Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Chineseproblemen in het verschiet?

Gestart door Peter, 26 juli 2012, 18:47:47 PM

Peter

Van mij mag de moderator dit draadje gerust verwijderen.
Het ging over de oneerlijke konkurentie tussen bedrijven die grote subsidies krijgen van hun overheid en bedrijven die dat niet hebben.
Het voorbeeld was zonnepanelen. Nu gaat het hier over politiek en enkel over zonnepannelen en alle daarmee gepaard gaan de kwesties.
Dus blokeren of verwijderen aub
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Het blijft dezelfde discussie: subsidies die een oneerlijke concurentie tot gevolg hebben. Nu krijgen (kregen) zonnepanelen een stevige subsidie met als gevolg dat hierdoor de energiemarkt scheef getrokken wordt wat voor de consument een serieuse rekening geeft.

Wegens de subsidies zijn andere interessante vormen van energieopwekking/besparing weggedrukt van de markt. Installaties van zonnepanelen kosten meer dan ze zonder subsidies zouden kosten. Zelfde voor de panelen. De belastingbetaler betaalt, de economie is om zeep en de echte rekening moet nog komen als al die panelen binnen 10 jaar beginnen te falen.

Trouwens die duitse zonnepaneel leverancier moet niet klagen. Die heeft jaren subsidies gekregen omdat anders er nooit zonnepanelen in duitsland gemaakt zouden worden want "niet rendabel". Er is gewoon geen fabrikant van zonnecellen. Dat wordt ingekocht (in china?) want fabricage van electronische componenten is verschrikkelijk vervuilend. En dat gebeurt dus waar er minder lastige regels zijn. Eenmaal de fabrikant van de ruwe materialen doorheeft dat hij met wat meer werk ook meer winst kan maken doet hij dat.

Als je zelf geen essenti?le technologie bijdraagt, dan nemen die het lager in de keten over. Iedereen wist dat dit ging gebeuren de dag dat subsidies stoppen.

En je moet het niet op de chinezen steken. Het zijn de consumenten en regeringen hier die hun kop in het zand steken. De chinese regering heeft nog steeds een stevige centrale macht en kan daarmee het bedrijfsleven op lange termijn ondersteunen. Zie bvb wat ze doen met de metaal markt.

Hier wil elke firma een goed kwartaalcijfer voor de beurs en is er geen visie langer dan 3 maand ver. Chinezen hebben (cultureel ook) een lange termijn denken. Die denken over 5, 10 jaar of een generatie.

Regeringen hier denken nooit verder dan de volgende verkiezingen. Als hun beloftes desastreus zijn voor het land (of zelfs heel europa), so what? Als ze maar verkozen zijn en hun zakken en die van hun vriendjes kunnen vullen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Hallo Klaas, ik heb nergens gezegt dat ik die zooi op mijn dak wil.
Ik heb uitsluitend geprobeert een reactie te geven in dit topic, waarbij ik aan heb aangegeven liever niet over politiek te gaan twisten op een modelspoorforum.
Ikke is weg uit dit topic[:X] Dag Klaas!!!

Edit) Havoc geeft wel een goede en begrijpende reactie, mi.

Groet van Frank

Klaas Zondervan

Gunst, je hebt helemaal niet van die zooi op je dak?
Heel verstandig, maar waarom begin je er dan over?[8D]

argilla

citaat:
Geplaatst door Peter

Van mij mag de moderator dit draadje gerust verwijderen.
Het ging over de oneerlijke konkurentie tussen bedrijven die grote subsidies krijgen van hun overheid en bedrijven die dat niet hebben.
Het voorbeeld was zonnepanelen. Nu gaat het hier over politiek en enkel over zonnepannelen en alle daarmee gepaard gaan de kwesties.
Dus blokeren of verwijderen aub





200% met je eens onze noorderburen zitten elkaar te bekakken.[}:)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Welnee, we waren gewoon met een stevige discussie bezig.
Maar kennelijk voelen de zuiderburen zich ongemakkelijk als mensen het met elkaar oneens zijn.[8D]

evan

Niets met zuiderburen te maken...

"Modelspoor babbelhoek" heeft niets met jullie discussie te maken en we begrijpen Peter hier dus.[^]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Welnee, we waren gewoon met een stevige discussie bezig.
Maar kennelijk voelen de zuiderburen zich ongemakkelijk als mensen het met elkaar oneens zijn.[8D]

Oneens zijn stoort ons niet, maar in Vlaanderen ervaren we dit inderdaad als agressief, en jullie blijkbaar niet of toch minder...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Dat zal het dan zijn. Ik ervaar dit absoluut niet als agressief.
Ook in andere draadjes verwonder ik me er wel eens over als iemand aangeeft zich ergens aan te storen. Dan denk ik vaak: wat is er nou weer fout gegaan?

argilla

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Welnee, we waren gewoon met een stevige discussie bezig.
Maar kennelijk voelen de zuiderburen zich ongemakkelijk als mensen het met elkaar oneens zijn.[8D]

Oneens zijn stoort ons niet, maar in Vlaanderen ervaren we dit inderdaad als agressief, en jullie blijkbaar niet of toch minder...




Zeer juist Luc, gewoon doen is al moeilijk genoeg !Zulke discussies zouden gewoonweg niet mogen(lees: niet  toegelaten) op dit forum.
Als je dit wil doen gebruik PM.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janieburton

Men zou eens een halt moeten toeroepen aan de Chinezen.

En de produkten terug hier in Europa fabriceren dan zou de kwaliteit nog een stukske hoger liggen.
(Als de Chinezen 50.000 stuks maken van iets dan kan men er donder opzeggen dat er 10% voor de vuilbakis, wegens slecht geproduceerd en foutieve montage, enz.... en dit volgens een persoon die zaken doet met de Chinezen en daar laat produceren)

Zo moeilijk is dat niet, nu de Chinezen alle ontwikeling(R&D) hebben gedaan van alle mogelijke produkten van modeltreinen tot....

In de jaren 60 en 70 copierden de Chinezen alles; nu kunnen ze de zelfde tactiek toepassen in Europa gewoon alles copieren en terug hier produceren.



 

Havoc

Denk je echt dat ze sommige dingen hier nog kunnen maken? Niet van willen, maar kunnen. En denk je dat je die dan nog gaat kunnen betalen? Trouwens, kwaliteit uit china is die die door de klanten (wij dus) gevraagd wordt. Als je wil betalen kan alles.

En productie hier is ook met uitval, maak je geen illusies. Heb productie meegemaakt van dichtbij. Tot 30%-50% in het begin en zelfs na lange tijd nog 5%-10% uitval. En geen wil om beter te doen ook niet want die laatste procenten vermijden kost meer dan ze weg te smijten.

Het wringt hem gewoon met de prijs. Als je er geen probleem mee hebt om plots voor alles 2x tot 3x de prijs te betalen kan dat. Maar dan gaat er ook geklaagd worden. Als alle locs meer dan 500 euro kosten, wie gaat er dan nog volgen? En uw pr? gaat niet volgen, daar kan je zeker van zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

AtMoPo

citaat:
Geplaatst door janieburton


In de jaren 60 en 70 copierden de Chinezen alles;



Dat waren toen de Japanezen.

Ps, China is reeds te duur om te laten produceren.
AtMoPo

janieburton

citaat:
Geplaatst door Havoc

Denk je echt dat ze sommige dingen hier nog kunnen maken? Niet van willen, maar kunnen. En denk je dat je die dan nog gaat kunnen betalen? Trouwens, kwaliteit uit china is die die door de klanten (wij dus) gevraagd wordt. Als je wil betalen kan alles.

En productie hier is ook met uitval, maak je geen illusies. Heb productie meegemaakt van dichtbij. Tot 30%-50% in het begin en zelfs na lange tijd nog 5%-10% uitval. En geen wil om beter te doen ook niet want die laatste procenten vermijden kost meer dan ze weg te smijten.

Het wringt hem gewoon met de prijs. Als je er geen probleem mee hebt om plots voor alles 2x tot 3x de prijs te betalen kan dat. Maar dan gaat er ook geklaagd worden. Als alle locs meer dan 500 euro kosten, wie gaat er dan nog volgen? En uw pr? gaat niet volgen, daar kan je zeker van zijn.



Beste Havoc,
Ik begijp wat je wil zeggen maar er is een dag dat de Chinezen te duur zijn en dan waar ga je dan produceren in Afrika? Dan zijn we goed af, bij de Chinezen kan men 10 a 15% weggooien wegens niet conform zijn maar in Africa zal de "uitval"(zoals je dat omschrijft) 80 ? 90%[:)] zijn, en dat gaat ook geld kosten die "uitval" van 80 ? 90% want die gaat verrekend worden in de 20 ? 10% goede stuks.

De Chinezen blijven niet voor een appel en een ei werken.

Je spreekt over loks die meer dan 500? kosten die zijn er nu ook al.
Heb je al de prijzen van een Jouef loc gezien;vroeger samen met Lima de goedkoopste merken nu betaald men gemiddeld 200 a 250 euro voor een loc van Jouef en Lima.

Het probleem is grotendeels dat sommige treinliefhebbers liever "rivetten" tellen dan rijden, met andere woorden men wil het juiste aantal rivetten op de modelloc zoals dat in het echt is en dat kost natuurlijk geld.

Men wil ook geen "gedrukte" of in het raam geperste ruitewissers meer op de raampjes van de loc maar aparte ruitenwissers op het raampje(nu moet u de diameter van de buis van dit ruitenwissertje nemen en vermenigvulldigen met 87 en men komt aan een diameter dat minsten 2 ? 3 maal diker is dan de stang van de werkelijke ruitewisser op de echte loc). Dit kost ook geld die aparte ruitewisser.

De deuren moeten kunnen open gaan van de loc en de rijtuigen;natuurlijk dekoder gestuurd; dit onnodig foefke kost ook geld.
Het licht moet aan en uit kunnen in de bestuurderscabine ook iets onnodige want in de meeste bestuurderscabine zit zelfs geen bestuurder.

Nog eentje: bij rijtuigen en goederenwagons moet er nu volgens diezelfde rivettentellers een gedetailleerde onderzijde zijn(kassen en generators moeten in 3D zijn,zelfs in het midden van de onderzijde), "who the fuck" ziet die gedetailleerde onderzijde als die rijtuigen of goederenwagons op onze modelbaan rijden.(voor dit is er een goedkoop alternatief:zoals Jouef of Lima vroeger deed gewoon de kassen en andere brol die langs de onderzijde aan de zijkant zichtbaar zijn gewoon dunnetjes nabootsen; maar ja dit is niet goed genoeg voor de rivittentellers).

Misschien back to the basics again,vroeger was er Metropolitain en Fulgerex voor de rivettentellers,en meestal reden die modellen dan voor geen meter[:D]; en al de rest was voor de rijders onder de treinliefhebbers.
 

vanmiegroet

ik ben het eens met de bovenstaande reactie,.
Ik ben nu een jonge modelbouwer, dus ik heb graag rollend materieel.

Helaas moet ik nog altijd vaststellen dat door de klinknageltellers de modellen voor mij bijzonder duur zijn.
Een kleine rekensom: ik krijg gemiddeld per maand ?30.
waarvan ik ?20 spendeer aan transport.
Dus ik heb nog 10 euro over.

Nu als ik een set M6'en wil kopen van classix, hoelang moet ik sparen?

Maar de prijzen zitten niet altijd in de details, maar in het merk zit de grootste kost.
een voorbeeld: de Ipad van apple, verschrikkelijk duur, maar je kan de zelfde technologie voor de helft goedkoper vinden. Dus het merk is de kost bij een Ipad.

Als een duur merk goedkopere modellen zou uitleveren, is de kans zeer groot dat het duur blijft.
want door de hogere arbeidskosten in china, gaat de fabrikant minder winst hebben. Dus door het merk door te rekenen kunnen ze hun oude winsten terug binnen halen.

Maar de kunststof kwaliteit gaat minder zijn.

Kortom, wie modeltreinen wilt hebben, heeft beter een goed inkomen.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer