Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

klimspiraal en materiaal ervoor

Gestart door Havoc, 04 juli 2012, 20:52:21 PM

Havoc

Eigenlijk een stomme vraag, maar ja. Ik zit wat verveeld met welk materiaal kiezen voor klimspiralen (2 stuks). Om goed te zijn zou het niet dikker dan 4mm mogen zijn (*). Het is voor Z, dus kilo's komen er niet op. Diameter is zo'n 600mm buiten, 540mm binnen.

Eerst dacht ik aan multiplex. Maar in 3.6mm heeft dat geen stijfheid. Je kan natuurlijk veel meer draadstangen gebruiken maar dan kan je nergens meer aan en afstellen wordt moeilijk.

Dan dacht ik aan alu. Maar als dat een tik krijgt staat het krom en komt niet meer terug.

Laatste idee was Dibond. Laminaat van polyethyleen en alu. Heb zo'n dun stuk, en dat lijkt erg stijf en toch licht.

Iemand een beter idee? Of een alternatieve constructie die stijf en dun is?

(*) als ik op het buitenste spoor met 2% naar boven wil met een loc met panto omhoog die nergens tegenkomt. De panto gaat niet helemaal omhoog staan, maar dat is dan gewoon extra speling.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Ga eens bij de betere kunststofhandel kijken. Ik ben geen kenner van kunststofsoorten, maar ik denk dat je daar wel een materiaal zal vinden dat stevig en dun is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

alu... legering 6061T6 of 2024T3 of alles wat in die buurt ligt is zeer stijf. Als je 7075T5 op de kop kan tikken heb je alu met de stijfheid van een geharde staalplaat... zagen kan je met een wipzaag.




Gerolf

Enkele suggesties:
- Je kan de draadstangen alleen aan de buitenzijde zetten, en er dan meer gebruiken. Langs de binnencirkel heb je dan een open ruimte.
- waarom vrij hangende panto's? Een draadje tegen het bovenmateriaal verhinderd dat ze "blijven haken"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Probleem met goede kunststofhandels is dat ze niet aan particulieren willen verkopen [:(!] Als je een adres hebt wil ik dat graag horen. Kunststoffen zijn meestal niet zo stijf tenzij met glasvezel erin of zo. PCB materiaal in 3.2mm?

Tja, waar ga je zo'n alu legering vinden? Ik zal een rondkijken in de metaalhandels waar ik kom.

Wel, ik reken met de panto gewoon vrij omhoog. In Z maakt dat misschien 3mm verschil tussen omhoog en omlaag. En een draad is ook direct 1mm Dan reken ik liever met het slechtste geval en heb wat meer reserve.

Mijn eerste reactie zou zijn de draadstangen langs binnen te zetten. Anders moet je bij problemen zo langs binnen grabelen terwijl je langs buiten kijkt waar je mee bezig bent. Kan een verkeerd beeld zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

epoxy (PCB-materiaal) van 3mm bestaat: http://www.conrad.be/ce/nl/product/295809/Epoxy-plaat-150x350x30mm/1201081&ref=list
... maar dan zou ik eerder 2x1 of 2x2 halfoverlappend gebruiken
Is trouwens niet echt goedkoop : 15.99 voor 150x350x3, 11.99 voor 150x350x1 (of 2)
Misschien is het de moeite waard om epoxy-glasvezel-boogstukken zelf te gieten?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Die epoxyplaat is wel erg duur hoor.
Waarom niet gewoon MDF gebruikt?
Ik heb zelf mijn h0 spiraal er mee geconstrueerd, gaat prima.
Als uitgangspunt heb ik dit:  document gebruikt.
Is een prima solide constructie methode.
Je zult alleen de gegeven maten moeten omzetten naar N.

grt P.

Michiel

Je kan nog steeds de klassieke materialen blijven gebruiken: multiplex met draadstangen. Om de relatief dunne multiplex (3mm) toch stevigheid te geven, zet(lijm) je er een multiplexstroken (ook 3mm dik) randen tegen van 1cm hoog. Je rijvlak heeft meteen weer enorme stijfheid. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

http://www.polyshop.nl/epoxy-plaat-1275-x-1150-x-2-0-per-plaat voor 115.07 - bijna 3 keer goedkoper, maar nog vrij duur [;)]
@ Michiel: goeie tip, voor diverse materialen !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

citaat:
Geplaatst door Michiel

Je kan nog steeds de klassieke materialen blijven gebruiken: multiplex met draadstangen. Om de relatief dunne multiplex (3mm) toch stevigheid te geven, zet(lijm) je er een multiplexstroken (ook 3mm dik) randen tegen van 1cm hoog. Je rijvlak heeft meteen weer enorme stijfheid. [;)]


Als die stroken 1 cm hoog zijn zal de stevigheid 250 keer zo hoog zijn!. (juist uitgerekend). Bij 1.5 cm 370 en bij 2 cm bijna 500 keer sterker.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

railman56

Om de relatief dunne multiplex (3mm) toch stevigheid te geven, zet(lijm) je er een multiplexstroken (ook 3mm dik) randen tegen van 1cm hoog.
nog een voordeel is dat je loc's en dergelijke niet op de grond vallen bij eventuele ontsporingen.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Havoc

citaat:
epoxy (PCB-materiaal) van 3mm bestaat: [snip]
Is trouwens niet echt goedkoop : 15.99 voor 150x350x3, 11.99 voor 150x350x1 (of 2)
Misschien is het de moeite waard om epoxy-glasvezel-boogstukken zelf te gieten?


Ja, ik had nog niet ernaar gekeken. Zo'n plaat van 1m? daar kunnen al behoorlijk wat stukken uit. Zelf gieten? Bedoel je zoals de mannen met RC vliegtuigen zelf gaan lamineren? Dat komt niet goed Gerolf, daar plak ik zelf tussen.

citaat:
Waarom niet gewoon MDF gebruikt?


Ik werk niet graag met MDF. Weegt veel, is minder stijf dan multiplex, lastiger te bewerken en lijmen, meer last van vocht, schroeven houden amper (zeker in 3mm). Liever niet, dan gebruik ik nog liever staalplaat. Maar dat is persoonlijk uiteraard.

citaat:
Om de relatief dunne multiplex (3mm) toch stevigheid te geven, zet(lijm) je er een multiplexstroken (ook 3mm dik) randen tegen van 1cm hoog. Je rijvlak heeft meteen weer enorme stijfheid.

citaat:
nog een voordeel is dat je loc's en dergelijke niet op de grond vallen bij eventuele ontsporingen.


Dat is ook een mogelijkheid. Maar wel meer werk [xx(] Het voordeel van vangrails te hebben is inderdaad goed meegenomen.

Zou je die randen er moeten tegenzetten voor of na dat je de spiraal in elkaar steekt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Ik heb het met mijn vorige baan achteraf gedaan; eerste de volledig helix gebouwd, en pas dan de boorden langs de binnen- en buitenkant ertegen gelijmd en genageld.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik zou die randen er tijdens de bouw tegenzetten. Je rails moet je ook tijdens de bouw leggen, h? [;)]
Zoveel m??r werk lijkt het me niet. Die randen kunnen trouwens ook stroken (meer flexibele) kunststof zijn.

Ik ben niet zeker dat MDF niet stijver zou zijn dan multiplex. Schroeven hoeven er trouwens niet in, en voor het vocht helpt een laagje verf. Maar bij mijn weten vind je MDF pas vanaf 4mm - of bedoel je hardboard?

Staalplaat? Lijkt me zeer moeilijk om te verwerken, en qua gewicht ... [:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Misschien verkeerd uitgedrukt. Zou ik de rander er tegenzetten voor ik de stukken tot een spiraal monteer of tijdens/na de opbouw van het spiraal?

Er zijn duidelijk voorstanders van beide scenario's. Ze er tijdens de opbouw tegenzetten lijkt me wel handig. Gemakkelijker om ergens bij te kunnen dan na de bouw.

MDF bestaat vanaf 2mm dus het moet te vinden zijn. Maar ik blijf terughoudend om het te gebruiken. Flexibele kunststof gebruiken voor de randen is een beetje tegenstrijdig met de bedoeling dat dit een verstijving moet zijn.

Staalplaat verwerken is een gewoonte. Het gewicht is inderdaad een reden om het niet te doen [;)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.