Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

kinderen en modelspoor (veiligheid)

Gestart door krisds, 18 juli 2012, 23:41:02 PM

krisds

hoi,

Ik ben een absolute beginner wat modelspoor betreft, meer zelfs ik heb nog geen baan of trein (wel een kleine verzameling ho auto's). De meeste info kan ik wel vinden op het internet, modelspoorwinkel en via modelspoor magazine.
Maar nu kwam mijn vriendin, ingegeven door het experimentele baby/peuter gedrag van onze dochter, wel met een vraag af waar ik niet direct een oplossing op kon vinden, en die ik dus hier op het forum gooi;
"Hoe zit het met de veiligheid van die treintjes?"
Zijn er beveiligingssystemen?, welke systemen zijn veiliger (2 of 3 rail)? Heeft een grotere baan ook grotere stromen? Hou ik kinderen beter zo ver mogelijk weg van dit speelgoed?

alvast bedankt.

Klaas Zondervan

Ik neem aan dat je de elektrische veiligheid bedoelt.
Wel, de spanningen op een modelspoorbaan zijn zo laag dat die geen gevaar opleveren.
Dat heeft verder niks met de stromen te maken, en het systeem doet er ook niet toe.

Martin Welberg

Voor de veiligheid van je materiaal de baan op een 1,25 meter bouwen, buiten het bereik van grijpgrage handjes [;)]

Johan Poelmans

Wat milocomarty zegt ;)

Klaas heeft gelijk, die laagspanning levert geen enkel probleem op: heb daar genoeg aan gepriegeld met een baan onder spanning... Maareuh, inslikken van onderdeeltjes, daar maak ik me echt zorgen over. Buiten het feit dat jou dure loc plots een stukje mist kan je peuter daar ook in stikken...
 

krisds

Ik bedoelde inderdaad de elektrische veiligheid. Het is een hele geruststelling dat de sporen zelf weinig problemen zullen opleveren.