prijs.
De rest is niet veel beter dan in Belgie

Na dat het een paar jaar niet meer loonde om van uit Nederland in Duitsland te kopen is dat in 2011 en 2012 weer veranderd.
Nu koop je tegen beter prijzen over de grens en de verzendkosten zijn vrijwel gelijk met de Nederlandse.
Gaat de BTW naar 21 % dan zal het nog wel erger worden.
wim

ToThePoint

winkeliers worden belast op stock hier in den belgique.
de inventatis elk jaar is daar een gevolg van.
kost handen vol geld die stock belasting.
ben geen handelaar, maar heb dat eens ergens opgevangen. kan ook gigantisch mis zijn zoals gewoonlijk !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Havoc

Waarom staat er hier in een tijdschrift dat een model bespreekt nooit een plan van het prototype? Waarom staat er nooit gewoon een plan in een tijdschrift?


Het lijkt wel dat hoe verder je in de geschiedenis van MSM gaat, hoe meer plannen je tegenkomt. Al vanaf nummer 1.
Waar we de (negatieve) evolutie aan te danken hebben, daar kan een forum-redactielid misschien op antwoorden. Hallo Luc ? [;)]

doomslu

Ik denk (maar ik kan mis zijn h?) dat het de (te) kleine markt is die hier parten speelt.
Als zelfs de grote fabrikanten de investeringen niet meer willen doen om een locomotief in H0 te ontwikkelen wegens te weinig afname, waarom zou dan de winkelier een model inkopen waarvan de kans op verkoop 10% of minder is? Ik zou het in ieder geval niet doen.

Als ik in een buitenlandse winkel (Luxemburg niet meegerekend) binnenstap ben ik ontgoocheld: Duits materieel interesseert me niet en Belgisch is er niet te vinden, laat staan betaalbaar. Zo zie je maar dat het ligt aan wat je zoekt. [;)]

Wat die tekeningen betreft: eerst en vooral moet je die ter beschikking hebben. Zelf tekenen is geen optie wegens te duur. Bovendien vraag ik me af wat de meerwaarde is bij de bespreking van een model (mijn visie: leuk is het wel, een must niet). Bij een bouwverslag is het dan weer wel een must.
Vergeet niet dat plannen tekenen heel duur is.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

#6
Eigenlijk is het hier nog zo slecht niet. Je kan en mag de Belgische markt nu eenmaal niet vergelijken met de Duitse, laat staan de Amerikaanse.
Ook in Duitsland zijn er weinig "echte grote" modelspoorwinkels
In de meeste grootsteden vind je er soms één. Dikwijls word er heel veel in Duitsland gekocht via het net. Reden: meestal een pak goedkoper, er staat bij of het in vooraad is.
Even een kleine vergelijking:

Aachen 1 winkel maar duur
Düren geen winkel
Köln 1 winkel
Frankfurt 1 winkel maar duur
Freiburg 1 winkel maar niet veel keuze
München, 1 "echte" winkel, en 2 winkels met modelspoor afdeling.
Kempten  niets
Berchtesgaden niets
enz.

Wat magazines betreft, een stuk of acht verschillende, maar dikwijls staat in de verschillende magazines hetzelfde onderwerp in een iets andere vorm.

Persoonlijk vind ik dat MSM/TMM helemaal niet slecht is. Je kan het natuurlijk niet altijd iedereen naar zijn zin maken.  Vergeet niet dat veel artikels door modelspoorders zelf geschreven moeten worden, en In Duitsland hebben ze veel meer lezers, dus is ook het aanbod veel groter.

Het enige nadeel dat is soms vind in MSM is dat sommige artikels veel te lang zijn, en eigenlijk beter over twee of meer nummers verdeeld zouden zijn. Maar zoals gezegd, dat is mijn persoonlijke meneing.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

citaat:
Wat die tekeningen betreft: eerst en vooral moet je die ter beschikking hebben. Zelf tekenen is geen optie wegens te duur.


Je moet die niet zelf tekenen. Ik heb het over niet meer dan een zijaanzicht/doorsnede met enkele maten. Heeft de nmbs wel over elk type dat ze rijden hebben.

citaat:
Eigenlijk is het hier nog zo slecht niet. Je kan en mag de Belgische markt nu eenmaal niet vergelijken met de Duitse, laat staan de Amerikaanse.


Heeft niets te maken met de markt. Als ik hier iets van Z wil hebben ze het niet. Bestellen dan maar. Als je om de 6 maand moet horen dat het nog niet geleverd is en dan 3 jaar later dat het niet meer beschikbaar is, wat heeft dat te maken met de grootte van de markt? En dat heb ik nu al in 2 winkels voorgehad. En niet de kleinste, staat elke maand als adverteerder in MSM.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Johan, er zijn merken die winkels min of meer verplichten hun volledige gamma te verdelen, anders krijgen ze ook geen of zeer moeilijk enkele stukken. Als zo'n winkels iets besteld dat niet tot zijn standaard behoort kunnen de wachttijden zeer lang zijn (tot de winkel het maar annuleerd)
Ook wordt dikwijls de thuismarkt bevoordeeld bij het leveren.
Ik heb het over geen bepaald merk
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag,

Inderdaad, als je geen HO doet, ben je in België gezien.  Van andere schalen, zo goed als niets in stock, en bij HO is ook niet alles zo maar verkrijgbaar.

Nu in de andere schalen, en ik spreek hier dan meer specifiek in 0, is het idd niet veel soeps.

Het Spoor MTE en Jocadis hebben wat, eigenproducties is het nog slechter: Olaerts heeft ooit in zeer beperkte oplage een zeer mooie type 12 laten maken, maar zelfs die houdt zijn waarde niet.

MTE doet wel pogingen, maar moet toch oppassen met wat ze maken: de type 81 was gebouwd vertrekkend op een G 7.1 van ETS, wat verkeerd is, daar kun je de veel minder gewilde type 71 van maken.  Je kunt dan beter van een BR 55 van Pola beginnen.

Prijzen: eigenaardig genoeg vind ik in Frankrijk Belgisch materieel in grote treinwinkels goedkoper dan in België.

Het feit van geen stock is te wijten aan het feit dat winkeliers niets meer in depot hebben, maat alles op voorhand moeten betalen.  Ze zijn daarbij dan nog eens afhankelijk van de grillen van de producent (LS spant daar wel de kroon; hun motto zou moeten zijn: veel beloven en weinig geven doet de Belgische treinzot in vreugde leven [V]  Hoe lang wachten we al niet op de MS 96 en de rangeerdiesels ?

Hoe veranderen ? Simpel maar moeilijk:
- niets meer voorbestellen
- ofwel voorbestellen met leveringsdatum en boeteclausule voor te late levering
- ofwel massaal af bestellen wanneer de leveringsdatum abnormaal (meer dan 6 weken bv) overschreden is.  Trouwens iedere voorbestelling kan als nietig beschouwd worden wanneer ze te laat geleverd wordt.

Ik heb medelijden met onze winkeliers maar zeker niet met de producenten.

Roland

argilla

Diezelfde problemen heb je ook buiten de EU hoor. In de USA zijn verschillende collega's die bv een EU spoorbaan hebben ( bv vanwege hun vroeger militaire dienst in DE) moet je die eens horen klagen over prijzen en "beschikbaarheid" van EU modellen en welke horror verhalen zij hebben over onderdelen, de bestelling  en de levering hiervan.
Motto in de USA eigen spoorweg materiaal eerst, ...de rest tja je ziet maar...
Markt gebonden nietwaar.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15