Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

kinderen en modelspoor (veiligheid)

Gestart door krisds, 18 juli 2012, 23:41:02 PM

krisds

hoi,

Ik ben een absolute beginner wat modelspoor betreft, meer zelfs ik heb nog geen baan of trein (wel een kleine verzameling ho auto's). De meeste info kan ik wel vinden op het internet, modelspoorwinkel en via modelspoor magazine.
Maar nu kwam mijn vriendin, ingegeven door het experimentele baby/peuter gedrag van onze dochter, wel met een vraag af waar ik niet direct een oplossing op kon vinden, en die ik dus hier op het forum gooi;
"Hoe zit het met de veiligheid van die treintjes?"
Zijn er beveiligingssystemen?, welke systemen zijn veiliger (2 of 3 rail)? Heeft een grotere baan ook grotere stromen? Hou ik kinderen beter zo ver mogelijk weg van dit speelgoed?

alvast bedankt.

Klaas Zondervan

Ik neem aan dat je de elektrische veiligheid bedoelt.
Wel, de spanningen op een modelspoorbaan zijn zo laag dat die geen gevaar opleveren.
Dat heeft verder niks met de stromen te maken, en het systeem doet er ook niet toe.

Martin Welberg

Voor de veiligheid van je materiaal de baan op een 1,25 meter bouwen, buiten het bereik van grijpgrage handjes [;)]

Johan Poelmans

Wat milocomarty zegt ;)

Klaas heeft gelijk, die laagspanning levert geen enkel probleem op: heb daar genoeg aan gepriegeld met een baan onder spanning... Maareuh, inslikken van onderdeeltjes, daar maak ik me echt zorgen over. Buiten het feit dat jou dure loc plots een stukje mist kan je peuter daar ook in stikken...
 

krisds

Ik bedoelde inderdaad de elektrische veiligheid. Het is een hele geruststelling dat de sporen zelf weinig problemen zullen opleveren.
Ik ga ook de onderkant van de te bouwen baan goed afschermen, met kastdeuren denk ik. Dat zal ten koste gaan van de bereikbaarheid, maar veiligheid heeft zijn (ergonomische) prijs.
Voor de hoogte van de baan vraag ik me af of een baan op 1m25 nog handig is om aan te werken? Ik zou ze liever wat lager hebben, misschien met een afneembaar plaatje vooraan de baan, zodat het toch een pak moeilijker bereikbaar wordt voor kinderhandjes.
En ik kan natuurlijk mijn dochter een eigen treintje geven om mee te spelen, vandaag was ze vrolijk bezig met een duplo trein [:)] .

Dirky

duplo treintje...[:)]

de treintjes van papa of van opa zijn veeeel leuker[;)]
Als ik naar "mijn kot" trek laat de kleinzoon alles achter om mee te gaan omdat alles daar leuker is...

Ik denk dat je meer gevaar moet zien in rondslingerend gereedschap, pottekes verf, strooisel... allemaal dingen rond de baan die wel eens uit het oog verloren geraken terwijl papa met de trein speelt.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dirky
Ik denk dat je meer gevaar moet zien in rondslingerend gereedschap, pottekes verf, strooisel... allemaal dingen rond de baan die wel eens uit het oog verloren geraken terwijl papa met de trein speelt.
Zeker weten !
Kastdeurtjes onder de baan zijn zeker nuttig, en misschien kies je beter voor schuifdeurtjes (nemen minder ruimte in)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

"Als ik naar "mijn kot"trek" Dirky, mag jij dan al uit je kot? [:o)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Klaas Zondervan

Als je deurtjes maakt, zorg dan dat ze iets naar achteren liggen t.o.v. de baan, zodat je nog ruimte hebt voor je tenen.
Heeft niks met veiligheid te maken, maar meer met gemak.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Als je deurtjes maakt, zorg dan dat ze iets naar achteren liggen t.o.v. de baan, zodat je nog ruimte hebt voor je tenen.
Heeft niks met veiligheid te maken, maar meer met gemak.



Deuren of een afneembare plaat kan alle twee.
Echter doe het zodat je er bij kunt zonder opgevouwen onder de tafel moeten zitten.
Had ik dat ooit ookj maar gedaan.[:(!][:(!]
Ook een la op zithoogte ,waar je electro in monteert op de bodem is handig.
Ook daar ben ik voor 80% van mijn baan te laat achter gekomen.
Zo een la vind ik het handiger,zittend op stoel werkt beter dan op de grond.
zal wel eens een foto zetten.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ook een la op zithoogte ,waar je electro in monteert op de bodem is handig.
Op onze clubbaan hebben we ook een paar laden met elektronica er in. Op het voorste gedeelte zit een bedieningspaneeltje, dat steekt buiten de tafel. Trek je de lade verder naar buiten dan kan je bij de rest van de schakeling.
Is inderdaad heel handig dat je voor een storinkje niet meer onder de tafel hoeft te kruipen.

Johan Poelmans

Dan moet je wel meer bekabeling trekken: stel bijvoorbeeld servodecodertjes: die kan je anders gewoon onder de wissel schroeven en je houdt de servokabel gewoon op zijn lengte. Zet je de decoder in een lader of wat dan ook, bestel alvast wat extra schakeldraad ;)
 

Klaas Zondervan

Om te beginnen hebben we geen servodecoders. Maar als we die zouden hebben, dan zouden we die niet in zo'n lade zetten.
De laden gebruiken we alleen voor specifieke schakelingen.
We hebben er een waarin de hele besturing van het schaduwstation zit.
In een andere lade zit de besturing van een knooppunt waar 3 rijwegen elkaar kruisen,  en waar dus maar 1 trein tegelijk toegelaten mag worden.

Kusttrein28

Hallo,

Mijn dochter is 3 en ook ge?nteresseerd in de treinen.  Mijn oplossing bestaat er in een kleine baan te hebben vastgeschroefd op een plaat (makkelijk weg te zetten) en er haar te laten mee spelen.  Het gaat om een analoog locje die ik niet meer gebruik en twee wagonnetjes die versleten zijn en oud spoormateriaal.  Als ik dan bezig ben met mijn treintjes kan zij er ook mee spelen.  Zo komen we goed overeen.  Soms laat ik haar de 'echte' treinen besturen, uiteraard onder het alziend oog van mij.  1 tip: laat ze niet alleen met de treinen, dat is vragen om kosten.
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!